Bromsbelägg monterat av verkstad: "hugger/pumpar" efter hårda inbromsningar

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hoj: Suzuki GSX-R 750 K8
vad har gjorts?
*bromsslangar (HEL) stålspunna.
*bromsbelägg (har ej kvittot i hand, men "högre friktions saker" biter jävligt hårt emot vad som va innan)
*Broms vätska (moutal 660 dot 4, någon "racing" sak)

hur som, allt funkar jätte bra förutom när jag tvärnitar i alla farter under 100km/h. händer ibland här i polen, det som uppstår är som att de hugger i frambromsen efter jag har bromsat rätt hårt, själva första bromsningen hårt går rätt så bra, men efteråt så pulserar det i bromsen om jag skall bromsa mera, känns som att beläggen inte sitter fast utan pulserar i bromsverkan oavsätt om jag bromsar mjukt eller måste bromsa hårt igen (problemet upphör efter några pulseringar eller om ja ger fan i o bromsa på ett tag)
kan vara hårt i 100 eller hårt i 30, framförallt när jag klämmer snabbt, det verkar vara mildare när jag kramar om bromsen långsamt.
Som sagt, inga som helst problem så länge jag bromsar "vanligt" eller medel hårt, endast vid lite mer panik-artad bromsning.

Kan det vara såhär på nya belägg o skit (rullat ca 15-20 mil sedan bytet)
eller har verkstaden klantat sig någonstans?

normalt sätt motorbromsar jag rätt mycket, jag skulle gissa på att mina bromsar är relativt kalla hela tiden när jag kör i trafik, Kanske kan de vara så att högfriktions belägg skall vara så här när dom är kalla? (jag valde en variant "mildare" än riktiga race belägg, enl butik de mest race liknande beläggen de kunde tänka sig funka på min hoj i trafik utan att de blev riktiga race saker).

Kära sporthojs medlemmar
Hjälp :va
mvh Jesper

Att bromsskivor är kalla ska inte resultera i vibrationer när man bromsar.
Det låter som att du fått in luft i bromssystemet, då beter det sig exakt så här.
Klantigt gjort av verkstaden, men jag tycker du åker tillbaka dit och berättar detta så får de lufta bromsarna.

Att bromsskivor är kalla ska inte resultera i vibrationer när man bromsar.
Det låter som att du fått in luft i bromssystemet, då beter det sig exakt så här.
Klantigt gjort av verkstaden, men jag tycker du åker tillbaka dit och berättar detta så får de lufta bromsarna.

Ja, får nog göra det, vill inte tala så illa om polakerna men ibland undrar jag :P
bytte drivpaket på en annan hoj för 2 år sedan. dom tokspände kedjan o lämnade över hojen o sa kör lugnt. så de kanske jag skall göra då. är det "normalt" att de pulserar när man bromsar hårt o har luft i sysstemet? och är det något jag kan lufta själv hemma eller måste jag har spec verktyg? (tänkte på hur man gör när man luftar bil så behövs de ju inte så mkt speciella saker)

Ja, får nog göra det, vill inte tala så illa om polakerna men ibland undrar jag :P
bytte drivpaket på en annan hoj för 2 år sedan. dom tokspände kedjan o lämnade över hojen o sa kör lugnt. så de kanske jag skall göra då. är det "normalt" att de pulserar när man bromsar hårt o har luft i sysstemet? och är det något jag kan lufta själv hemma eller måste jag har spec verktyg? (tänkte på hur man gör när man luftar bil så behövs de ju inte så mkt speciella saker)

Hehe vet inte så mycket om polacker men man har hört rykten om att det är lite si och så med det mesta så det borde gälla reparationer också :tungan Men Ryssland och Balkanländerna är också så :tungan
Oftast brukar det pulsera så fort man bromsar (om man har mycket luft i systemet) och så pulserar det när man bromsar hårt (om det är lite luft i systemet). Idealet är att det inte alls ska finnas något luft i systemet.
Men som Nikel säger kan det också vara skivorna som har blivit skeva, men då verkstaden ändå grejat med byte av både bromsvätska och bromsslangar tror jag mer på att det kommit in luft och att de inte luftat tillräckligt.

