Bromsjävlar..

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
Tjena har 2 st porriga ISR 6 kolvsok i fram på min gamla gsx dessa fungerade så inihelvete bra ända tills jag bytte bromsvätskan.
Har väl aldrig varit med om att inte luften går ur ngn gång..
Sitter 2 st nipplar på vardera oket där man kan fylla systemet nerifrån,detta är gjort och sedan togs oken av och vändes upp o ner för vanlig avluftning..

Tji Tji att få broms..vad gör jag för fel ..*suck*

Last edited:
Luft uppe vid bromspumpen kanske? brukar vara ett vanligt problem.

sweden123 skrev:
Tjena har 2 st porriga ISR 6 kolvsok i fram på min gamla gsx dessa fungerade så inihelvete bra ända tills jag bytte bromsvätskan.
Sitter 2 st nipplar på vardera oket där man kan fylla systemet nerifrån,detta är gjort och sedan togs oken av och vändes upp o ner för vanlig avluftning..

Du ska inte fylla nerifrån.
Fyll i behållaren och pumpa tills det kommer ut där nere.
Fyll efter, stäng nippeln, pumpa tills du fått tryck, håll in handtaget, släpp nippeln.
Upprepa.

Superbike Roger skrev:
Luft uppe vid bromspumpen kanske? brukar vara ett vanligt problem.
Ska testa det..blir ju tokig med så fina bromsar men ingen broms..*ler*
Tack..

sEiKo skrev:
Fyll efter, stäng nippeln, pumpa tills du fått tryck, håll in handtaget, släpp nippeln.
Upprepa.
Men det kan ju inte skada ngt när man får allt fyllt först..
Har ju pumpat luftat pumpat osv.. på vanligt sätt efteråt.
Använder slang som ligger i vätskebehållare för att inte få in luft bakvägen.

Jag har alltid gjort så.
Har aldrig misslyckats.

Kolla så inte det är i stopp i slangen som går från bromsvätskebehållaren.

Superbike Roger skrev:
Det bästa är om man har en luftnippel på banjon där uppe vid bromspumpen.

Har du monterat den själv på någe vis,jag har ju långbult med bägge slangarna uppe på handtaget.
Skulle vara kul att höra hur du satt luftnippel däruppe.
MVH Pär

DJM skrev:
Kolla så inte det är i stopp i slangen som går från bromsvätskebehållaren.
Nej då det kommer bromsvätska i alla fyra nipplarna på oket också har jag ju checkat den funktionen genom att fylla vätskan nerifrån på vardera nippeln.

Finns färdiga banjobultar med luftnippel, ska kolla var de kan köpas...

sweden123 skrev:
Har du monterat den själv på någe vis,jag har ju långbult med bägge slangarna uppe på handtaget.
Skulle vara kul att höra hur du satt luftnippel däruppe.
MVH Pär

sweden123 skrev:

Jag har ingen lösning till dig, mer än att det förmodligen bara är att fortsätta lufta. Men ett tips till nästa gång du ska byta vätska är att inte tömma ut den gamla helt, utan pumpa ur den gamla vätskan genom luftningsnipplarna samtidigt som du fyller på ny vätska i reservoaren. Om du inte låter nivån sjunka får mycket i reservoaren kommer det aldrig in någon luft i systemet och så slipper du strula med luftning sen.

sEiKo skrev:
Upprepa.

Jag tycker folk brukar säga att det är skitbra att fylla nerifrån, och det tycker jag också det borde vara. Känns som det är väldigt liten chans att det blir bubblor då.

känt problem.

isr ok är lite besvärliga att lufta.
Du får pumpa upp tryck, lossa banjon vid pumpen å få ur luft bubblan som bildats där. Sen luftar du som vanligt, det tar en stund och en liter kan gå åt innan du är nöjd.
Gör inte om felet en gång till. Fyll på och byt den vanliga vägen, nästa gång. Ha det gott, det kommer att funka. :tummenupp

Bromsjävlarna..

Nu funkar det tack vare alla trevliga medmänniskor :)
Gjorde helt sonika så att jag tog väck banjobultarna och skapade mottryck medelst tummen..pumpade lite på handtaget resp pedalen när det tjippade och blev blött då satte jag dit bultarna och luftade 3 ggr på vardera banjon.
Sedan var det en barnlek att få ur luften i alla Isr oken.

Mycken tack för alla bra tips. :Bugar

Superbike Roger skrev:
Var ute och tog en bild...

Kanon Roger!!
Ska fixa detta via borrning och gängning nästa gång jag byter vätskan i systemet.
Trodde inte att så lite luft som är runt banjobulten kunde jävlas så mycket.
Funkar kanon nu bromsarna, förresten äckligt stumma :tummenupp
men så ska ju isr vara*l*

Kör hårt!!

sweden123 skrev:
Nu funkar det tack vare alla trevliga medmänniskor :)
Gjorde helt sonika så att jag tog väck banjobultarna och skapade mottryck medelst tummen..pumpade lite på handtaget resp pedalen när det tjippade och blev blött då satte jag dit bultarna och luftade 3 ggr på vardera banjon.
Sedan var det en barnlek att få ur luften i alla Isr oken.

Mycken tack för alla bra tips. :Bugar

så lite så, mycket erfarenhet med ISR bromsar, bästa som finns när det är urluftat....ball båge förresten, helt rätt. :tummenupp

tassen skrev:
så lite så, mycket erfarenhet med ISR bromsar, bästa som finns när det är urluftat....ball båge förresten, helt rätt. :tummenupp

Mm gillar den "gamle" speciellt som det är grottis egenskapade hoj,
sköna blickar man kan få när man sveper upp vid sidan om en ny fin hoj och håller lätt jämna steg på vägen :tungan skönt med pulver hehe

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret