Bromsbelägg eller skiva?-

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Hej,
inte en jättestor fråga men tänkte ändå det skulle vara lite kul att öppna en ny tråd. När jag bromsar med handbromsen vibrerar hela framgaffeln så att jag tror jag ska åka i backen. Jag har synat bromsskivorna och dom ser förhållandevis bra ut (har sett avsevärt sämre utan min skakeffekt). Antar (hoppas) att felet sitter i nedslitna bromsbelägg, men man vet aldrig. Kommer att börja med att byta bromsbeläggen för att se om skakningarna förvinner.
Någon som har haft liknande?
//U

Japp, haft liknande, beror i 99% av fallen på krokiga skivor.
Hur/när började det? Vore jag dig skulle jag ta loss en skiva, eller ett ok, i taget och köra en sväng utan med broms på vänstra sidan, och en sväng med broms på högra. Försvinner problemen då så är det garanterat skivorna.

Hade samma fel & då var båda skivorna skeva .
Ja, det varianten finns ju iofs också :huvet

Last edited:
Jag hade vibrationer tidigare, men bara när jag bromsade hårt. Hade aldrig känt det tidigare på Ninjan så jag trodde att skivorna blivit skeva. Förra veckan var det dags att byta bromsbelägg och då försvann problemet.

Koppla bort en sidans brom var ju ett bra förslag, det ska jag prova. Kan dock vara idé att lägga en klots mellan kolven och oket, annars kan det bli problem att få tillbaks kolven :-).

Börjar nog med beläggen ändå.

Har tyvärr haft samma erfarenhet, va framförallt en av skivorna som va skeva.
Jag såg inget på skivorna förrän jag hissade framhjulet o snurrade o kollade noga.

Kolla skivorna innan du sätter på nya beläggen o bromsar in dom till de gamla skivorna. Dom behöver du till ev nya skivor.

Hur menar du vibrerar, sker det skakningar eller guppar gaffelbenen upp och ner ?

Skakar så att händerna nästan lossar från styret och backspeglarna är på väg ut i vägrenen. Vibrerar kanske är ett bättre uttryck.

Ju mer jag tänker på det desto större tror jag risken för sneda skivor är...

Är det skivorna så beställ inte orginal. Det är samma till bandit1200 och de kostar +4000:- st. Jag handlade bakskivan från www.louis.de
Waveskivor fram 10043706 246,95€ st
Vanliga skivor fram 10043618 226,95 € st
Lägg till 15€ i frakt

Alternativt ring addemoto i lund 046-14 45 90 STS006L resp STS006R och lyssna pris.

Är det skivorna så beställ inte orginal. Det är samma till bandit1200 och de kostar +4000:- st. Jag handlade bakskivan från www.louis.de
Waveskivor fram 10043706 246,95€ st
Vanliga skivor fram 10043618 226,95 € st
Lägg till 15€ i frakt

Alternativt ring addemoto i lund 046-14 45 90 STS006L resp STS006R och lyssna pris.
Eller så gynnar man svenska grejer och ringer till Acke på ISR i Tumba! Han tog 4500 för två skivor till min hoj :tummenupp Slapp frakt dessutom iom att jag åkte förbi på vägen hem en dag å hämtade upp dom i verkstan :Bugar

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D