Bromsbeläggstråden....

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Är det bara jag som, till sist... :rolleyes: (för ett par år sedan) kommit på att originalbromsbelägg är svindyra, men fungerar väldigt bra....

Några teknik-super-guru-tyckare får gärna få förklara varför man ska köpa, eller inte köpa, originalbromsbelägg, utan istället kanske välja "piratbromsbelägg"

/B

Jag har provat lite olika sorter och måste påstå att original är bäst, åtminstone för gatåkning.
Absolut sämst av allt jag testat var Goldfren. Taskig känsla och tog slut skitfort.
SBS funkar nästan lika bra som original, men håller inte lika länge.
Ferodo CP höll på att orsaka mig kroppsskada, då de inte vill fungera utan lite temp. Nu var de ju iofs avsedda för racing och där funkar de UA, men på Fitunamalmen i september händer inte mycket när man bromsar för bussar och mötande trafik :gnissla .

Premier som Addemoto säljer har funkat bra för mig. Dom har även lite mer exklusiva sinterbelägg men dom har jag inte provat.

Hmmmm, när jag körde TRX850 så prövade jag först en "sidotillverkare", då blev blev beläggen "glasade" omgående bums, dvs knappt någon bromsverkan efter ett tag. Bytte då till en annan variant, bra grepp, men tog slut på 300 mil, och skivorna glödheta. Så på VTRn har jag hållt mig till originalbelägg, bytt en gång, och nöjd.

Kan någon förklara det här med "sintrade" och o-sintrade" belägg, hokuspokus för mig... :tungan Ord/benämningar jag bara hört.

/B

Jag var på väg att köpa original, men affären hade bara pirat :3freak

när jag skulle byta upptäckte jag att ena oket hade halva belägget kvar medan det andra var slut. nån som har nån idé på vad jag gör för fel när jag bromsar :va

följdfråga - borde inte vara något problem, men är det någon som har något emot att bara byta ena okets belägg, nu när jag har ett par belägg över som bara är halvslitna?

fråga 2 - har alltså precis bytt till piratbelägg och upplever att framgaffeln pulserar vid inbromsning, någon som kännt likadant?

Kan vara så att du glasat beläggen brukar höra lustigt på samma gång, av med beläggen och slipa bort den blanka ytan.

Ingel skrev:

när jag skulle byta upptäckte jag att ena oket hade halva belägget kvar medan det andra var slut. nån som har nån idé på vad jag gör för fel när jag bromsar :va

följdfråga - borde inte vara något problem, men är det någon som har något emot att bara byta ena okets belägg, nu när jag har ett par belägg över som bara är halvslitna?

fråga 2 - har alltså precis bytt till piratbelägg och upplever att framgaffeln pulserar vid inbromsning, någon som kännt likadant?

Superbike Roger skrev:
Kan vara så att du glasat beläggen brukar höra lustigt på samma gång, av med beläggen och slipa bort den blanka ytan.

du har nog rätt, det låter faktiskt ganska kul när jag sätter lite tryck på frambromsen :tummenupp

Ingel skrev:

Vilken affär? I Sthlm? När jag handlade sist, förra sommaren, hade MC-Varuhuset bara "Original" till VTRn liggande på hyllan. Typ 30% dyrare än "pirat", som dom skulle kunna beställa hem, men dom rekommenderade varmt det dom hade på hyllan, så jag shoppade, glad för det. :tummenupp

/B

benkar skrev:
Vilken affär? I Sthlm? När jag handlade sist, förra sommaren, hade MC-Varuhuset bara "Original" till VTRn liggande på hyllan. Typ 30% dyrare än "pirat", som dom skulle kunna beställa hem, men dom rekommenderade varmt det dom hade på hyllan, så jag shoppade, glad för det. :tummenupp

/B

samma butik, fast gången innan sist hade de bara original och inga pirat

Har Carbone lorraine SBK3 belägg.
Tycker de funkar riktigt bra som kalla och de pallar banåkning.
Original är ingen garanti mot glasning, eller så pallar inte sukka originalbelägg banåkning. Kan vara otur, men första gången med sukka belägg och det glasar inger inte direkt förtroende.
Livslängden på SBK3 har jag inte reagerat på så den är inte någon större skillnad mot STD.
Original känns omotiverat för mig iaf.

