bromsbelägg som sitter ihop

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
jaha, nu har man klantat sig. Skulle byta bromsbelägg men innan jag tog av de gammla så råkade jag komma åt handtaget med ingen skiva emellan. Så nu står jag här med två belägg som har ca. 1mm mellan varandra och inte åker i sär.

Hur ska jag fixa detta? Tömma ur bromsvätskan, byta beläggen, i med ny vätska och lufta eller?

gaffel46 skrev:
jaha, nu har man klantat sig. Skulle byta bromsbelägg men innan jag tog av de gammla så råkade jag komma åt handtaget med ingen skiva emellan. Så nu står jag här med två belägg som har ca. 1mm mellan varandra och inte åker i sär.

Hur ska jag fixa detta? Tömma ur bromsvätskan, byta beläggen, i med ny vätska och lufta eller?

Bänd försiktigt isär dom med tex en skruvmejsel.

MVH Martin

gaffel46 skrev:
ingen rist att man pajar nått? kan tillägga att det bara är en kolvsok så det trycker bara på ena sidan

har inte kolven åkt ut helt så ska det inte va några problem med att bara trycka in den igen... prova! va noga med att inte kolven hamnar på sne bara

kan fan inte få in den igen. Ka pressa in den nån mm men så fort jag tar bort skruvmejseln så åker den ut igen. Kan det vara att den ändå har åkt ut helt?

Kan kasta upp ett kort på skiten

skruva av mothållet på andra sidan och använd dig av en skruvtving..

tryck mellan en kniv o använd sen skruvmejslen o benda isär

UrbanTiger skrev:
Det går väl att knacka loss dom beläggen oh den pressa kolven med en tving genom det där bautahålet.
nix går inte att knacka loss dem. sitter fast med metall flärpar i bautahålet. Skulle ju kunna trycka direkt med en tving på mothålet. ska prova det

det ser ut som att du har ett hål i oket ytterst . sätt nånting där litet nog att det bara trycker på klossen, sätt sedan en tving över hela paketet å skruva så pressas kolven in.

så där ja. klappat och klart. Tog en tving och tryckte med mot mothållet. Lyckades knäcka två skruvmejslar modell mindre.

aja, tack så mycket för den snabba hjälpen.

En sak till bara som har med det här att göra. Kan man ta typ avfettning eller nått och försiktigt tvätta av kolven med? Ska lacka hela skiten och då måste det ju vara rent.

Universalmedel

Gå in till din närmaste MC-Handlare och köp Brake-cleaner.
Riktigt bra universalmedel som rengör allt och lämnar en oljefri och torr yta.

ok, ska göra så

Ag. skicket så nästan. håller på att styla den en del nu. HAr precis dragit på en ny framgaffel och ok så det är därför den är i sånt dåligt skick

Alltså du ska inte behöva använda våld på några delar av bromssystemet. Om beläggen inte går isär genom att använda endast måttlig kraft med en skruvmejsel så är det något som är fel. Att då använda en tving kan i bästa fall göra inget och i värsta fall förstöra. Om kolven nått så pass långt ut som på bilden och sedan inte vill komma in igen finns chansen att bakdelen av kolven har passerat den inre av de två tätningsringarna som kan ha hoppat ur sitt spår och satt sig på tvären. Jag skulle börjat med att dränera systemet och dra/trycka ut kolven och se att tätningsringarna sitter på plats innan jag gick loss med tvingen.

Teddy skrev:
Alltså du ska inte behöva använda våld på några delar av bromssystemet. Om beläggen inte går isär genom att använda endast måttlig kraft med en skruvmejsel så är det något som är fel. Att då använda en tving kan i bästa fall göra inget och i värsta fall förstöra. Om kolven nått så pass långt ut som på bilden och sedan inte vill komma in igen finns chansen att bakdelen av kolven har passerat den inre av de två tätningsringarna som kan ha hoppat ur sitt spår och satt sig på tvären. Jag skulle börjat med att dränera systemet och dra/trycka ut kolven och se att tätningsringarna sitter på plats innan jag gick loss med tvingen.
först så hade jag bara två små sketa skruvmejslar som jag tryckte med. Sen tog jag tvingen en bit och sen en vanlig skruvmejsel och då var det inga problem als

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D