Bromshantagets bromsläge ädrades vis byte av bromsklossar

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Bromshantagets bromsläge ädrades vid byte av bromsklossar

Jag bytte till nya bromsklossar i går. Till min förvåning så tar nu bromsen när jag endast dragit in btomshandtaget 7-10mm. Med dom gamla och nästan utslitna beläggen så tog bromsen när jag dragit in bromshandtaget ca 4cm.
Jag har fortfarande samma inställning på justeringen av handtaget.

Jag undrar om någon vet vad ovanstående kan bero på??

Last edited:
Lånar tråden lite...
Vet någon hur man kan justera detta?

På min honda så har jag jysterbara handtag ( det har nog dom flesta ), annars så får du väll minska något på bromsvätske mängden för att få handtaget/bromsarna att ta senare.

heggeli skrev:
På min honda så har jag jysterbara handtag ( det har nog dom flesta ), annars så får du väll minska något på bromsvätske mängden för att få handtaget/bromsarna att ta senare.

Justeringen på handtaget har jag redan på yttersta läget.
Tar bromsen tidigare om jag har mer bromsvätska i behållaren? :va

heggeli skrev:

Här ser man tydligt de farliga effekterna av ett forum...skrämmande :kocko

UrbanTiger skrev:
Den medt troliga förklaringen till att dom gamla beläggen tog längre in på handtaget är att dom varit ojämt slitna. Alltså att stålbaksidan på belägget och själva bromsytan inte är paralella längre. Någon millimeter eller några tiondelar av oparalellitet betyder att belägget måste flyttas mer i sidled innan bromseffekten kommer. Det innebär då mer hromsarmsörelse.
Snedslitningen beror nog på att belägget inte ligger helt stummt i oket så att det draggar lite mil efter mil och snedslits. Lär vara mest slitet bakåt, då..

Om du har dom gamla beläggen kvar så mät och kolla om det stämmer :banana

Jag behöver inte mäta beläggen, Jag såg att belägget "vänster ytter" var synbart snedslitet. Det var mest slitet i överkanten dvs. där skivan har störst diameter.

Chronic skrev:
Här ser man tydligt de farliga effekterna av ett forum...skrämmande :kocko

Vad menar du, om du har belägg som är väldigt slitna så har du väll plats för mera vätska i bromssystemet, oken kan åka långt ut.

Om du då byter bromsbelägg som tar större plats så borde väll det kunna bli trångt i systmet eller?

Om inte, varför står det då i min manuall att man skall kontrollera att det inte är för mycket vätska i systemet när man bytt till nya belägg.?

Tänker jag helt fel eller? :confused:

heggeli skrev:

Vad du än gör. MINSKA INTE MÄNGDEN BROMSVÄTSKA I SYSTEMET.
Din bronsvätske nivå SKALL ligga någonstans mellan min och max markeringen på behållaren. Blnd det farligaste som kan hända är att du får luft i bromssystemet, om du har för låg bromsvätskenivå i din behållare och lägger ner hojen i en vänstersväng så kan det komma in luft i systemet VARNING.

Om inte, varför står det då i min manuall att man skall kontrollera att det inte är för mycket vätska i systemet när man bytt till nya belägg.?

Tänker jag helt fel eller? :confused:[/QUOTE]

Om du fyller din bromsvätskebehållare till övre markeringen när du har slitna belägg, så blir nivån för hög när du byter till nya klossar.

Jocke K skrev:
Din bronsvätske nivå SKALL ligga någonstans mellan min och max markeringen på behållaren.

Det var just det jag menade, och att så kanske inte längre var fallet efter belägg bytet. Nästa gång skall jag vara tydligare.

Falafelbabianen skrev:
Vitsen med hydrauliska bromssystem är just att bromsläget INTE påverkas av slitage.
Något är fel!

Jag tror på Urans lösning, då mitt ena belägg var synbart snedslitet och därmed tvingar kolvarna att röra sig mer vid bromsning.

Jocke K skrev:

Om du fyller din bromsvätskebehållare till övre markeringen när du har slitna belägg, så blir nivån för hög när du byter till nya klossar.[/QUOTE]

Jag tyckte att det var det jag skrev. :)

heggeli skrev:
Vad menar du, om du har belägg som är väldigt slitna så har du väll plats för mera vätska i bromssystemet, oken kan åka långt ut.

Om du då byter bromsbelägg som tar större plats så borde väll det kunna bli trångt i systmet eller?

Du menar kanske rätt, men det blev lite fel. Vätskan är icke komprimerbar, det är hela vitsen med den, har du för lite vätska kan det bli luftbubblor = dumt. Har du för mycket så......vet jag inte riktigt vad som händer :va

MEN du kan hursomhelst inte på något som helst sätt påverka bromsarmens läge vid ingrepp genom att laborera med vätskemängden i systemet.

1. Om det inte läcker, är mängden vätska i bromssystemet relativt konstant.

2. Slitna bromsbelägg tar mindre plats än nya.

3. Slutledning: Med slitna bromsbelägg går det i mer bromsvätska, och har man fyllt på eftersom måste man tömma ur när man monterar nya.

4. Bromsläget påverkas endast om det kommit in luft eller vatten i systemet under tiden.

Last edited:
Chronic skrev:
MEN du kan hursomhelst inte på något som helst sätt påverka bromsarmens läge vid ingrepp genom att laborera med vätskemängden i systemet.

Nä, det håller jag absolut med om

Att man ska hålla sig mellan min och max tog jag för självklart, jag ska försöka vara tydligare nästa gång. :rodnar

Jåke skrev:

3. Slutledning: Med slitna bromsbelägg går det i mer bromsvätska, och har man fyllt på eftersom måste man tömma ur när man monterar nya.

4. Bromsläget påverkas endast om det kommit in luft eller vatten i systemet under tiden.

5. Jag tror på Urbans lösning. Att bromsläget kan ändras om belägget är snedslitet, och att kolvarna därmed måste röra sig.

Jåke skrev:

Snabb ändring............

Alternativ lösning: Du hade luft i systemt innan, som du lyckades pressa ur när du tryckte tillbaka kolvarna?
Jag upplevde samma sak när jag bytte och mina belägg såg inte snedslitna ut.
Kan kolla nogrannare när jag kommer hem om så önskas.

//Anders.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...