Bromsbelägg-funderingar

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Jag har nu för jag-vet-inte-vilken gång i ordningen bytt bromsbelägg på min ZXR 750, och har lite funderingar.

Jag har kört med Premier-belägg från Addemoto och SBS från Duells, mest på gata men en del bana också. Det har inte varit någon jakt på tiondelar på bana, utan jag har oftast bromsat ganska tidigt och därmed inte tokhårt.

Hur långt kan ni åka på ett par bromsbelägg ungefär? Mina behöver bytas efter bara(?) 500 mil, inklusive en eller två kvällskörningar på Falkenberg. Är det normalt eller borde beläggen hålla längre? Finns det någon anledning att tro att original-belägg från Tokico ger fler mil för pengarna?

Min fråga till er är alltså hur långt ni brukar kunna åka på ett set frambromsbelägg, samt vad ni har för erfarenheter av olika märken.

EDIT: Beläggen jag har använt har varit vanliga "gatbelägg".

Erfarenheter jag har haft mellan olika belägg är att de mattats ut när de blivit varma(stoppie träning)
O andra har klarar värmen mycket bättre
Däremot jag har inte upptäckt att det slitits mer eller mindre oavsett belägg..
Kankse inte så meningsfull inlägg ....

Tokico beläggen ska enligt rykte hålla längre... men om det är värt pengarna det vette katten.. Har ingen egen erfarenhet av det dock.. Bara hört snacket från några ERF-förare...

Carbon Lorrain har funger bra och håller länge för mig.
Däremot tycker jag dom "gnäller" lite.

Köpte SBS en gång (vet ej vilken modell) dom tog slut på mindre än2 veckor, kan ifs ha varit fel på dom då andra verkar vara nöjd med dom.

Last edited:
SENSEI skrev:
2137833 Tokico beläggen ska enligt rykte hålla längre... men om det är värt pengarna det vette katten.. Har ingen egen erfarenhet av det dock.. Bara hört snacket från några ERF-förare...

Intressant. Tokico kostar ca 120 spänn mer än SBS (270 kr) per par. Det kanske får bli såna vid nästa byte då.

En följdfråga: Jag har en påse med alla gamla bromsbelägg, och vid några tillfällen har jag bytt innan dom gamla var riktigt slut. Sammanlagt går det säkert att åka ett antal hunda mil till på dom. Kan man utan vidare montera gamla och eventuellt lite snedslitna belägg, eller är det dumt? Jag vet ju inte vilket belägg som satt var, men det kanske inte är så noga...?

PacMan skrev:
2137857 Intressant. Tokico kostar ca 120 spänn mer än SBS (270 kr) per par. Det kanske får bli såna vid nästa byte då.

En följdfråga: Jag har en påse med alla gamla bromsbelägg, och vid några tillfällen har jag bytt innan dom gamla var riktigt slut. Sammanlagt går det säkert att åka ett antal hunda mil till på dom. Kan man utan vidare montera gamla och eventuellt lite snedslitna belägg, eller är det dumt? Jag vet ju inte vilket belägg som satt var, men det kanske inte är så noga...?
Hej
Jag kör med SBS hårda i ISR. De håller ca 800 mil för mig. Kör också rätt fegt/defensivt dvs bromsar tidigt och lungt.
Vid byte brukar jag plocka ur, göra rent och inspektera samtliga belägg. Mäta dem med skjutmått, de som har mer än hälften kvar (av tjockleken på belagen till den rekommenderade gränsen för byte) gradar jag av kanterna på och monterar igen. Företrädesvis i bakoket men även fram (har samma storlek på belagen fram och bak). Resten fyller jag på med nya belag.
Inga problem.

Tycker jag
Mvh
Jörgen

ThomasS skrev:
2137848 Carbon Lorrain har funger bra och håller länge för mig.
Däremot tycker jag dom "gnäller" lite.

Köpte SBS en gång (vet ej vilken modell) dom tog slut på mindre än2 veckor, kan inf ha varit fel på dom då andra verkar vara nöjd med dom.

Använder detsamma.. Och får också ut många mil på dem..
Har dessutom bra bett... :)

Har hört att Performance Friction belägg ska hålla väldigt länge, Nr18 (humlan) prata väldigt varmt om dessa belägg då de kör med dessa på ERF.
Ska ta och testa dessa nästa gång jag ska byta.
http://www.peansweden.com

PacMan skrev:
2137857 Intressant. Tokico kostar ca 120 spänn mer än SBS (270 kr) per par. Det kanske får bli såna vid nästa byte då.

När man kör med tunna/slitna belägg ökar risken att tappa bromsverkan vid hårdkörning.

PacMan skrev:
2137753 Tjena!
Jag har nu för jag-vet-inte-vilken gång i ordningen bytt bromsbelägg på min ZXR 750, och har lite funderingar.

Jag har kört med Premier-belägg från Addemoto och SBS från Duells, mest på gata men en del bana också. Det har inte varit någon jakt på tiondelar på bana, utan jag har oftast bromsat ganska tidigt och därmed inte tokhårt.

Hur långt kan ni åka på ett par bromsbelägg ungefär? Mina behöver bytas efter bara(?) 500 mil, inklusive en eller två kvällskörningar på Falkenberg. Är det normalt eller borde beläggen hålla längre? Finns det någon anledning att tro att original-belägg från Tokico ger fler mil för pengarna?

Min fråga till er är alltså hur långt ni brukar kunna åka på ett set frambromsbelägg, samt vad ni har för erfarenheter av olika märken.

EDIT: Beläggen jag har använt har varit vanliga "gatbelägg".
Jag tycker att 500 mil låter ganska rimligt för ett par bromsbelägg. Jag har testat Premier, SBS och kör nu med Carbon Lorraine. Samtliga dubellsintrade ("racebelägg").

Premier tycker jag har ett mycket bra initialbett och bra känsla, så länge de är nya. Dessvärre försämras de snabbt och jag har av den anledningen bytt dem långt innan de varit helt nedslitna - kort livslängd i praktiken alltså. Vete katten vad det beror på. De hade en benägenhet att tjuta högljutt och hugga vid kraftig inbromsning vid låg fart.

SBS testade jag ett tag men tyckte att de var sämre än originalbeläggen jag bytte från (bytte när originalbeläggen fortfarande var fräscha, kanske efter 100 mil eller så). Stum, död känsla...

De Carbon Lorraine jag använder nu har jag egentligen testat lite för lite för att kunna uttala mig om, men om jag ändå ska göra det tycker jag att de är lite råa på något sätt.

Ska jag utse någon vinnare så får det nog bli originalbeläggen. De är riktigt bra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg