bromsbeläggen tog slut direkt??

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag bytte bakbromsbelägg på min ktm 525 för några veckor sedan och när jag skulle kolla på bakbromsen när jag körde sist såg jag att dom var helt nedslitna. jag har bara kört kanske 4 timmar på crossbanan med de beläggen. beläggen som satt på innan räckte lätt i 30 timmar. jag har inte ändrat körstil eller något sånt. vad kan ha hänt? jag drog bara ur sprinten och bytte beläggen. uppenbarligen måste jag ha missat något/gjort något fel i bytet av belägg. frågan är bara vad???? kan man överhuvudtaget göra några fel? ska montera nya belägg nu på fredag och vill gärna att dom ska räcka längre än en helg.
 
har läst nåt om inkörning av belägg
fast det kanske bara påverkar hur bra dom bromsar inte hur länge dom räcker

bara en tanke
förlåt om jag kommer med dåliga svar
 
Gissar att du kört på skitiga banor...kan gå ett par belägg på nån timme om det är riktigt grisigt.
 
jag bytte bakbromsbelägg på min ktm 525 för några veckor sedan och när jag skulle kolla på bakbromsen när jag körde sist såg jag att dom var helt nedslitna. jag har bara kört kanske 4 timmar på crossbanan med de beläggen. beläggen som satt på innan räckte lätt i 30 timmar. jag har inte ändrat körstil eller något sånt. vad kan ha hänt? jag drog bara ur sprinten och bytte beläggen. uppenbarligen måste jag ha missat något/gjort något fel i bytet av belägg. frågan är bara vad???? kan man överhuvudtaget göra några fel? ska montera nya belägg nu på fredag och vill gärna att dom ska räcka längre än en helg.

Ruskig skillnad om du kör original som är sintrade eller om du köper organiska speciellt om de är pirat. Yamhas original går knapt att slita ut på en säsong. Sintrade är dubbelt så dyra men håller 5-10 ggr så länge.
 
var det samma belägg som tidigare så låter det skumt... vissa belägg blir ju bara dam när am nbromsar.. försvinner på nån timme...
 
Gissar att du kört på skitiga banor...kan gå ett par belägg på nån timme om det är riktigt grisigt.

det var bara gegga till 100% på banan. kan inte vara skitigare än det var

Ruskig skillnad om du kör original som är sintrade eller om du köper organiska speciellt om de är pirat. Yamhas original går knapt att slita ut på en säsong. Sintrade är dubbelt så dyra men håller 5-10 ggr så länge.

de beläggen jag köpet sist och de jag köpt nu igen kostar 200kr för båda beläggen bak och är av märket Holeshot. Säger det er något? Ingen aning om vad de är gjorda av för något material. de beläggen som satt på när jag köpte hojen vet jag inte vad de var av för märke

här är en länk till beläggen: http://www.knobby.se/product/products.asp?catid=2500&scatid=2
 
Last edited:
det var bara gegga till 100% på banan. kan inte vara skitigare än det var



de beläggen jag köpet sist och de jag köpt nu igen kostar 200kr för båda beläggen bak och är av märket Holeshot. Säger det er något? Ingen aning om vad de är gjorda av för något material. de beläggen som satt på när jag köpte hojen vet jag inte vad de var av för märke

här är en länk till beläggen: http://www.knobby.se/product/products.asp?catid=2500&scatid=2

Budgetbelägg som inte är nåt vidare, kör med orginal istället. Dyrare, och väldigt mycket bättre.
Ok, är det smetigt går sådana åt i rätt rask takt också.
 
De beläggen som finns på sidan är prirat typ sånna som går ett par per träningstillfälle.

Original KTM organiska ,sånna kör jag motard med kostar 270 kr vill jag minna. De bromsar inte lika distinkt som de sintrade originalbeläggen så du får mycket bättre kännsla när du slidar med.

Sintrade originla finns i olika prisklasser, men det finns ett par som kostar 330kr eller något liknande sen har de de som kostar över 500kr oxå. Ingen större skillnad i hållbarhet enligt mig.

