Bromsbänk i Järvsö under helgen

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag tog mig en 25 mila tripp till Järvsö för att dra en reppa i bromsbänken i går. DEt var ju öppet hus där med körning för en hundring.
Enligt tidigare ägare skulle hojen ha gett 122 hk på bakhjulet vid en tidigare test.
En siffra ur luften som jag har tagit med ro. Men OK, den ska ju ha varit på 136 hk när den var ny, i motorn. FZR1000 -87

Nu har jag bytt förgasare till en uppsättning FCR33'or. Väldigt små, borde inte vara gynsamt för toppeffekten. Men botten draget är det inget fel på och den är trivsam att köra.

Förhoppningen var att få ut åtminstonde 115 hk på hjulet. Men döm om min förvånging. 124 spottade den ur sig hemma hos Lillbabs!
Vridet var över 80Nm från 4000 till 11000rpm med en lite topp på 98 Nm vid 8500 varv. Vridkurvan var en snygg och fin parabel utan dippar, så när som precis vid 3000rpm. Men han som körde var lite våldsam med mycket gas direkt. Och accpumpen var kanske inte riktigt klar där. När man kör märks ingen svacka. Men jag ger inte fullgas förän vid 5000 rpm.

98 Nm låter ganska mycket i mina öron, 10-15% mer i motorn. Över 110Nm/liter trodde jag bara hörde hemma i insprutade moderna hojar.

Bör man ta siffrorna med en nypa salt mån tro?

Hojen efter var en ca 10 år nyare TunderAce. Han såg lite missnöjd ut med "Bara" 127hk Denm ska väl å andra sidan vara på 145 i motorn. Vilket låter vettigt på bakhjulet. hade Slipon på i och försig.

Jag ska väl i och försig tillägga att jag har plastat toppen och helsystem från sent -80tal på också. Vilket kanske inte ska jämföras med ett Accra direkt.

Var det någon mer som var där och blev glad/missnöjd?

Jag är mer än nöjd vilket fall.:tummenupp :tummenupp
Hojen är ju faktist över 20 år gamal och +8000 mil

Mats

Lite bilder för att öka intresset för tråden.

Sammanställning av frågan.
Är det rimligt att ha 98Nm på bakhjulet?
(Naturligtvis omräknat till motorvridet.)

Mats

Bifogat

• DynoJet_FZR1000.jpg
    DynoJet_FZR1000.jpg
    161.6 KB · Visningar: 63
Last edited:
Jag hade ju 120 Nm och 100 hk på bakhjulet i min sportster 1200.a med förgasare, samt 162 Nm och 127 hk på bakhjulet i min nuvarande 1640-motor förra året med förgasare.

I år med nytt steppat avgassystem samt sprut ger samma motor 137 hk på bakhjulet samt 178 Nm.

Så din motor är väl rätt slö i vridet för att vara 4 ventilare tycker jag. En välbyggd motor ska ju pumpa ur sig lika många Nm på bakhjulet som den är stor. En 1000cc ska ge minst 100 Nm på hjulet osv.

Tycker jag :va

Bifogat

• dyno 080702 nm.JPG
    dyno 080702 nm.JPG
    94.4 KB · Visningar: 62
Last edited:
Jag hade ju 120 Nm och 100 hk på bakhjulet i min sportster 1200.a med förgasare, samt 162 Nm och 127 hk på bakhjulet i min nuvarande 1640-motor förra året med förgasare.

I år med nytt steppat avgassystem samt sprut ger samma motor 137 hk på bakhjulet samt 178 Nm.

Så din motor är väl rätt slö i vridet för att vara 4 ventilare tycker jag. En välbyggd motor ska ju pumpa ur sig lika många Nm på bakhjulet som den är stor. En 1000cc ska ge minst 100 Nm på hjulet osv.

Tycker jag :va

Nu gjorde du mig besviken! :mad:
Nädå!
Ja, jag har väl varit inne på samma spår som du säger att ca 110Nm/liter i motorn, mao ca 100 på hjulet.
OK, då kanske effektsiffrorna stämmer ändå då. Nu har inte jag jagat höga siffror. Jag har bestyckat så långt jag har kunnat med bredbandslambda ute på vägen.

Och för den delen. Det är en 5 ventilsmotor!
Syftet med trimningen var att få ett brett effektregister lämpligt för civiliserad gatåkning med tjejen bakpå. (Ifall man hade en förståss.:D )

178Nm på 1620cc :tummenupp :tummenupp
Bra gjort!

Har ett gamalt Acrapovic rör liggandes från en R6'a. Det är ju steppat om man säger så. Kanske inte är så dumt ändå.

Mats

Nu gjorde du mig besviken! :mad:
Nädå!
Ja, jag har väl varit inne på samma spår som du säger att ca 110Nm/liter i motorn, mao ca 100 på hjulet.
OK, då kanske effektsiffrorna stämmer ändå då. Nu har inte jag jagat höga siffror. Jag har bestyckat så långt jag har kunnat med bredbandslambda ute på vägen.

Och för den delen. Det är en 5 ventilsmotor!
Syftet med trimningen var att få ett brett effektregister lämpligt för civiliserad gatåkning med tjejen bakpå. (Ifall man hade en förståss.:D )

178Nm på 1620cc :tummenupp :tummenupp
Bra gjort!

Har ett gamalt Acrapovic rör liggandes från en R6'a. Det är ju steppat om man säger så. Kanske inte är så dumt ändå.

Mats
Aha! Nu har jag blandat ihop, jag trodde du hade en GSX 1100-snurra i en Martin-ram när jag kollade på din avatar. Jag blandade ihop din hoj med en annan här. Nu ser jag att det var en FZR 1000 du kört :gnissla Då är det ju rätt ok vrid ändå tycker jag! Avataren är väl förresten en hondamotor dessutom? :va Jag ska nog gå till en optiker.

Min motor är helt original inuti, så jag har bara jobbat med kringsystemen. Tänkte dock byta till en vassare kam i vinter. (Eller kammar, det är ju 4 st.)

Jag har aldrig provat att skjutsa med min, jag har solosits tack och lov. Den blir nog sjukt bakhjulsbenägen med skjuts pga av bottendraget tror jag.

Aha! Nu har jag blandat ihop, jag trodde du hade en GSX 1100-snurra i en Martin-ram när jag kollade på din avatar. Jag blandade ihop din hoj med en annan här. Nu ser jag att det var en FZR 1000 du kört :gnissla Då är det ju rätt ok vrid ändå tycker jag! Avataren är väl förresten en hondamotor dessutom? :va Jag ska nog gå till en optiker.

Hondamotor. Japp.:tummenupp
Moto Martin Nix.:arsele
ISR en av dom första med rundrörsram. Masor med magnesium!
Har som målsättning att få ut samma motoreffekt ur Hondan som i Yamahan. Men det blir bara Race. Absolut ingen skjuts!

Mats

Hondamotor. Japp.:tummenupp
Moto Martin Nix.:arsele
ISR en av dom första med rundrörsram. Masor med magnesium!
Har som målsättning att få ut samma motoreffekt ur Hondan som i Yamahan. Men det blir bara Race. Absolut ingen skjuts!

Mats

Det byggdes ju några blå hojar med guldeloxerade detaljer och ISR-ram på 80-talet minns jag. Väldigt mycket handbyggda grejer på dom. Bla en mekanisk antidive som var rätt spejsad!

ISR gillar jag med! Uppgraderade min ISR-frambroms i somras. Från ISR 290 mm skiva och dito 4-kolvsok som suttit på hojen sedan 1996, till 320-skiva och sexkolvsok. Så skönt med isr-grejor, bara att åka till Tumba när man vill ha värre :D Skräddarsydda grejor och hög kvalité.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...