Bromsbelägg?

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindome
Hoj
Ducati 900SSie -98
Jag har kommit över ett par ISR skivor och undrar vilka bromsbelägg som kan tänkas fungera till dessa? ISR rekommenderade SBS Dual Carbon men dessa är racebelägg (eller?) och kanske inte lämpar sig så bra för gatåka.

Någon där ute som har några rekommendationer?
 
Jag kanske är helt ute och cyklar, men kolfiberbelägg -brukar inte det vara ekonomibelägg? Ska man ha riktigt bra bromsprestanda så är det väl sinter som gäller (HH?).

Sedan finns det väl kolfiberbelägg som har bra prestanda också, men min (lilla) erfarenhet säger att sinter är bäst. Dock nöter det på skivorna, men vill man ha prestanda så får man som bekant betala.

Vad säger ISR om sinterbelägg?

/J
 
Jag har skivor som heter PGM eller nått liknande.
Problemet med dessa är att jag inte får använda sinterbelägg.
Jag är tvungen att använda carbon beläggen. SBS carbon i mitt fall. Hör efter med ISR om du får använda sintrade till skivorna :confused:
 
vtwin skrev:
Jag har skivor som heter PGM eller nått liknande.
Problemet med dessa är att jag inte får använda sinterbelägg.
Jag är tvungen att använda carbon beläggen. SBS carbon i mitt fall. Hör efter med ISR om du får använda sintrade till skivorna :confused:

Hur funkar de för gatåka? Carbonbeläggen alltså.
 
"fege" skrev:
Hur funkar de för gatåka? Carbonbeläggen alltså.

De fungerar kanonbra för min körning iaf. Vistt är det inte lika bra bett i dem när de är kalla som när de är varma. Men jag har inga probbs att göra stoppies även fast de är kalla.
 
Ok, då verkar det ju inte helt förkastligt för gatan. Tackar för hjälpen. :tummenupp
 
vtwin skrev:
Jag har skivor som heter PGM eller nått liknande.
Problemet med dessa är att jag inte får använda sinterbelägg.
Jag är tvungen att använda carbon beläggen.

Ja, det brukar väl stå med "fine print" att sintrade belägg ej bör användas med skivorna.

Kan någon reda ut detta, för jag är klart förvirrad. För jag misstänker att tillverkarna skriver att man ej får använda sinterbelägg, eftersom de då får på huvet att skivorna slits fort(are).

Vilken typ av skivor klarar av sinterbelägg (hållfasthetsmässigt)?

Vilken typ gör det inte?

Vad finns det för skivor, gjutjärn mm? Skillnader?

/J
 
Premier sintrade råkkar på ISR, man kan ställa 240 kg Gixxer på näsan med 2 fingrar :slicka
 
RG500-Johannes skrev:
Ja, det brukar väl stå med "fine print" att sintrade belägg ej bör användas med skivorna.

Kan någon reda ut detta, för jag är klart förvirrad. För jag misstänker att tillverkarna skriver att man ej får använda sinterbelägg, eftersom de då får på huvet att skivorna slits fort(are).

Vilken typ av skivor klarar av sinterbelägg (hållfasthetsmässigt)?

Vilken typ gör det inte?

Vad finns det för skivor, gjutjärn mm? Skillnader?

/J

De sintrade belägg jag känner till är bara godkända för rostfritt skivmaterial.

Skivmaterial som finns: gjutjärn, stål (ISR), rostfritt (standard), kolfiber och keramiskt

Skillnader finns...

Bromsbeläggsblandningarna är anpassade efter användningsomräde: gata (skall fungera i vått och torrt även vid låga temåeraturer), racing (skall på motsvarande sätt klara högre temperaturer och lämpar sig normalt inte bra för gata)....sen finns sinter som klarar det mesta.
 
Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Ja, det brukar väl stå med "fine print" att sintrade belägg ej bör användas med skivorna.

Kan någon reda ut detta, för jag är klart förvirrad. För jag misstänker att tillverkarna skriver att man ej får använda sinterbelägg, eftersom de då får på huvet att skivorna slits fort(are).

Vilken typ av skivor klarar av sinterbelägg (hållfasthetsmässigt)?

Vilken typ gör det inte?

Vad finns det för skivor, gjutjärn mm? Skillnader?

/J

Om du ska använda sinterbelägg har ingenting att göra med vilka skivor man har.
DET ÄR EN MYT ATT DOM SLITER MER PÅ SKIVORNA.
Det är oken som ska fixa sintrade belägg inte skivorna.
Sintrade belägg leder bort värme bättre. Alltså till största delen in i oket.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top