Visst kan du det, du blöder bromsoken tills det inte kommer ut några mer bubblor/inte bubblar i vätskebehållaren men det är inte så enkelt om man aldrig gjort det tidigare plus att det är lätt att det kommer in ny luft, därför tror jag det är säkrare om du åker tillbaka till verkstaden (förutsatt att detta bara var klantighet från deras sida).

Har aldrig varit med om att luft skulle orsaka vibrationer, gissar på skeva skivor alternativt om det fastnat beläggning från dom gamla klossarna?

Jag hade testat att tvätta skivorna med bromsrengöring.

Jag tror att det är dina halvrejsiga bromsbelägg som beter sig sådär. När nu bromsar mjukt och halvhårt är de kalla. När du bromast hårt så blir de lite varmare och bromsar du hårt igen så har de sin rätta temperatur och funkar bättre än original.

Om du har luft i systemet så känns det in handtaget, lite svampigt. Det är väl ingen skillnad i känsla i handtaget oavsett hur du bromsar antar jag.

Att det känns som att bromsen fram pulserar kan vara något skit på skivorna efter vinterförvaringen. Jag hade så på en bil som stått länge. Det försvann med tiden. Inga vibrationer utan det var i längsled.

Vibrationer pga skeva skivor känns i alla farter, inte bara efter den andra hårda inbromsningen.

Jag fattar inte heller hur luft skulle kunna ge vibrationer, gamla spåriga skivor som får nya släta belägg kan ju hugga lite smått ett tag. Samma sak med skeva skivor, och smuts på glidpinnar osv.

jag har kört ca 150 mil i år innan bytet av belägg (kört sedan januari) och har alltid funkat bra, problemen uppstod efter bytet.
Men som någon skrev:
Spåriga skivor, kanske skall köra ett tag o bromsa in dom lite eller/samt kolla efter skräp mellan skivor o belägg.
annars så är det så att bromsbeläggen skall bete sig så när dom är kalla, kanske beter sig bättre på bana? (lite därför jag investerade i lite nya saker för att förbereda inför sommaren samt våren)

Jag har kört på standard, Galfer 1375 och numera EBC Carbon belägg på samma skiva.
Inga liknande bekymmer.
Galfer beläggen börjar låta som man slipar stål när värmen kommer.
Ebc är tysta och börjar nypa som fan när dom blir riktigt varma.

Ebc beläggen lägger en svart hinna på skivan som ökar friktionen men har aldrig märkt att det stör om man tvättar bort den.

var aldrig förbi idag utan kände o kollade lite själv sedan tog jag en 20 mila tur (vi hade 16 grader och strålande solsken idag så varför inte?

Hur som kan jag "gladerligen" säga att nu är jag ytterligare en i mängden "förstörd förare". lyckades hålla hojen på 6an tills det tog stopp (iaf vad jag tyckte kändes som stopp. går nog o plocka ut 10-15km/h till om man tar in speglarna, bantar hojen lite (samt mig själv), hade nära full tank. sedan var det ju lite obehagligt då de var första gången för mig jag höll stumt eller så gott som stumt hela vägen till "stopp" kanske inte låg ner helt osv, men de gick fort.

En fråga till er mer erfarna, skall vägen bli suddig? smal är jag med på att den blir men små suddig?

Käre barn. Om varvstoppet går i, hur skall du då köra fortare utan att ändra utväxling? Det är inte samma sak som att ta bort speglar:näsblod

Tunnelseende? Någon? Hoho? Tunnelseende? Näää :huvet

Käre barn. Om varvstoppet går i, hur skall du då köra fortare utan att ändra utväxling? Det är inte samma sak som att ta bort speglar:näsblod

Tunnelseende? Någon? Hoho? Tunnelseende? Näää :huvet

problemet var att den stannade på 13k, varvbryt är vid ca 15k =/

hur som så känns de mest skumt i lägre farter, testa o trycka rätt kraftigt i 230, den bromsar jätte bra då, även några andra hårda inbromsningar i 200 snåret (trafiken framför höll inte samma tempo som jag som hade blivit fartblind, men de slutade bra, eller rättare sagt jag hade "god" uppsikt för att anpassa min fart)

bifogar en Bild från video (låter alltid gopro rulla när jag kör, man vet aldrig var man kan fånga på kameran).

