Bromsbeläggs byte fram gixxer 750-02

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Tjenare.
Ska byta beläggen fram. har aldrig gjort det tidigare. ska till åsen i morgon bitti så jag måste få ihop det i kväll. några tipps? kanske hur enkelt som helst?

Robban skrev:
2343628 Tjenare.
Ska byta beläggen fram. har aldrig gjort det tidigare. ska till åsen i morgon bitti så jag måste få ihop det i kväll. några tipps? kanske hur enkelt som helst?

Det är som du säger, hur enkelt som helst, dock brukar man fastna lite när man ska på med oken igen, så skruva upp behållaren lite på styret och pressa ut kolvarna så skivan får plats... men glöm för guds skull inte o skruva åt behållaren sen :P

Om du bara byter beläggen så behöver du inte lufta. Jag brukar pressa in kolvarna med en platt pinne (något mjukt som inte skadar dom) innan jag monterar de nya beläggen, då är det enkelt att montera oken sen.

Sen är det klart att det inte är fel med ny bromsolja och en luftning. Men tycker du det är svårt att byta beläggen själv så föreslår jag att du låter bli.

Robban skrev:
2343628 Tjenare.
Skitenkelt.

1. Skruva loss oket.
2. Skruva loss skruvarna som bromsbeläggen "hänger" i.
3. Beläggen ramlar ut.
4. Peta i de nya beläggen.
5. Dra i skruvarna som bromsbeläggen "hänger" i igen.
6. Tryck isär beläggen försiktigt med en fast nyckel - en tia brukar vara lagom.
7. Skruva fast oket.
8. Pumpa med bromsgreppet några gånger tills du får tryck i systemet igen. Du vill inte upptäcka att du inte har något bromstryck när du behöver bromsa...
9. Kolla att alla skruvarna är åtdragna.

Färdigt. Operationen tar en kvart för båda sidorna.

man tackar och bockar för alla tips! nu ska det nog gå bra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg