Bromsen strular - Jobbig dag

Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Har precis kommit hem, var nu mot slutet av dagen på teater med skolan. När jag stolt gled ned mot stan från skolan, hände helt plöstsligt något mycket märkligt. Utan för stationen bara segade den ner, blev väldigt förvånad när motorn tvingades gå ned i varv.

Nervös och irriterad åkte jag in till kanten, och undersökta vad som hänt. Ser du hur det ryker från bromsoket baktill! :brinnerup
Skivan är brännande het, ovanligt het.

Så, här stod jag, dåligt placerad, en icke rullande hoj och en tid att passa. :död

Börjar genast konka bort hojen, och ställer den lite snyggt brevid ABB Huset. Bakhjulet snurrar inte, så jag bar den baktill så gott jag kunde. :näsblod


När teatern är slut och jag ska gå bort och kolla hur hojen nu mår, saknas en hanske... Nån stackars människa har nog troligtvis plockan ENA handsken ur min hjälm. Suck, nu början man bli riktigt besviken...

Kollar in hojen, och provar att rulla den. Funkade fint.. :tomten
Så, detta slutade med att jag ganska lungt och försiktigt körde hem hojen. :hihi

Vågade inte använda bakbromsen, ska snart kolla in den.
Nu har du läst långt, och här är min lilla fråga!

Varför stannade bakhjulet? Beläggen är nästan helt nya, så kanske var det dem som expanderade så pass mycket och kilade fast bromsskivan? :va

Är det något som jag bör göra? Vill ha säkra och effektiva bromsar, skulle nog inte vara så kul och låsa i 110.

Tack för att du läste, behövde bara skriva av mig lite. Känns bättre nu! :)
/mvh Johan
 
Beläggen har legat mot skivan, du har för mycket bromsvätska i behållaren.
 
Solid snake skrev:
Beläggen har legat mot skivan, du har för mycket bromsvätska i behållaren.
Tycker inte det ser ut som det, tvärt om, ser väldigt lite ut om jag jämför med tidigare. Jag hade problem med att byta beläggen bak, själva kolven var för långt ut för att montera de nya beläggen. Efter mycket slit öppnade jag den lilla nippeln ovanpå, och låt liiite olja rinna ut medans kolven då gick in, en liten bit.

Tror det var för mycket olja tidigare i systemet, nya beläggen är ganska tjocka. Tyvär drog jag av nippeln när jag var klar, så det ett projekt i sig... :(

/mvh Johan
 
Extreem_ skrev:
Tycker inte det ser ut som det, tvärt om, ser väldigt lite ut om jag jämför med tidigare. Jag hade problem med att byta beläggen bak, själva kolven var för långt ut för att montera de nya beläggen. Efter mycket slit öppnade jag den lilla nippeln ovanpå, och låt liiite olja rinna ut medans kolven då gick in, en liten bit.

Tror det var för mycket olja tidigare i systemet, nya beläggen är ganska tjocka. Tyvär drog jag av nippeln när jag var klar, så det ett projekt i sig... :(

/mvh Johan
Jaha så kan man ju också göra, fast det är fel.

Du ska annars trycka in kolvarna med en polygrip eller annat verktyg.
Verkar som nån har fyllt på mer bromsvätska när de andra har börjat ta slut, inte bra, nu har även din vätska du har i nu säkert börjat koka och är således oanvändbar nu.

Du har alltså dragit av luftningsnippeln? Av med oket och gå till en mekanisk verkstad med oket och en påse bullar.
 
Solid snake skrev:
Du har alltså dragit av luftningsnippeln? Av med oket och gå till en mekanisk verkstad med oket och en påse bullar.
Får nog bli så, är oket och luftnings-nippeln av aliminium?
Ska se hur det löser sig, tack för hjälpen. :)
/mvh Johan
 
Avdragen nippel är mindre bra :tomten

Starta igång mig-svetsen och loppa fast en m6/m8-mutter (svetsa inuti muttern) .. Har du ingen svets gå till någon som har

När du lossar en bromsnippel; Banka på den lite grann med en hammare, rakt ner. Lossa sen



Solid snake skrev:
Du har alltså dragit av luftningsnippeln? Av med oket och gå till en mekanisk verkstad med oket och en påse bullar.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=96511

Extreem_ skrev:
Jag hade problem med att byta beläggen bak, själva kolven var för långt ut för att montera de nya beläggen. Efter mycket slit öppnade jag den lilla nippeln ovanpå, och låt liiite olja rinna ut medans kolven då gick in, en liten bit.

Hajar inte riktigt vad du menar, men tryck in kolven/kolvarna med en polygrip nu när du har isär det


Trycker man inte in kolvarna tillräckligt mycket utan sätter på oket med kraft på skivan kan man få problemet du har
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top