Bromskivor...(japp ännu en)

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Fast denna gång handlar det om ett litet udda ämne..

Märkte häromdan, när jag övade på stoppies (vilket jag numera blivit en hejdare på) att bromsen blir så varm, att belägget började ryka och skivan såg mer eller mindre ut som en blomma (den hade expanderat riktigt rejält)
När den sedan svalnat, så var den normal igen..Men jag vet att bromskivan är riiiiktigt utsliten, så den behövs bytas..Men tror ni jag kommer få samma problem även om jag byter mot en ny rackare..? Och om det ger några permanenta skador?

(jag har sökt..men hittade inte infon jag letade efter)

Du får helt enkelt köpa en skiva som tål högre värmepåfrestning...typ EBC, problemet med att de blir varma för dig beror på låg hastighet / hård inbromsning=dålig avkylning.

X-up skrev:
Du får helt enkelt köpa en skiva som tål högre värmepåfrestning...typ EBC, problemet med att de blir varma för dig beror på låg hastighet / hård inbromsning=dålig avkylning.

humm..vi snackar cross cykel här! Jag vet varför den blev överhettad, men jag undrade om en ny skiva skulle klara påfrestningarna bättre, och utan att få skador?

tycon1 skrev:
humm..vi snackar cross cykel här! Jag vet varför den blev överhettad, men jag undrade om en ny skiva skulle klara påfrestningarna bättre, och utan att få skador?

Tjockeleken på skivan (dvs. mängden material) samt materialtypen påverkar helt klart. Och eftersom en ny bromsskiva, med största sannolikhet, är tjockare (läs mer material) så kommer det ta längre tid för den innan den når samma höga temp. Å andra sidan tar det längre tid för den att kylas ner! Dvs. hur man än vänder och vrider på det så har man ändanbak!

Valet av material i bromsskivan / bromsbeläggen påverkar förmodligen mer. Hur är jag dock osäker på. Ännu mer osäker på vilken skriva/belägg du skall ha för att dina övrningar inte skall bli lidande!

// Niklas

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck