Bromsen tar hackigt, knakar. GSX-R 600

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Min frambroms har väl aldrig varit supertight, originalslangar och inga värsting-belägg men den har ändå funkat helt ok. Nu däremot efter att ha kört en del så har den börjat ta lite hackigt.

Det går liksom inte att applicera ett jämnt bromstryck, utan man bromsar lite försiktigt så vips så hugger det till lite osv. Det är ju inte så att jag kastas av hojen men det känns inte riktigt ok självklart.

Beläggen ser fräscha ut, skivorna är i princip nya och jag har inte pillat på skiten. Kan det vara slangarna, eller behöver jag en luftning för att det är något litet läckage, eller vad tror ni?

En gsx-r 600 k1.

Har snackat men en polare som är mc-mek nu, verkar som om jag får smörja upp bromscylindern lite. När jag för handtaget inåt så går det knakigt/hackigt, så han tipsade om att byta vätskan och smörja upp med lite silikon. Schysst kille!!

Bytt bromsvätska och sprutade in lite silikon i kolven på bromscylinder utan att demontera den, och vips så funkar allt finemang igen:)

Kan vara bra att veta ifall någon hitta tråden i framtiden!

Bytt bromsvätska och sprutade in lite silikon i kolven på bromscylinder utan att demontera den, och vips så funkar allt finemang igen:)

Kan vara bra att veta ifall någon hitta tråden i framtiden!

Själv är bäste dräng :)

Har samma problem med min, tycker den tar knackigt och svårt att få till ett jämnt tryck.
Har stålomspunnet och det hjälpte lite granna men som sagt känslan är fortfarande sisådär.
Men tack för tipset angående silikon :tummenupp

Har samma problem med min, tycker den tar knackigt och svårt att få till ett jämnt tryck.
Har stålomspunnet och det hjälpte lite granna men som sagt känslan är fortfarande sisådär.
Men tack för tipset angående silikon :tummenupp

Ja, testa siliconet! I värsta fall ifall det inte hjälper, försök ha isär skiten lite försiktigt utan att skada packningar och annat pill, och smörj upp alltihop. Byt bromsolja när du ändå är i farten:)

Fick samma tendens i lillhojen efter en marksyning. Visade sig att själva handtaget och bulten som den sitter med fått sig en liten smäll och kärvandet satt i själva handtaget.

Tog bort, satte och vips... Men bytte ändå för säkerhets skull.

Nu funkar det som smör i varje fall och inte blev jag snabbare för det!

Har snackat men en polare som är mc-mek nu, verkar som om jag får smörja upp bromscylindern lite. När jag för handtaget inåt så går det knakigt/hackigt, så han tipsade om att byta vätskan och smörja upp med lite silikon. Schysst kille!!

Vilken typ av silikon.??? har hört från många att man inte! skall smörja något
från utsidan för att packningarna inte tåler detta.
Rengöra med brekelèn eller biltema broms rengöring är det enda jag har fått lära mig Från flertalet mc-mekaniker.
Hoppas jag har fel!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...