Bromsbelägg

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Tjena!

Har en liten fråga angånede bromsbelägg. Bytte belägg fram på min Thundercat idag. Det gick kanonbra och allt va frid o fröjd tills jag skulle slänga förpackningarna som de nya beläggen legat i. På den ena förpackningen stod det ceramic och på den andra Sinter.
Alltså har jag satt dit Sinterbelägg på ena sidan och Keramiska på andra sidan.

Vad är skillnaden och kan man ha det så eller borde jag byta så att det är samma på båda sidor??

//Lazze

Keramiska är har något limliknande bindemedel medan de sintrade är just sintrade (hårt pressat pulver som efter en stund i en ugn blir något gjutliknande/metalllliknande material). Fördelen med sintrade är att limmet inte smälter och bildar en glasliknande yta (kan hända då temperaturen i bromsbeläggen blir för hög, dvs vid mycket bromsande eller om de ligger an) vilket sänker friktionskoefficenten (sämre bromsverkan). Vissa säger att sintrade ger bättre grepp från början, inget jag vet dock.

Optimalt är ju att ha samma på båda sidor så det inte blir snedbelastning när man bromsar, men om du touringkör mest (som de flesta) så bör det inte vara några problem vad jag kan tänka.

Keramiska är har något limliknande bindemedel medan de sintrade är just sintrade (hårt pressat pulver som efter en stund i en ugn blir något gjutliknande/metalllliknande material). Fördelen med sintrade är att limmet inte smälter och bildar en glasliknande yta (kan hända då temperaturen i bromsbeläggen blir för hög, dvs vid mycket bromsande eller om de ligger an) vilket sänker friktionskoefficenten (sämre bromsverkan). Vissa säger att sintrade ger bättre grepp från början, inget jag vet dock.

Optimalt är ju att ha samma på båda sidor så det inte blir snedbelastning när man bromsar, men om du touringkör mest (som de flesta) så bör det inte vara några problem vad jag kan tänka.

Ok, vet i fan om jag orkar ringa o beställa nya då. Jag kör ju inte bana med hojen direkt, än iaf, har ju inte ens körkort :)

Tack för ett snabbt svar

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...