bromskivor billiga standard (gsxr750-96)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej.

Ena bromsskivan fram glappar lite och ska man ändå byta så bör man väl byta båda...

Problemet är att originalskivorna kostar 3200 spänn STYCK vilket blir mycket pengar på en hoj som jag precis har lagt ner tio tusen extra på (2*däck + drivpaket + självrisk vid stöldförsök), utrustningspengarna för den här sässongen börjar helt enkelt ta slut.

Funderar på om det finns tredjepartstillverkare som är billigare utan att vara sämre i kvalitet. Verkstan hittade några för ca 3000 styck vilket känns obetydligt billigare än original. ISR, som väl ska vara mycket bra skivor ,kostar 2500 styck ink moms så det känns som att mer standardaktiga skivor borde gå att hitta betydligt billigare...

Sen kan man försöka hitta beg skivor i bra skick men då måste alla mått och offsetter vara rätt vilket de "aldrig" är på dom jag kollat hittills...

Måtten finns på http://www.isr-brakes.se/products/brakediscs/standard/
ISR pris och produktlista http://www.isr-brakes.se/products/isr_pricelist_2003.pdf

Ger en googling efter

Lucas
EBC
De är båda pirattillverkare av bra kvalite och du får en skiva för ca 1500kr/st

Jag tycker inte att det finns något direkt skäl att byta båda om bara ena är kass, utom möjligen att det kanske "känns bra". Om det skulle vara mer än en omgång belägg kvar att åka (om ni förstår vad jag menar) på den andra skivan skulle jag bara byta den dåliga och slita på den andra lite till. :)

EDIT: Jag köpte Premier-skivor från Addemoto till min gamla ZXR. Körde inte så långt med dom innan jag sålde hojen, men det var bättre bromsverkan än orginal tyckte jag. Priset var 1700-nåntig styck tror jag.

Tackar för tipsen :tummenupp

Kanske kan nöja mig att byta en skivan, verkstan rekommenderade att byta andra när jag ändå var igång (även om den är bättre än den akuta så ska den inte vara helt bra) men är tjockleken ok när jag får hem den (dom har haft den snart sju veckor pga stöldskada :mad:) så kan man köra vidare...

Är det inte flyttande skivor på gsx750r?(då ska de glappa lite)

Det är flytande men dom glappar på tok för mycket, känns som dom sitter helt löst i infästningspunkterna.

Last edited:
ISR-skivor finns ju med samt ADDEMOTO har Premier skivor som har bra pris.
Har premier belägg på min hoj o jag märkte stor skillnad på bettet i bromsarna efter bytet.

Ang glapp i flytande skivor. Det skall glappa lite i sidled men inte i hjulets/skivans rotationsriktning. På vissa skivor kan man byta den delen mellan skivan o navet som glappar. Brukar bli betydligt billigare.

mv

Last edited:
Så, nu är skivorna bytta och jag borde vara glad.

Blir dock lite nojig då det verkar som att beläggen tar i något,
bromsskivorna blir något upphettade även när de inte används. Är det normalt under första inslitningen och något som kommer att dämpas, eller bör jag pilla loss oken och rengöra kolvar eller något (det senare verkar väldigt pilligt!).

Så, nu är skivorna bytta och jag borde vara glad.

Blir dock lite nojig då det verkar som att beläggen tar i något,
bromsskivorna blir något upphettade även när de inte används. Är det normalt under första inslitningen och något som kommer att dämpas, eller bör jag pilla loss oken och rengöra kolvar eller något (det senare verkar väldigt pilligt!).

Med tanke på vad nya skivor har kostat och framförallt hur viktigt det är med bra bromsar behöver du göra rent bromsok och kolvar ordentligt. Det är inte ett dugg svårt att göra m h a bromsrengörning eller Bräkleen, små borstar och trasor.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg