Bromsarna slutar fungera under hård bromsning

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Bromsbelägg: Carbone Lorraine SBK5

Kört med dessa belägg tidigare och varit mycket nöjd. Men tyvärr tog dom slut och jag bytte till likadana. Körde ett 2x20min pass när dom var nya utan problem. Ingen inkörning behövs antar jag då det inte står nått om det.

Vid nästa körning så kör jag ca 10 varv och känner tendens till nått "ryck" i bromsen. Tänker att jag bara inbillar mig. Kör ett varv till och när jag kommer till en kurva så bromsar det bra och sen helt plötsligt så faller bromsverkan till typ 50% och det smårycker in bromshandtaget. Går in i depån. Vilar 40min. Ut och tetar igen. Bromsarna tar BRA. och efter ca 10 varv så händer samma sak. Antar att det inte har med luft eller läckage att göra då bromshandtaget inte åker innåt när detta händer. Är det beläggen som har "glasat??".

Nån som råkat ut för detta eller vet mer om det?

Berättade detta för affären där jag köpt beläggen och dom reklamerade dom och jag fick nya.
Bra service Alviks MC:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00526.JPG
    DSC00526.JPG
    167.9 KB · Visningar: 122
Vart det likadant på båda skivorna, eller alla fyra beläggen rättare sagt? Va skivorna helt rena från början?
Är det Alviks MC som ligger "i källarn", med en lång trapp ner?
 
Såvitt jag vet ska alla bromsbelägg köras in för att slipa in belägget mot skivan.
Det står inget om det på någon enda förpackning vad jag sett.
Gör man inte det är risken högre att beläggen glasar och då kan dom bete sig väldigt underligt och jag tror att det är det som du råkat ut för.
Vore det frågan om den vanlig överhettning så blir ju bromshandtaget svampigt också.
Så kör in dina nya belägg litegrann i alla fall. Det är mitt tips.
Det kan ju hända att dina belägg inte behöver köras in men jag har svårt att tro det.
 
min erfaranhet är att sbk5 inte funkar vidare bra till det grymma tempot som en rookie kör. Det är gatbelägg som ska funka för lite bandagar.

ska du köra med carbonelorraine så är det C55 som gäller
 
ska du köra med carbonelorraine så är det C55 som gäller

Efter 5 set SBS racebelägg har nu jag också provat Carbon Lorraines racebelägg. Och jag måste instämma: de är svinbra, lika bra eller aningens bättre bett än SBS och håller, för mig, flera gånger längre.
 
Efter 5 set SBS racebelägg har nu jag också provat Carbon Lorraines racebelägg. Och jag måste instämma: de är svinbra, lika bra eller aningens bättre bett än SBS och håller, för mig, flera gånger längre.

Men kostar väl dubbelt upp mot sbk5. Så länge sbk5 håller för min körning så får det bli dom.
 
Vart det likadant på båda skivorna, eller alla fyra beläggen rättare sagt? Va skivorna helt rena från början?
Är det Alviks MC som ligger "i källarn", med en lång trapp ner?

Nej, det är Northbike.

Alviks Mc ligger ute på Alnö, nere i hamnen. :tummenupp
 
Men kostar väl dubbelt upp mot sbk5. Så länge sbk5 håller för min körning så får det bli dom.

Men bevisligen funkar dom ju inte....

Jag har kört slut på mycket bromsar på min k5a och det är stor skillnad på sbk5 och c55
Kanske dubbla livslängden och grymt bett hela passen och tills det endast är någon mm kvar. Bandagsbeläggen så snart man slitit bort första tredjedelen av slitytan.

Tips är att köpa carbonelorraine från usa. ex kneedragger.com $49 paret om jag inte minns fel. Blev 950kr fraktat tullat och momsat för en hel uppsättning.
 
Dum fråga, men hur ofta byter du vätska?

Fått likadant på motarden ett X antal gånger, det är ju ingen rolig upplevelse direkt!

Bytte till bättre belägg och till bättre vätska och nu verkar det funka.....hoppas jag.
 
Dum fråga, men hur ofta byter du vätska?

Fått likadant på motarden ett X antal gånger, det är ju ingen rolig upplevelse direkt!

Bytte till bättre belägg och till bättre vätska och nu verkar det funka.....hoppas jag.

Kör sån rejsig vätsa (motul rbf600) tror jag den heter. Har kört 3 träningar på den.
 
Bromsvätska (eg. hydraulvätska) som är gammal kan få viss vatteninblandning (pga kondens.) När bromsarna används ordentligt börjar vattnet att koka vilket gör att kraften inte längre överförs från handtag till bromsar. Ovanligt men händer.

Fyll på den som kan förklara tydligare.

Har hänt mig i en gammal 240. Spännande att rulla mot en korsning med en bromspedal i botten och konstant hastighet...
 
Last edited:
Bromsvätska (eg. hydraulvätska) som är gammal kan få viss vatteninblandning (pga kondens.) När bromsarna används ordentligt börjar vattnet att koka vilket gör att kraften inte längre överförs från handtag till bromsar. Ovanligt men händer.

Fyll på den som kan förklara tydligare.

Har hänt mig i en gammal 240. Spännande att rulla mot en korsning med en bromspedal i botten och konstant hastighet...

Vätskan är hygroskopisk, med det menas att den absorberar vatten. Ju mer vatten desto lägre kokpunkt, det är alltså inte vattendroppar som kokar utan vätskan i sig.
Skulle vattnet finnas fritt i bromsvätskan som just vatten kan man ju enkelt räkna ut att man skulle bli utan bromsar runt hundra grader.

Det har dock rimligtvis inget att göra med att Gulleplutts belägg glasar.
 
Bromsvätska (eg. hydraulvätska) som är gammal kan få viss vatteninblandning (pga kondens.) När bromsarna används ordentligt börjar vattnet att koka vilket gör att kraften inte längre överförs från handtag till bromsar. Ovanligt men händer.

Fyll på den som kan förklara tydligare.

Har hänt mig i en gammal 240. Spännande att rulla mot en korsning med en bromspedal i botten och konstant hastighet...

Bromsvätska är en glykol, till skillnad från hydrauloljor.
Men som sagts ovan så är det ju inte fukt i bromsvätskan som är problemet här.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top