Bromsfrågor

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Var och testade BMW rr, vilka bromsar!! känns nu som om min hoj är antik (hayabusa 08) jag har stålspunna slangar, allt annat orginal.

Så till frågan: vad gör jag för att få lite bättre bromsar?

Eller rättare sagt, vilka byten av delar ger effekt?

Bromsbelägg märker jag någon skillnad vilka är bra isf?

Bromspump, är det ide att byta? Till vilken?

Skivor samma där, blir det nån skilllnad?

Bromsok (nu börjar det bli dyrt) vad är vettigt prestanda vs ekonomi?

Vad e det du inte gillar med busans broms? Bettar den dåligt eller svampar handtaget. Kan ju kännas lite olika. Sen e ju busan lite tyngre. Fjädringen kan ju göra att den niger mer. Men som sagt vad e det som inte känns bra?

Vad e det du inte gillar med busans broms? Bettar den dåligt eller svampar handtaget. Kan ju kännas lite olika. Sen e ju busan lite tyngre. Fjädringen kan ju göra att den niger mer. Men som sagt vad e det som inte känns bra?

Jämfört med BMW:n...tja.. allt!

Men det som jag framförallt skulle vilja komma till rätta med är att den kräver så mycket handkraft att det blir svårt att dosera.

Jämfört med BMW:n...tja.. allt!

Men det som jag framförallt skulle vilja komma till rätta med är att den kräver så mycket handkraft att det blir svårt att dosera.

Du menar att du tycker att du får klämma för hårt på busan?

i så fall e det enkelt. Då får man ändra kraft/väg. Dvs ny pump. Eller så måste man öka friktionskoefficienten. dvs andra belägg. Är dock dålig på gatbelägg så där har jag inga bra tips. Johan på Alviks brukar sälja Carbone Lorraine SBK5 till gatåkare för en billig peng. De funkar även mycket bra för banåkning till en viss nivå. Om dessa biter bättre än original när dom e kalla låter jag vara osagt. I övrigt kan man ju knäppa på kompen och förspänningen lite fram så känns det ju som det svarar lite snabbare när du nyper på bromsen.

Du menar att du tycker att du får klämma för hårt på busan?

i så fall e det enkelt. Då får man ändra kraft/väg. Dvs ny pump. Eller så måste man öka friktionskoefficienten. dvs andra belägg. Är dock dålig på gatbelägg så där har jag inga bra tips. Johan på Alviks brukar sälja Carbone Lorraine SBK5 till gatåkare för en billig peng. De funkar även mycket bra för banåkning till en viss nivå. Om dessa biter bättre än original när dom e kalla låter jag vara osagt. I övrigt kan man ju knäppa på kompen och förspänningen lite fram så känns det ju som det svarar lite snabbare när du nyper på bromsen.

Vad finns det för vettig pump?
låter bra om det blir skillnad med andra belägg. Tar gärna emot fler förslag där.
Angående ändra fjädringen så letar jag hårdare fjädrar (1,1kg) men det verkar svårt, nån som vet var det finns?

Vad finns det för vettig pump?
låter bra om det blir skillnad med andra belägg. Tar gärna emot fler förslag där.
Angående ändra fjädringen så letar jag hårdare fjädrar (1,1kg) men det verkar svårt, nån som vet var det finns?

ISR (svenskt) och Brembo är välbeprövade pumpar som fungerar.

Först och främst är belägg med häftigare friktionskoefficient ett måste. Original är bra men där finns bättre. Nästa steg är bromspump, en Brembo med justerbar hävarm rekommenderas varmt (handla på ebay men se upp med kopiorna som är snorbilliga och från kina)

Sen får man nog i viss mån acceptera att Busan är ett tungt högfartslok och inte en SBK racer....

Först och främst är belägg med häftigare friktionskoefficient ett måste. Original är bra men där finns bättre. Nästa steg är bromspump, en Brembo med justerbar hävarm rekommenderas varmt (handla på ebay men se upp med kopiorna som är snorbilliga och från kina)

Sen får man nog i viss mån acceptera att Busan är ett tungt högfartslok och inte en SBK racer....

Har du förslag på vilka belägg jag kan prova?

denna.

http://www.isrbrakes.se/products/mastercylinders/21-014.shtml

sen kan jag lägga till att jag uppgraderade med 6-kolvs Ok och skivor också men jag hittade allt beg på blocket,och ebay

http://www.isrbrakes.se/products/calipers/22-042.shtml

Ja då förstår jag att det blir skillnad :D orginal var ju historiens sämsta 6-kolvsbromsar

Last edited:

Ja då förstår jag att det blir skillnad :D orginal var ju historiens sämsta 6-kolvsbromsar

ja fast med bara bromspumpen så är det som natt och dag.
grädde på moset var oken och skivorna.
Men man vill ju gärna få hejd på en turbo moppe,den mår ju som bäst i 300+:tummenupp

Men ISR pumpar brukar poppa upp som beg så håll ögonen öppna.

Jag kan till och med att en pump över,ska kolla i garaget och se om jag hittar den så kan du få testa den.

Vad går en sån ISR-pump på loss ny ung?
Och varför sitter det inte pumpar på orginal med bättre "utväxling" eg?
Jag är inne på samma sak, efter att ha provat BMWn känns ju bromsarna på hondan som dom inte tar alls.
En annan fråga, finns det nåt vettigt sätt att eftermarknadskopplaihop fram och bakbroms, hur sköts lastfördelningen på hojar som har det, elektroniskt i ABSen eller?

Kör med ISR bromspump och skivor på min GSXR 1000 K3'a samt Galfer 1375 belägg.
Det funkar bra.

Enda att komma ihåg om man byter till ISR är att be om att få/köpa en hydralisk bromsljuskontakt så du kan få bromsljuset att fungera.
Enkel om du har en slang ner eller för dubbel om du har 2 slangar..

jag var på Alviks mc och fick förslag på EBC belägg.
Vilken skillnad!!!:tummenupp
Det är som helt andra bromsar. Kan verkligen rekomendera dem.

Rent generellt så välj den näst häftigaste compunden från respektive tillverkare:

EBC HH
Carbone Lorraine SBK5 eller C45/55
Brembo RC eller SC
Braking CM66

På bilden illustreras hur friktionskoefficenten varierar med tempen på Brembos pads. Bäst gatpads där är nog SC då RC kräver lite väl mycket temp för att prestera optimalt. Även om du väljer SC så lär du tycka att bromsarna fungerar sämre i regn, jag har dock ingen närmare förklaring utan det är egna iaktagelser...

Bifogat

• brembo.jpg
    brembo.jpg
    62.6 KB · Visningar: 39
Last edited:
Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back