Bromsbelägg passar inte

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag håller på att göra iordning en Yamaha XT600E. skulle byta bromsbelägg bak lite smidigt men stötte på patrull. Till varje belägg bak så är det ju 2st plåtbitar, ena är platt och den andra har 4st hakar som greppar runt belägget, de är värmesköldar. Jag köpte ett par Goldfren belägg men det visade sig att dessa belägg är ett par mm kortare på höjden vilket innebär att värmesölden med hakarna inte greppar som den ska. Jag köpte SBS-belägg istället men det var samma sak där. Båda beläggen är såklart rätt modell och ska passa Yamaha XT600E. Fick veta att det kan bli så här ibland och att jag kan prova EBC belägg istället som ska vara typ 2 mm högre. Jag har bytt typ hur mycket bromsbelägg genom åren men aldrig varit med om detta så någon gång ska väl vara den första haha!

Så.. ska jag prova EBC eller vet någon ifall dessa belägg eller något annat belägg passar utan problem, kan ju inte prova alla belägg, tar ju tid att åka runt på beläggsafari också?
Yamaha originalbelägg borde ju funka också iof, men de kostar väl dubbelt/tredubbelt mot vanliga belägg eller?

Jag är ingen bromsexpert och kan enbart i ett enda fall:
EBCs belägg fram till DR600S -88 var för stora klackar på så dom hakade fast vilket resulterade i böjda belägg => i detta fall är EBC-beläggen större än vad

Jag skulle nog kastat dom där värmesköldarna över axeln... :rolleyes: Hur mycket och ofta bromsar du bak, finns det någon som helst risk att det blir varmt?

Har funderat på den saken också men hört både att jag ska köra utan dem samt att jag bör använda dem. Känns som att jag vill använda dem bara för att de finns där hehe! Finns väl nån anledning till att Ingenjörerna på Yamaha utvecklade dem eller hade de inget att göra :fyllisar Med rätt belägg så gör det ju inget om bromssköldarna finns där?

Jag skulle nog kastat dom där värmesköldarna över axeln... :rolleyes: Hur mycket och ofta bromsar du bak, finns det någon som helst risk att det blir varmt?

Har funderat på den saken också men hört både att jag ska köra utan dem samt att jag bör använda dem. Känns som att jag vill använda dem bara för att de finns där hehe! Finns väl nån anledning till att Ingenjörerna på Yamaha utvecklade dem eller hade de inget att göra :fyllisar Med rätt belägg så gör det ju inget om bromssköldarna finns där?

EBCs belägg fram till DR600S -88 var för stora klackar på så dom hakade fast vilket resulterade i böjda belägg => i detta fall är EBC-beläggen större än vad

Visst är det underligt att beläggen skiljer i storlek, hur svårt kan det vara att göra belägg som är lika stora som originalbelägg? Kan vara för att belägg kan passa till typ 30 st olika hojar och de får göra belägg som skall passa någorlunda på alla hojar. :huvet

Visst är det underligt att beläggen skiljer i storlek, hur svårt kan det vara att göra belägg som är lika stora som originalbelägg? Kan vara för att belägg kan passa till typ 30 st olika hojar och de får göra belägg som skall passa någorlunda på alla hojar. :huvet

Kan någon redigera dubbelinläggen??? Det är fel på Sporthojs sida eller nått, den står bara och tänker när man klickar på posta svar, sen blir det dubbelinlägg

Last edited:

Kan någon redigera dubbelinläggen??? Det är fel på Sporthojs sida eller nått, den står bara och tänker när man klickar på posta svar, sen blir det dubbelinlägg

Jo nog är det lite dåligt allt. Lösningen för mig var att spänna upp belägget i skruvstycket och fram med filen för att slipa till det i samma from som det belägget som fungerade.

Finns väl nån anledning till att Ingenjörerna på Yamaha utvecklade dem eller hade de inget att göra :fyllisar Med rätt belägg så gör det ju inget om bromssköldarna finns där?

Då är det ju helt klart Yamahas egna belägg du ska ha. Blir nog inte dyrare än belägg + beläggsafari :)

Då är det ju helt klart Yamahas egna belägg du ska ha. Blir nog inte dyrare än belägg + beläggsafari :)

Fast på Yamahacenter säljer de EBC belägg, frågade aldrig om originalbelägg, jag provade att lägga de gamla beläggen med rätt storlek mot deras EBC-katalog och de såg ut att stämma perfekt så nu är EBC belägg beställda, tredje gången gillt hoppas jag :tummenupp

Jo nog är det lite dåligt allt. Lösningen för mig var att spänna upp belägget i skruvstycket och fram med filen för att slipa till det i samma from som det belägget som fungerade.

Jo, men det känns som att man inte skulle behöva slipa bromsbeläggen själv hehe :huvet

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort