Bromsbelägg med bra bett till Beringer 4-kolvsok

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
1. Kör gata o vill ha belägg med bra bett, vad rekommenderas?

2. Finns det nått budgetalternativ som passar oket? Har hört rykten om att Suzuki TL1000S skall passa tex. Men lirar de med Beringers skiva?

Last edited:
2. Biltema har för 149:- om du kollar till Suzuki, kan vara värt att prova. Allt lirar med Beringerskiva.

2. Biltema har för 149:- om du kollar till Suzuki, kan vara värt att prova. Allt lirar med Beringerskiva.
Jag hade såna på en TTR förut och åkte lite bana. Dom var inge bra eftersom dom blev glasade. Tog sämre och sämre. Slet skiva som attan gjorde dom också. Vet inte om det berodde på att hojen var tung samt 21" framhjul så dom fick gå hårt. Eller som funkade dom helt enkelt inte ihop med brakingskivan jag hade?

Motomasters brombelägg var däremot riktigt bra. Tog bra och skön känsla. Nackdelen var att dom slets rätt snabbt. Kostade ca 350 kr har jag för mig.

Last edited:
Jag hade såna på en TTR förut och åkte lite bana. Dom var inge bra eftersom dom blev glasade. Tog sämre och sämre. Slet skiva som attan gjorde dom också. Vet inte om det berodde på att hojen var tung samt 21" framhjul så dom fick gå hårt. Eller som funkade dom helt enkelt inte ihop med brakingskivan jag hade?

Motomasters brombelägg var däremot riktigt bra. Tog bra och skön känsla. Nackdelen var att dom slets rätt snabbt. Kostade ca 350 kr har jag för mig.

Mina biltema belægg (orginal wr ok) på motomastersskivan jag hade lirade klockrent o høll bra..

Jag har faktiskt køpt ett par beringer belegg på tema nu till kåtten, som ja ska testa med nær det ær dags før ett byte..

Beställde ett par EBC från ebay häromdan för 210 spänn.

Vet inte hur dem är, men hade EBC på CBRen o de bettade riktigt bra o höll fint.

Mina biltema belægg (orginal wr ok) på motomastersskivan jag hade lirade klockrent o høll bra..

Jag har faktiskt køpt ett par beringer belegg på tema nu till kåtten, som ja ska testa med nær det ær dags før ett byte..
Ja deras offroadbelägg kör jag också med. Funkar kalas.

Hör av dig till Sunbike.

Beringer hade "gat" och "race" belägg.

Jag köpte gatvarianten nu senast till mitt 6-kolvs ok. Körde hyfsat igår på Eskilstuna banan och märkte faktiskt ingen skillnad mot "race" beläggen!

Tackar för all input då vet jag att det finns diverse doningar att testa.

Men jag undrar vad jag kan förvänta mig av Beringer 320mm skiva + 4-kolvsoket?
Jag tycker bromsprestandan vart rätt kass med dåligt initialt bett o är tvungen att använda relativt hög kraft i handtaget. Jag kör med en bromspump från en -06 SMC.

Jag tycker bromsprestandan vart rätt kass med dåligt initialt bett o är tvungen att använda relativt hög kraft i handtaget. Jag kör med en bromspump från en -06 SMC.

Hmm, låter konstigt?

Min broms är det sjukaste jag varit med om....Någonsin. Trycker man lite för hårt har man gjort 2 framåtvolter.

Jag har iofs. 6 kolvs oket då och Beringers pump. Kanske är pumpen som "spökar" då?

Lägger en hundring på att du har för stor bromspump. Beringer-oket har mindre bromskolvar och bör därför ha en mindre pump.

Själv föredrar jag för liten pump än för stor.

Trodde att KTM orginal bromspump från en 2006 625 SMC skulle vara perfekt men så kanske inte är fallet!? Vet ej kolvdiametern på denna dock.

Edit: Beringers pump (BRO-10) till 4-kolvsoket har kolvdiametern 14.5 mm, undrar vad ovanstående har?

Last edited:
Trodde att KTM orginal bromspump från en 2006 625 SMC skulle vara perfekt men så kanske inte är fallet!? Vet ej kolvdiametern på denna dock.

Edit: Beringers pump (BRO-10) till 4-kolvsoket har kolvdiametern 14.5 mm, undrar vad ovanstående har?
Kolvdiameternm säger inte allt. Beror tex även på hur långt bromshandtaget är och avstånd från ledbult till kolvstång.

Hade själv en 13 mm brembopump (TTR600 originalpump) till motomasterok (typ samma som beringer) och tyckte det funkade bra men på gränsen till lite för stum känsla.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park