bromsbänkar ?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
efter allat tjat om dessa bromsbänkar som visar antingen för mycket eller för lite undrar jag:
finns det inga standarder för bromsbänkar ?
Alltså hur dom kalibreras osv. Skall det vara så svårt egnetligen ?
1 hkr är 1 hkr, oavsett var i världen du befinner dig. 1 kg väger lika mycket worldwide, varför inte bromsbänkar ?
vad är det som är så svårt att få dom att visa rätt?
Borde man inte kunna ställa lite krav på leverantörerna?

En aspekt är tex att många bänkar är sk accelerationsbänkar. Beroende på bla motorns effektkaraktäristik, rullens vikt, sammanlagd svängmassa hos hojens drivlina etc, så kan de bänkarna bara av den orsaken visa olika effekt på tex en 70-hästars HD och en 70-hästars TZ250. Trots att båda hojarna är lika starka. Min efarenhet är dock att olika hojbänkar inte skiljer såå djäkla mycket på samma hoj, ett par procent. Det vet man ju dock inte säkert. Olika lufttryck, olika hårt pumpat bakhjul, olika skick på kedjan kan tex ge ett par hk.

Last edited:
En aspekt är tex att många bänkar är sk accelerationbänkar, beronde på bla motorn effektkaraktäristik, rullens vikt, sammalagd svängmassa hos hojens frivlina etc, så kan de bänkarna bara av den orsaken visa olika effekt på tex en 70 hästars HD och en 70-hästars TZ250. Trots att båda är lika starka. Min efarenhet är dock att olika hojbänkar inte skiljer såå djäkla mycket på samma hoj, ett par procent. Det vet man ju dock inte säkert. Olika lufttryck, olika hårt pumpat bakhjul, olika skick på kedjan kan tex ge ett par hk.

Oj, en massa grejer jag inte tänkt på innan du skrev, tack.
Sant som du skriver med kedja, lufttryck, mm.
jaja, bara man e nöjd så spelar det ju ingen roll egentligen om det står 50 eller 150 på papperet, mest en tanke som snurrat ett tag.

Oj, en massa grejer jag inte tänkt på innan du skrev, tack.
Sant som du skriver med kedja, lufttryck, mm.
jaja, bara man e nöjd så spelar det ju ingen roll egentligen om det står 50 eller 150 på papperet, mest en tanke som snurrat ett tag.

Det viktigaste med bänkar för min del är ju att se skillnader på utförda motorförbättringar samt att kunna optimera bränsle- och tändmapp. Då blir ev effektskillnad rätt noggrannt uppmätt om man håller sig till samma bänk. Därför är det ju viktigt att referensbänka innan man ändrar i motorn, samt sedan köra i samma bänk efter modden. Annars vet man inte säkert.
När man mappar så sker ju detta vid samma bänkbesök. Men ska man tex låta porta en topp eller byta en kam så kan det vara bra att referensbänka innan modden.
Tycker jag

Last edited:
Det viktigaste med bänkar för min del är ju att se skillnader på utförda motorförbättringar samt att kunna optimera bränsle- och tändmapp. Därför är det ju viktigt att refernsbänka innan man ändrar i motorn, samt sedan köra i samma bänk efter modden. Annars vet man inte säkert.
När man mappar så sker ju detta vid samma bänkbesök. Men ska man tex låta porta en topp eller byta en kam så kan det vara bra att referensbänka innan modden.

Jo, det var väl min tanke också, att använda dom som referens .
hysterin kring siffrorna känns lite sisådär, inte så viktigt. Precis som du skriver, innan & efter är ju det viktiga.

En annan fråga; kan man bromsa bromsbänken för att exempelvis simulera en sydtysk uppförsbacke på 8% ? låt oss säga att jag bor i södra tyskland och varje dag i hela mitt liv kör upp och ner för denna enorma backe, hur gör jag för att mappa min hoj för detta ? Går det överhuvudtaget ?

Jo, det var väl min tanke också, att använda dom som referens .
hysterin kring siffrorna känns lite sisådär, inte så viktigt. Precis som du skriver, innan & efter är ju det viktiga.

En annan fråga; kan man bromsa bromsbänken för att exempelvis simulera en sydtysk uppförsbacke på 8% ? låt oss säga att jag bor i södra tyskland och varje dag i hela mitt liv kör upp och ner för denna enorma backe, hur gör jag för att mappa min hoj för detta ? Går det överhuvudtaget ?

Det får du nog fråga ngn av de som jobbar med bromsbänkar här.
Har man en bromsbänk med broms så kan man simulera det mesta, även låsa på konstanta varvtal. Men om bänken kan simulera den successiva minskningen i luftryck som sker i din sydtyska uppförsbacke vet jag inte. Man skulle nog behöva hastighet och stigning som input till en rampfunktion som simulerar luftrycket i väderdata isf. Man programmerar ju mig veterligen in de dagsaktuella metereologiska värdena innan körningen i vanliga hojbänkar. Jag är okunnig där. Kass på datorer är jag också. Men du får säkert bra svar av ngnb kunnig. Jag är bara korkad bänkkund. :D

"1 hkr är 1 hkr, oavsett var i världen du befinner dig."

Du har tydligen fel.

http://home.swipnet.se/emod/Cad/kusligt.html

Författaren virrade ju dock ihop det redan i andra stycket :D
En motor med 500 amerikanska hk visar ju ca 507 europeiska hk om de mäts enligt samma standard.

"Amerikanska hästkrafter är inte detsamma som de hästkrafter som används i resten av världen.

En hästkraft är för oss 735,5 Watt.
En amerikansk hästkraft är 745,7 Watt.

Surprise? Det beror på att någon snålade med decimal en gång i tiden, så då blev det bara så.
En motor som bänkas till 500hk i USA, har bara 493 då den kommer utomlands. Snopet va?"

Last edited:
Författaren virrade ju dock ihop det redan i andra stycket :D
En motor med 500 amerikanska hk visar ju ca 507 europeiska hk om de mäts enligt samma standard.

"Amerikanska hästkrafter är inte detsamma som de hästkrafter som används i resten av världen.

En hästkraft är för oss 735,5 Watt.
En amerikansk hästkraft är 745,7 Watt.

Surprise? Det beror på att någon snålade med decimal en gång i tiden, så då blev det bara så.
En motor som bänkas till 500hk i USA, har bara 493 då den kommer utomlands. Snopet va?"
Kvittar om han rörde ihop det, 1 Amerikansk hk är inte samma som 1 Europeisk hk. :fakta

Jag tycker att vi skrotar hela bromsbänksförfarandet!

Hädanefter får korvkiosksposörerna skryta om den enda enhet som inger verklig respekt!

BULTMETER PER SEKUND.

Ex: "Ja, vettu det nya sliponet gav minst tre bultmeter per sekund i ökning, men sen funderar jag på en kolfiber kopplingskåpa också, det har jag hört ger ytterligare två"

Last edited:
Tex DIN och SAE effekt korrigerar till olika atmosfärstryck och temperatur.

En del amerikanska mätningar körs utan kringutrustning på motorerna som kan stjäla effekt, tex vattenpumpar generatorer servopump etc.

Precis som Jörgen skrev använd endast en och samma bänk för att få nått att utgå ifrån, skillnaden i samma bänk är det intressanta.

Last edited:
Jag tycker att vi skrotar hela bromsbänksförfarandet!

Hädanefter får korvkiosksposörerna skryta om den enda enhet som inger verklig respekt!

BULTMETER PER SEKUND.

Ex: "Ja, vettu det nya sliponet gav minst tre bultmeter per sekund i ökning, men sen funderar jag på en kolfiber kopplingskåpa också, det har jag hört ger ytterligare två"

:D:D Och vad hade du i groggen nu då?

Den mest flygande parametern mellan olika bänkuppsättningar är temeperaturen.
Luftmatningstemperaturen (den luft som blåses mot hojen) stämmer ej med vad korrektionen får för mätvärde (för att tempsensorn sitter någon annanstans i bänkrummet). Värst slår det för bänkrum som matas med luft utifrån men tempsensorn sitter i nått skåp med datorn...
Om hojen defakto får 15 gradig luft utifrån men datorn mäter 29grader i nått skåp så kommer korrigeringen att slå närmare 15Hk i korrektion (om inte ännu mer, nån med bänk kan säkert bekräfta) på en 150hk maskin...., åt det högre värdet.

Som skrevs innan, bänkning är relativ då många yttre parametrar slår...bromsar du hojen med mjuka regndäck och sunkig 535 kedja, sen direkt byter till fräsch 520 kedja och vanliga gatdäck kan du lätt ha kapat bort närmare 10Hk i effektförluster på en 165Hk maskin. Rullmotståndet kan vissa bänkar mäta genom att man drar in kopplingen när "pullen" är klar, rullens retardation mäts och en effektförlust kan fastställas.

Men som du skrev i din grundläggande fråga: Visst, en korrekt installerad bänk(och alla givare) borde ge hyggligt sammstämmiga resultat...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back