Hur som, låt oss återgå till bromsarna.
Dom nyper riktig bra när dom är varma och jag har högre fart (allt över motorvägs fart) det verkar bara som att problemen är i stadstrafik. har ju inte kört en tvärnit från 200 till nära noll än men 200 till 100 på "kort tid" och rätt bra kläm i höger handen så svarade bromsen som en dröm, gjorde precis som jag ville och allt gick bra.
Är vi fortfarande inne på bromsbeläggen i säg/ skeva skivor (såg bra ut enl mig dock, vet ej hur små "skevheter" som faktiskt påverkar men jag kunde inte se något) / skit mellan skivorna och beläggen ? (det vet jag inte hur jag skall kolla utan att faktiskt plocka isär, Kan man dra någon trasa mellan beläggen o skivan? eller måste jag plocka isär?
och så de sista, Luft i systemet???

Bifogat

• Skärmavbild 2015-04-10 kl. 16.54.48.jpg
    Skärmavbild 2015-04-10 kl. 16.54.48.jpg
    93.4 KB · Visningar: 86
Låter mer som beläggning på skivorna.
Hade skakat i 200 med.

Luft är det inte, det kan du bara glömma

problemet var att den stannade på 13k, varvbryt är vid ca 15k =/

hur som så känns de mest skumt i lägre farter, testa o trycka rätt kraftigt i 230, den bromsar jätte bra då, även några andra hårda inbromsningar i 200 snåret (trafiken framför höll inte samma tempo som jag som hade blivit fartblind, men de slutade bra, eller rättare sagt jag hade "god" uppsikt för att anpassa min fart)

bifogar en Bild från video (låter alltid gopro rulla när jag kör, man vet aldrig var man kan fånga på kameran).

Hur som, låt oss återgå till bromsarna.
Dom nyper riktig bra när dom är varma och jag har högre fart (allt över motorvägs fart) det verkar bara som att problemen är i stadstrafik. har ju inte kört en tvärnit från 200 till nära noll än men 200 till 100 på "kort tid" och rätt bra kläm i höger handen så svarade bromsen som en dröm, gjorde precis som jag ville och allt gick bra.
Är vi fortfarande inne på bromsbeläggen i säg/ skeva skivor (såg bra ut enl mig dock, vet ej hur små "skevheter" som faktiskt påverkar men jag kunde inte se något) / skit mellan skivorna och beläggen ? (det vet jag inte hur jag skall kolla utan att faktiskt plocka isär, Kan man dra någon trasa mellan beläggen o skivan? eller måste jag plocka isär?
och så de sista, Luft i systemet???

Det där ser fö ut som en jävligt dålig väg att åka max på med skog så tätt på vägen. Eller är alla djur trafikdödade i Polen redan?

EDIT: Inte avfettning på bromsskivan.

Det där ser fö ut som en jävligt dålig väg att åka max på med skog så tätt på vägen. Eller är alla djur trafikdödade i Polen redan?

EDIT: Inte avfettning på bromsskivan.

det är hav på båda sidorna =)
https://www.youtube.com/watch?v=EAnY3TcwBNg
dvs precis bakom skogen är det hav. det är för övrigt militärt övningsområde omkring den bukten så jag tror nog det försigår en o annan nöjesskjutning utav de djur som en gång fans ^^
Helt ärligt, jag är osäker på hur mkt djur det är på vägarna i polen, jag har aldrig sett, men kan tänka mig längre söder ut (innåt) så finns det nog en del vilt

Mina sklivor skulle slipas med 240 papper och T-sprit/Brake Clean när jag satte på rejsbeläggen.

det är hav på båda sidorna =)
dvs precis bakom skogen är det hav. det är för övrigt militärt övningsområde omkring den bukten så jag tror nog det försigår en o annan nöjesskjutning utav de djur som en gång fans ^^
Helt ärligt, jag är osäker på hur mkt djur det är på vägarna i polen, jag har aldrig sett, men kan tänka mig längre söder ut (innåt) så finns det nog en del vilt

Det där är polwysek hel va? :P Daj mu kuuurwa :D

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...