Superbike Roger skrev:

Jag gjorde det, körde 10 mil utan problem, sen blev det likadant, slipade igen och körde 10 mil till - samma sak.
så här orkar inte jag hålla på hela sommaren...
det här va det värsta **** jag nånsin kört på, 600 spänn i sjön :huvet

apropå bromsbelägg

jag har ett par i stort sett helt nya, 300 spänn säljs dom för till den som tar dom först :fyllisar

Det väser och viner en hel del om mina bromsar, men det gjorde dom även förut med originalbeläggen. Bromsverkan är det definitivt inget fel på. Era bromsar är väl inte helt tysta, eller?

mina börjar bli dåliga på FZRen nu, jag köper mig nog orginal, då det oftast är ett säkert kort. man vet ju lite vad man får.

Ingel: du ska nog kontrollera dina bromsok, för de ska inte slitas olika. troligtvis har du en kolv som kärvar lite.

Sinter är en gjuteriteknik, "sintercasting" som kortfattat innebär att man utgår från ett pulver som man smälter ihop till en produkt. I detta fall ett bromsbelägg.

.

PacMan skrev:
Premier som Addemoto säljer har funkat bra för mig. Dom har även lite mer exklusiva sinterbelägg men dom har jag inte provat.

Premier har jag med hört skall fungera utmärkt, så för min del så innebär det att jag kör över till Addemoto & köper sådana när mina belägg är slut.

Lurch skrev:
... smälter ihop ...
Nja, i stort sett korrekt men sinter innebär att det är ett material i granulat som pressas ihop under högt tryck och oftast en temperatur som ligger strax under smältpunkten. Resultatet är ett icke homogent material, ibland (med stor säkerhet i belägg) bestående av ämnen som man annars inte "får ihop".
En annan variant på sintrat material är bussningar av lagerbrons. Dessa görs oftast av bronsgranulat som pressas ihop under värme. Resultatet är ett icke homogent material, dvs det finns luft i små hålrum i materialet. Dessa hålrum innehåller sen smörjmedel under drift vilket förlänger livslängden markant. Notera dock att det även finns massiva bronsbussningar, dvs all brons är inte samma så att säga.

Ingel skrev:
Jag gjorde det, körde 10 mil utan problem, sen blev det likadant, slipade igen och körde 10 mil till - samma sak.
så här orkar inte jag hålla på hela sommaren...
det här va det värsta **** jag nånsin kört på, 600 spänn i sjön :huvet

Hej!
Bromsbelägg måste köras in.Inkörning på landsväg
Kör 15-20 mil med lugn bromsverkan skivan,skivorna ska ej överhettas.
Genomför därefter några hårda upprepade inbromsningar så att matrialet kommer upp i full arbetstemp.Låt svalna.

skruvis skrev:
Premier har jag med hört skall fungera utmärkt, så för min del så innebär det att jag kör över till Addemoto & köper sådana när mina belägg är slut.

Kör med Premier också, de funkar riktigt bra.

/J

Robban_C skrev:
Nja, i stort sett korrekt men sinter innebär att det är ett material i granulat som pressas ihop under högt tryck och oftast en temperatur som ligger strax under smältpunkten. Resultatet är ett icke homogent material, ibland (med stor säkerhet i belägg) bestående av ämnen som man annars inte "får ihop".
En annan variant på sintrat material är bussningar av lagerbrons. Dessa görs oftast av bronsgranulat som pressas ihop under värme. Resultatet är ett icke homogent material, dvs det finns luft i små hålrum i materialet. Dessa hålrum innehåller sen smörjmedel under drift vilket förlänger livslängden markant. Notera dock att det även finns massiva bronsbussningar, dvs all brons är inte samma så att säga.

Ja precis! :tummenupp

Back