Bromsbeläggsbyte

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja!

Skulle sätta i nya belägg idag men jag har bara kommit till att jag tagit ur dom gamla, dom nya går liksom inte i. Det beror på att jag körde totalt slut på dom gamla så skillnaden är 5-6mm och att pressa in kolvarna så långt utan att ta ur lite bromsvätska känns som en omöjlighet.

Men jag har aldrig tagit ur bromsvätska tidigare så jag känner mig lite vilsen, så hur gör man?

Slänger upp en bild på oket...
not35i.jpg

Edit: Hmm... borde ju givetvis lagt tråden i teknik-mekhörnan, modd får gärna ändra det.

Last edited:
Rimligtvis är det ju samma bromsvätska som pressas tillbaka upp i behållaren som redan fanns där innan.
Såvidare inte nån nisse har varit där och fyllt på när dom redan är slitna... skulle ju visserligen kunna ske då bromsvätskan ska bytas med tvåårs intervaller och när dom gör detta är slarviga och toppar upp istället för att återställa nivån.

Är det frambromsen (ser inte din bild)? har du väl behållaren vid handtaget, (generellt skruvlock eller rektangulärt lock med två stjärnskruvar) se till så att du inte rundar skruvhatten då dom kan sitta ganska bra.

Bara öppna och sug ur vätskan, pressa tillbaka kolvarna, montera nya beläggen, pumpa upp trycket så att dom återställs (självklart håller du koll på nivån när du pumpar upp trycket så den inte tömms) och toppa sedan upp till max-strecket. Återmontera lock = klart

Rimligtvis är det ju samma bromsvätska som pressas tillbaka upp i behållaren som redan fanns där innan.
Såvidare inte nån nisse har varit där och fyllt på när dom redan är slitna... skulle ju visserligen kunna ske då bromsvätskan ska bytas med tvåårs intervaller och när dom gör detta är slarviga och toppar upp istället för att återställa nivån.

Är det frambromsen (ser inte din bild)? har du väl behållaren vid handtaget, (generellt skruvlock eller rektangulärt lock med två stjärnskruvar) se till så att du inte rundar skruvhatten då dom kan sitta ganska bra.

Bara öppna och sug ur vätskan, pressa tillbaka kolvarna, montera nya beläggen, pumpa upp trycket så att dom återställs (självklart håller du koll på nivån när du pumpar upp trycket så den inte tömms) och toppa sedan upp till max-strecket. Återmontera lock = klart

Jo bromsvätskan byttes på verkstad förra veckan, det var också dom som anmärkte på beläggen (besiktningsmannen lär ju inte kunnat ett svatt!).

Frambromsen i bild ja, rektangulärt lock på denna hoj.

Bara att suga ur!? med sugrör eller? :D Går det inte lika bra att skopa ur behållaren med en tesked eller dylikt?

Jo bromsvätskan byttes på verkstad förra veckan, det var också dom som anmärkte på beläggen (besiktningsmannen lär ju inte kunnat ett svatt!).

Bara att suga ur!? med sugrör eller? :D Går det inte lika bra att skopa ur behållaren med en tesked eller dylikt?

Öppna upp behållaren på greppet vid styrhalvan. Lägg en trasa runt så att du inte dräller med vätskan. Pressa tillbaka kolvarna. Slut behållaren. Lägg i beläggen. Klart.

Har du ingen spruta, köp en isf :).
Den är kanon för att suga ur ex bromskoppen.

Alla sätt är bra utom dom dåliga :)

Bromsvätska är dock ganska aggresivt så om du får nåt på övriga hojen så tvätta den direkt efteråt.
Som någon innan mig skrev så är ju ideén med en trasa runt behållaren inte helt dumt. Grundideén är att inte spilla:)

eftersom du har varianten med rektangulärt lock, tänk då på att ha en bra mejsel och lägg mycket tryck på den när du lossar stjärnskruvarna, inge kul att behöva borra upp och göra nya gängor i aluminium (om det ens går)

Allt löste sig!

AHA! Tack för hjälpen, det räckte med att lossa locket och lätta på trycket så fick jag in kolvarna och nu sitter oket och dom nya beläggen på plats och det bromsar fint!

Edit: Jag tror service-killen hade tänkt efter när han bytte vätskan i.o.m. att han visste att jag skulle byta belägg, det var långt ifrån att rinna över! :)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...