DaPirate
Gudomlig sporthojare
Jag håller på att göra iordning en Yamaha XT600E. skulle byta bromsbelägg bak lite smidigt men stötte på patrull. Till varje belägg bak så är det ju 2st plåtbitar, ena är platt och den andra har 4st hakar som greppar runt belägget, de är värmesköldar. Jag köpte ett par Goldfren belägg men det visade sig att dessa belägg är ett par mm kortare på höjden vilket innebär att värmesölden med hakarna inte greppar som den ska. Jag köpte SBS-belägg istället men det var samma sak där. Båda beläggen är såklart rätt modell och ska passa Yamaha XT600E. Fick veta att det kan bli så här ibland och att jag kan prova EBC belägg istället som ska vara typ 2 mm högre. Jag har bytt typ hur mycket bromsbelägg genom åren men aldrig varit med om detta så någon gång ska väl vara den första haha!
Så.. ska jag prova EBC eller vet någon ifall dessa belägg eller något annat belägg passar utan problem, kan ju inte prova alla belägg, tar ju tid att åka runt på beläggsafari också?
Yamaha originalbelägg borde ju funka också iof, men de kostar väl dubbelt/tredubbelt mot vanliga belägg eller?
Så.. ska jag prova EBC eller vet någon ifall dessa belägg eller något annat belägg passar utan problem, kan ju inte prova alla belägg, tar ju tid att åka runt på beläggsafari också?
Yamaha originalbelägg borde ju funka också iof, men de kostar väl dubbelt/tredubbelt mot vanliga belägg eller?
Med rätt belägg så gör det ju inget om bromssköldarna finns där?