Bromsbelägg/Pads

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Funderar på att sätta på nya belägg fram för bättre bett i bromsarna. Har kikat på Carbone Lorraine och SBS belägg. Antingen SBS "standard"-belägg eller Carbone Lorraine a3. Frågor:

Hur stor skillnad ger dessa belägg i förhållande till original eller Lucas/Louis/Polo-belägg?

Jag antar att det inte är lönt att jag skaffar rena racingbelägg iom att jag är ingen megaracingförare samt att det är ju ok om dom inte slits ner på två veckor.

Förutom detta skall jag byta hydraloljan. Finns det mer man kan jag göra?

/F

Mina CarbonLorraine belägg fram känns som motsvarande orginal. Men det var två år sedan jag bytte så jag vet inte om de heter a3 eller inte men de är för gatbruk. Bromsvätska är bra att byta samtidigt men skall bytas vartannat år egentligen. Rengöring av oken speciellt ytorna där beläggen skall "glida" men gärna hela oket. Stålomspunna slangar om du inte har bytt redan hjälper till för bättre "känsla".

Ja, det är väl ungefär vad jag oxå kan säga, precis som Anders R här nedan, och min högst okvalificerade gissning är att SBS standardbelägg håller en något sämre kvalite än både Original samt Carbon Lorraine.
Välj standardbetonade belägg, inte racing. men den slutsatsen har du ju redan kommit till själv ser jag. Bra.

Tjipp! :)

Edit: För er som inte läst tråden "glasade belägg" så finns bakgrunden till frågorna där.

Last edited:
SBS av vanlig kvalitet är det i särklass sämsta jag har provat och jag har provat det på fyra olika hojar med samma resultat. Jag har Carbone Lorraine SBK3 (eller var det 2, tror det var 3 faktiskt) på hojen och de är något bettigare än original, jag gillar känslan och nypet i dem.

Premiers dubbelsintrade belägg är det riktigt bra bett i. Bra livslängd också. Om de passar på din båge har jag ingen aning om. De är dock billiga - 525 kr för båda skivorna på min sukka.

Du köper dem på MC-Kläder i Lomma (butiken som ligger nere i hamnen).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti