Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag gjorde examensarbete -99 med en vridmomentgivare på ABB.
Den givaren har ett kopparband pläterat på axeln samt två spolar runt axeln; en primär och en sekundär.
Man strömmatar och återmäter och voilá - man har ett strömvärde som funktion av vridmoment.
Axeln och dess egenskaper är kända parametrar avseende torsion.
Denna givare testades i något F1-team (sant).
Det var (nästan) rocketscience då men är det inte längre - denna teknik har väl letat sig ut till konsumentprodukter i digitala momentnycklar, elcyklar you name it?
En sån typ av givare bör man väl kunna använda istället för att;
köpa flera hundra kilo järnskrot
hantera flera hundra kilo järnskrot
balansera flera hundra kilo järnskrot
accelerera flera hundra kilo järnskrot
Så hade jag gjort![]()
Hur tänker du nu? Jag förstår att man med en sådan givare kan ersätta den kraftgivare man vanligen använder för sin mätning. Ett förvisso krångligare och dyrare sätt men visst det funkar.
Men det är just bara en givare så jag undrar hur du tänker dig att denna givare ska ge ett motstånd som bromsar motorn?