Bromsbelägg R1

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Nu var det dax igen, byte av bromsbeläggen fram på hojjen.
Var förbi Yamaha-Center i Haninge och fick en uppsättning EBC-belägg i handen (ej sintrade).
Oken är rengjorda, kolvarna går att trycka in utan ansträngning med bara fingrarna och bromsvätskan är bytt.
Jag har till och med varit duktig och lagt ett tunt lager med koppar-pasta på baksidan av beläggen.
Har kört ca.10 mil på nya beläggen och har inte snålat med bromsandet, dock är det en sak som stör/oroar mig, det hörs ett tydligt anläggningsljud från beläggen och skivorna. Låter precis som det gär när man drar in bromshandtaget 0,5mm.
Provade att imorse inte använda frambromsen, ligga i 70-90km/h en stund och sedan stanna endast med bakbromsen och sedan kolla med fingret på framskivan, den är tydligt varm, inte så man kan steka ägg på den men dock varm, det är alltså båda skivorna som är varma.
Har kollat runt lite, får höra lite olika varianter, många säger att det är normalt med anläggningsljud på racehojar (?), andra säger att EBC helt enkelt suger.

Vad göra, byta till annat märke? Byta till halv-sintrade? Inte göra någonting?

Har samma grej på min hoj! Har fått för mig att det kom efter att jag bytt framhjul(kan va inbillning)! Mina skivor blir också ljumna även om jag inte använder bromsen, med originalbelägg!
Frågade en instruktör när jag var på bankörning och han provrullade och sa att det inte var några problem, bara så länge bromsarna funkar som dom ska osv.

Hade du framhjulet borta och iså fall fick du dit det exakt rätt?
Jag missade lite en gång och fick precis fenomenet du beskriver!

/MA

Jag har inte haft loss framhjulet, och jag har luftat bromsarna och korrigerat vätskenivån.

Har under dagen kört som en riktig idiot, typ gasa upp till 130 och bromsa och sen upp igen och bromsa. Verkar göra nytta, har fått för mig att anläggningljudet har minskat. Vem vet kanske bara är att stå ut ett par mil till så kanske det slits till av sig självt. :tummenupp

Har som feg-gardering köpt en uppsättning SBS HS belägg eftersom det var typen som satt monterade innan. Tänkte ifall det är något så långsökt som att EBC beläggen har dålig passning i oken... jaja.... som alltid när man pillar med bromsar och liknande komponenter så blir ens öron väääldigt stora. :D

Fenix skrev:
dock är det en sak som stör/oroar mig, det hörs ett tydligt anläggningsljud från beläggen och skivorna. Låter precis som det gär när man drar in bromshandtaget 0,5mm.
Fick/har samma fenomen på min retta. bytte till premier (tror jag?) -sinterbelägg hos addemoto och hör samma ljud från beläggen/skivorna!!
Inbillar mej dock att detta försvinner med tiden då beläggen blivit ner nötta något :confused:
Men annars tycker jag dessa belägg biter bra, vet iof inte om det satt orginal belägg innan jag bytte men inte blev det då sämre med dessa :tummenupp
/Leffe

Jo, det ser ljusare ut, ljudet förefaller avta mer och mer. Nu är det bara ett litet "foff-foff"-ljud kvar. Förmodligen bara en enkel ojämnhet i någon av skivorna som beläggen får slitas in efter. Ljudet känns inte i hojjen så det borde vara utom fara.
Dock märks skillnaden mellan de tidigare SBS HS med sinter-inlägg och de nya osintrade kevlar beläggen. De gamla hade mer känsla av bett vid direkt anläggning, dom nya är mer mjuka i början, dock när man sätter till ordentligt så biter dom nya till riktigt bra, rumpan i vädret utan direkt ansträngning.

Hur kommer det sig att Yamaha har typ samma bromsar på alla sina hojar sedan 98? Är R1'ans bromsar underdimensionerade eller ska man se det som att Fazern är överdimensionerad? :D

Bara som en parentes, bytta idag till SBS HS (delsintrade) belägg och skickade EBC-beläggen långt ner i en låda.
När väl EBC-beläggens missljudet börjat ge sig och det enda som fanns kvar var ett lätt sövande foff-foff så upptänkte jag i gårdagens regn att bromsarna kändes hur läbbiga som helst i dåligt väder. På morgonen till jobbet då det var torrt tog dom helt ok, på vägen därifrån i regnvädret var riks-läbbiga. Vid anläggning kändes dom svaga och svampiga sen när väl temperaturen kom upp vart dom nästan stutsiga.... nej fy fan.

Bytte som sagt till SBS HS en delsintrad variant och gav mig ut i dagens regn för bromsa in dom lite, satt som en sportkeps, svarar direkt i både vått och torrt, inget mystiskt foff-foff... känner mig så nöjd, så nöjd. :tummenupp

Dagens läxa är som vanligt: snålheten bedrar visheten.

En sak man ska kolla när man byter belägg är om oken ligger mitt i skivan. Om inte kan det vara så att ena belägget "ligger på" lite.
Detta märks inte när de blivit lite slitna. Man kan få lov att shimsa eller ta bort lite material. Eller med flytande skivor så går det att justera skivan?

Jag kör med originalbelägg och tycker att dom funkar bra. Har inte provat EBC, SBS. Klarar originalskivorna sintrade belägg? Är det inte så att skivorna måste vara gjorda för såna belägg. Vad menas egentligen med sintrade belägg? Hur är livslängden jämfört med originalbeläggen?

Mina frambromsar ligger an och det verkar som de nedersta kolvarna i oken går trögt. Har plockat ur kolvarna och rengjort men hjälpte inte. Verkar vara så att de inre O-ringarna har svällt. Komplett uppsättning O-ringar till de 2 oken går på 1.777:- :eek:

Last edited:
mikcar skrev:
.... Klarar originalskivorna sintrade belägg? Är det inte så att skivorna måste vara gjorda för såna belägg. Vad menas egentligen med sintrade belägg? Hur är livslängden jämfört med originalbeläggen?
...

yamaha original är delsintrade enligt yamaha själva så skivorna tar inte mer stryk av delsintrade belägg från 3:e-part. Om jag inte som vanligt är ute och cyklar så är sinter grovt översatt koppar-spån som man blandar in i beläggets material. Bara för att göra saken riktigt rörig så finns det del/hel-sintrade belägg som båda i allmänttal omnämns som sintrade belägg. Helsintrade belägg är grymt effektiva och käkar upp skivorna markant snabbare än del/o- sintrade. Som vanlig dödlig har man egentligen inget större behov av ens delsintrade då man puttrar fram och tillbaka på sveavägen, men som alltid är det kul med lite räser-grejer på hojen.
Jag har bara provat EBC's osintrade belägg som jag ovan omnämner som satans bidrag till bromsoket, om det gäller alla osintrade belägg lämnar jag onämnt.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back