Bromsbelägg som ligger på

Antonius

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Honda CBR 900 RR Fireblade
Hej, jag har nyligen bytt bromsbelägg på frambromsen. Nu har jag kört ett tag för att köra in dom, men det verkar som ena belägget ligger på. På den sidan är bromsskivan varm efter körning och ibland gnisslar det. Är det något man ska åtgärda eller försvinner det med lite mer körning??

Tacksam för snabba svar så att man kan fara ut och köra igen!

Kolla att alla kolvar i oken går lätt. Kolla även nivån i bromsvätskeburken. Har nån fyllt den full med slitna belägg, är den garanterat överfull nu och då går inte beläggen tillbaka. Detta för att det helt enkelt inte finns nånstans för bromsvätskan att ta vägen.

Bromsvätskan bytte jag när jag bytte beläggen. Så den ska det inte vara nå fel med.

Okej, hur kollar man bäst kolvarna? är dålig på sånt.

Bromsvätskan bytte jag när jag bytte beläggen. Så den ska det inte vara nå fel med.

Okej, hur kollar man bäst kolvarna? är dålig på sånt.

Tar ur beläggen och pumpar ut kolvarna med bromshandtaget, (Akta bara så att du inte pumpar ur kolvarna ur oket, och håll koll på olje nivån så du inte får in luft!) smörj med 5.56, wd40 eller liknande och om du är petig kan du även borsta dom med tex en tandborste.. :)

Det är mitt tips.. finns säkert någon som kan mycket bättre.. :tungan

Last edited:
Tar ur beläggen och pumpar ut kolvarna med bromshandtaget, (Akta bara så att du inte pumpar ur kolvarna ur oket, och håll koll på olje nivån så du inte får in luft!) smörj med 5.56, wd40 eller liknande och om du är petig kan du även borsta dom med tex en tandborste.. :)

Det är mitt tips.. finns säkert någon som kan mycket bättre.. :tungan

Smörj INTE med 5-56 eller WD40. Då sväller packningarna och du har mer problem.
Ta av OK:en och plocka bort beläggen. Sen pumpar du försiktigt ut kolvarna en liten bit (5-7mm räcker) och rengör med trasa. Använd bromsrengöring eller lite bromsvätska. Kan även smörja med lite bromsvätska när du är klar men det ska inte behövas.

Smörj INTE med 5-56 eller WD40. Då sväller packningarna och du har mer problem.
Ta av OK:en och plocka bort beläggen. Sen pumpar du försiktigt ut kolvarna en liten bit (5-7mm räcker) och rengör med trasa. Använd bromsrengöring eller lite bromsvätska. Kan även smörja med lite bromsvätska när du är klar men det ska inte behövas.

Vad blir följderna av att packningarna sväller ? jag har alltid kört med 5-56 eller wd40 och vad jag har märkt aldrig blivit något problem ?

Vad blir följderna av att packningarna sväller ? jag har alltid kört med 5-56 eller wd40 och vad jag har märkt aldrig blivit något problem ?

Använder man fel olja/smörjmedel så kan packningarna kring kolvarna svälla. I bästa fall händer inget och i värsta fall sätter dom sig.
Fick reda på det när jag skulle renovera min OK så jag har iofs inte kontrollerat det men var mer än en som varnade mig för det.

Händer kanske inte så mycket men med bromsarna är det dumt att chansa.

Använder man fel olja/smörjmedel så kan packningarna kring kolvarna svälla. I bästa fall händer inget och i värsta fall sätter dom sig.
Fick reda på det när jag skulle renovera min OK så jag har iofs inte kontrollerat det men var mer än en som varnade mig för det.

Händer kanske inte så mycket men med bromsarna är det dumt att chansa.

aha.. då ska jag sluta använda mig av dessa.. :)
Tack för den varningen.. som sagt är bromsarna inget man vill chansa på..

OM du har bytt till B-temas belägg så kan det avra så att dom en lite för breda för själva oket. Kolla ifall dom ligger emot kanterna helt enkelt, om dom gör det så filar nu ner lite lätt och smörjer sen med kopparpasta. GL!

Kan vara att skivan e sne oxå. Vilket hände för mig. Mina belägg låg på trodde det var kolvarna som var sega. Upp med hjulet i luften å lyssna efter missljud, och vart isåfall det kommer ifrån,höger lr vänster skiva.

Ficka lämna in mina på mättning, visa sig att ena skivan var sne

Finns bromskolvs smörjning på Mekonomen ivgf... Funkar kalas!

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back