Hör med din handlare, vet inte riktigt vad som passar din 97a.
 
jag köper beläggen av dirtbike i stockholm och det enda jag sa var att jag vill ha bromsbelägg bak till min ktm 525 och då fick jag dessa. konstigt att man inte får orginal. dom borde ju fråga om man vill ha pirat eller orginal.
 
Jag använder mig av GOLDFREN Ceramic Carbon K1 på Hondan, de håller inte lika länge som orginal-beläggen men kostar mycke mycke mindre och håller lagom långt, minst 30 timmar iaf.

Jag ska snart byta mina orginal-belägg fram på hondan också, dom som satt där sen den var ny alltså. 350 timmar sen. (iofs är många av dom timmarna med ISR-oket)

PS, jag använder bakbroms överallt på banan. Rakor, ingångar, mitt i svängen, utgångar.
 
Last edited:
Olof.. varför kör du så lite frambroms? Jag kör mest bakbroms också på crossbanan men det tar ju inte så mycket så jag måste ändå ligga på ganska hårt med frambromsen.
 
Jag använder mig av GOLDFREN Ceramic Carbon K1 på Hondan, de håller inte lika länge som orginal-beläggen men kostar mycke mycke mindre och håller lagom långt, minst 30 timmar iaf.

Jag ska snart byta mina orginal-belägg fram på hondan också, dom som satt där sen den var ny alltså. 350 timmar sen. (iofs är många av dom timmarna med ISR-oket)

PS, jag använder bakbroms överallt på banan. Rakor, ingångar, mitt i svängen, utgångar.
Jag har kört slut dessa belägg på 30min på en slaskig endurobana.
Är det torrt så håller det helt ok men det gör typ alla belägg om vin ite pratar frambelägg till motard.
 
Olof.. varför kör du så lite frambroms? Jag kör mest bakbroms också på crossbanan men det tar ju inte så mycket så jag måste ändå ligga på ganska hårt med frambromsen.

Nej alltså jag använder frambroms mycke också :)

Åhå stefan, jag har inte haft dom problemen fastän vi kört i lera sand snö osv :)
 
jag bytte bakbromsbelägg på min ktm 525 för några veckor sedan och när jag skulle kolla på bakbromsen när jag körde sist såg jag att dom var helt nedslitna. .

Nu var det några år sen jag tävlade själv, men vi bytte alltid belägg inför en tävling, om den gick på sand, eller jord, skitigt, eller tort.

Kör man med "fel" belägg, vid fel tillfälle, så är det inga problem att slita ner dem dåde fram och bak..

Kolla med din loka Mc-handlare, och se om de rekomenderar olika, vid skitigt, och tort.
//J
 
Blöt och sandig bana så kan man lätt köra slut ett par belägg på en träning... När man kör i blött så ha hårda belägg, och slät skiva av ej wavetyp
 
Blöt och sandig bana så kan man lätt köra slut ett par belägg på en träning... När man kör i blött så ha hårda belägg, och slät skiva av ej wavetyp

JAAAA JÄTTEBRAAAA!!! beläggen håller KANSKE i evigheter men sen har du skit kassa bromsar... :huvet
Vad jag kan komma på så är slitsade o vågformade skivor till för att rensa bort skit = beläggen håller längre o bra bromsverkan..

Har jag fel eller har jag drömt bara :va
 
JAAAA JÄTTEBRAAAA!!! beläggen håller KANSKE i evigheter men sen har du skit kassa bromsar... :huvet
Vad jag kan komma på så är slitsade o vågformade skivor till för att rensa bort skit = beläggen håller längre o bra bromsverkan..

Har jag fel eller har jag drömt bara :va

Solida skivor är mycket bättre för blöta förhållanden enda chansen att få padsen att hålla någon längre tid under slabbiga enduroförhållande och någon försämrad bromsverkan får du inte.

Allt snack om skitrensning är bara marknadsföringsprat, wave är mer för beläggcentrering och estetik än någon verklig funktion. Kolla vad folket i enduro/cross VM åker med, där syns fler wave special xtra allt skivor på en normal motionscrosstävling än i VM.
 
Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top