Bromsbelägg felslitna

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tjena! Märkte att mjuka inbromsningar från låg hastighet resulterade i en pulserande bromsverkan. Plockade isär och upptäckte följande. (se bild)

Bilden visar bromsbackar vänster fram (sett frammifrån) höger sidas par ser i princip nya ut.

Jag tolkar det så att den pulserande bromsverkan grundar sej i att två av kolvarna suttit fast (paret på ena sidan i oket) medans andra sidans ok funkat. Vänster ok är det som matas direkt med bromsvätska som sedan leds till andra sidan.

Börjar fundera på orsak och verkan här, Det värsta scenariot skulle ju vara om skivan blivit sned på något vis av snett bromstryck nu. Har ni någon förklaring hur det kunde bli såhär samt hur man felsöker? Jag har rengjort båda oken med kolvar och bytt belägg och vätska nu, misstänker att de två oken satt sej för att det var skitigt. Det mystiska är att jag faktiskt inte märkt det förrän två veckor innan jag rev isär och kollade :va

Bifogat

• 081001 - 17.46.53 - (#2) (HighRez).jpg
    081001 - 17.46.53 - (#2) (HighRez).jpg
    67.1 KB · Visningar: 55
Du har vidtagit rätt åtgärder. Håll tummarna för att skivan klarat sig.
Sådant här beror oftast på service utförs för sällan. En gång per år eller oftare är att rekomendera.

Roberth

Är den dunder skev så ser du det om du har hjulet fritt i luften och snurrar. Då ser du hur det rör sig. Annars kan du skruva bort skivan och lägga på plant underlag. Om du nu vill mäta den så använd en Precisionsmätklocka när du snurrar hjulet. Se dock till att hjulet är fixerat bra.

det där hörde jag inte :huvet hur mäter jag upp? :gnissla

Depåstöd fram och bak.
Ta bort båda bromsoken från gaffelbenen så att hjulet snurrar fritt.
Håll tex en tumstock mot gaffelbenet och mot skivan.
Snurra på hjulet,så ser du om skivan kastar.

Ser ju absolut ut som att den oket kärvat. Om en belägg ständigt legat mot och värmt skivan så är ju inte det någon höjdare.

Sen om skivan är skev eller inte är svårt att uttala sig om. Borde isf märkas mer vid höga hastigheter i form av vibrationer vid inbromsning.

Var helt övertygad om att en skiva var skev men fick tips om att testa först att byta belägg och rengöra skivorna ordentligt. I mitt fall visade det sig vara så att jag lyckats kladda någon form av smörjmedel på en av skivorna. Förmodligen i samband med montering av fälgstripes och att jag tagit på skivorna med skitiga handskar.

Är ju ett billigt och enkelt sätt att utesluta skeva skivor. Om de nu är skeva så har jag tyvärr inget tips på hur du mäter upp dem.

EDIT: Fan vilket tempo det var här då, medans jag klurade på ett svar hann du få 3-4 svar till....

Tack för alla svar :tummenupp

Jag bytte belägg och vätska senast i sommras, så det har inte gått så många månader :va men det är nog som ni säjer, skit mellan kolvarna. Har testat oken och kolvarna ordentligt nu i garaget, får bli riktigt test i vår. Tack :)

Depåstöd fram och bak.
Ta bort båda bromsoken från gaffelbenen så att hjulet snurrar fritt.
Håll tex en tumstock mot gaffelbenet och mot skivan.
Snurra på hjulet,så ser du om skivan kastar.

ja det borde ju vara det enklaste sättet! tackar :)

Last edited:
Vänster fram är ALLTID vänster fram oavsett från vilket håll man tittar.. I ditt fall är det alltså höger sidas belägg du har bild på. Sorry men jag stör mig väldigt mycket på att folk har så svårt för det. Hoppas det löser sig med skivan!

Jag brukar pumpa ut kolvarna så långt det går och sen göra rent dom med en trasremsa med autosol på om dom har nå skit på sig.

Edit: Håll nånting nära skivan (tex en blyertspenna) som referens och snurra på hjulet så får du ett hum om skivan är vind. Om du då inte ens kan se att den är vind så är det ingen fara.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...