bromsarna mattas, tipps?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Var på anderstorp idag körde med humlan.

20 grader varmt. upplevde att efter ca 10 varv börjar frambromsarna mattas. inte alls samma bett som dom första varven. går jag in i depån en stund så blir dom bättre igen eller kör 2 lite lugnare varv.

hojjen är:
gsxr 1000- 05

De som sitter på är:
stålomspunna slangar
galfer belägg
orginal skivor
motul rbf 600 olja (bytt i vintras)

skivorna är oxå ganska blåaktiga i färgen, men de blir dom antar ja.

vad skall jag göra för bot på detta?
har inte upplevt detta innan vad ja kommer ihåg.? beläggen är ca 40% kvar av.

hjulet snurrar inte helt fritt. bromsarna ligger an lite lite. men jag får dom inte å sluta göra de. har dock inte provat renögra kolvarna till oket om de blivit kant där. får prova de. luftat har jag gjort som en galning men kanske skall lufta mer?

hade en k2a förra året med samma problem. men då var ena fästet till bromsoket 55 tiondelar snett efter att förra ägarna kört med skivrbomslås i. k5an har ju radial ok så borde inte hända på denna?

TJänar man mycket på wave skivor? något speciellt märke?
tjänar man mycket på annan bromspump? något speciellt märke?

Slipa till skivorna så att de får ett nytt ytskikt och häng i nya pads.

Renovera oken, alltså ut med kolvarna och gör rent. Fetta in med bromsfett! snålt och återmontera.

När du släpper på bromsen ska kolvarna gå tillbaka så mycket att hjulet går helt fritt från broms.

40% kvar på beläggen är SOPSLUT när vi pratar racingbelägg.

En ny bromspump kommer framförallt ge dig en stummare känsla och bättre känsla.

Mattningen kan bero på bromsvätska fastän den är dyr och ny. Om inget annat funkar så testa Castrol SRF, den finns inte i affären och kostar som knark, men är det enda som får vissa bromssystem att bli bra. Ebay.de

/ Jens

Slipa till skivorna så att de får ett nytt ytskikt och häng i nya pads.

Slipa till skivorna? hur och med vad?

Renovera oken, alltså ut med kolvarna och gör rent. Fetta in med bromsfett! snålt och återmontera.

När du släpper på bromsen ska kolvarna gå tillbaka så mycket att hjulet går helt fritt från broms.

Hojjen har gått 200a mil. skall man behöva ta isär oken och rengöra? iof 3 år gammel. De räcker inte med wd40 och rengöra kolvarna och trycka dom in å ut? Jo jag har nya belägg liggandes, får prova dom.

En ny bromspump kommer framförallt ge dig en stummare känsla och bättre känsla.

Mattningen kan bero på bromsvätska fastän den är dyr och ny. Om inget annat funkar så testa Castrol SRF, den finns inte i affären och kostar som knark, men är det enda som får vissa bromssystem att bli bra. Ebay.de

/ Jens

vilken bromspump är att rekomendera? finns ju PT pumpar (performance technology) för 2200 kr. sen finns de ju brembo å isr etc för 4000 kr. Stor skillnad.?

bromsvätskan e iof dot 4. dot 5 kanske e bättre? men den är gjord för racing och har betydligt högre kopunkt än "vanligt olja" så den "bör" ju fungera.

Galferbeläggen funkar inte bra på k5. Första två passen funkar dom bra sen är dom bara att slänga.
Jag körde upp 5 set i början av förra året innan jag bytte till carbone lorraine c55 som funkar mycket bättre...

bromsvätskan e iof dot 4. dot 5 kanske e bättre? men den är gjord för racing och har betydligt högre kopunkt än "vanligt olja" så den "bör" ju fungera.

Dot 5 ska du ej använda... Antingen 4 eller 5.1

Last edited:

Hojjen har gått 200a mil. skall man behöva ta isär oken och rengöra? iof 3 år gammel. De räcker inte med wd40 och rengöra kolvarna och trycka dom in å ut? Jo jag har nya belägg liggandes, får prova dom.

vilken bromspump är att rekomendera? finns ju PT pumpar (performance technology) för 2200 kr. sen finns de ju brembo å isr etc för 4000 kr. Stor skillnad.?

Antingen anvander man en speciell bromsskiveslip eller sa kor man fiberrondell pa vinkelslipen, detta for att fa en jamn yta pa skivan sa att man inte skapar for mycket lokala hotspots som far belaggen att glasa och fadea.

Det ar definitivt lage att ta isar oken, tank dock pa att du absolut inte skall anvanda petroleumprodukter i bromsarna, tvattar gor man med T-sprit och fettar in gor man med speciellt bromsfett.

Las min wiki om bromsvatska http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?id=19

Byta bromspump kan man gora om man kanner sig rik men originalpumpen ar tillrackligt bra aven om en deluxepump givetvis ger battre kansla.

Du kan ta en 'roterande fil' med en lamellfil, använd den en stund på någon stålbit först så lamellfilen blir 'slö' och inte tar för häftigt. Snurra sedan hjulet (ha en kamrat som ordnar den biten) medans du försiktigt lägger an lamellfilen och putsar.
Men är det likvärdiga belägg du tänker fortsätta med som redan sitter kan du skippa den delen.
Alltså har du haft kolfiberbelägg och ska fortsätta med det gör det bara.
Har du haft sinterbelägg och ska fortsätta med det gör det.

När man använder standardsaker för racing kan du glömma bort gatkörningsintervaller på service. Bromsarna BÖR plockas isär MINST en gång om året om du vill slippa problem. Beror givetvis på hur noga du är med att göra rent efter varje körhelg, och framför allt blöta helger.

Det kan räcka med att motionera bromsarna ett 20 tal gånger och under tiden göra rent, men ploppar du ut kolvarna och återmonterar allting rengjort VET du att det är i skick.

Bromsarna luftar du 2-3 gånger per säsong minst, häll på ny bromsvätska och 'lufta/pumpa' tills du får ut klarare vätska ur varje luftnippel på oken. En dot4 med hög våtkokpunkt går utmärkt att använda.

Prova med att serva upp allting, nya belägg innan du byter bromspump. Om du köper kolla att du får tag i ersättningsgrepp enkelt, köp även det direkt.
Vet att ISRs grepp är väldigt tåligt mot norsk allergi så högre pris kan bli billigare under säsongen.

Norsk allergi = asfaltskrapning :tummenupp

har aldrig tagit isär ett mc ok innan. men kanske värt å prova de. skall börja med å plocka ner å rengöra kolvarna från kanter å trycka dom fram å tillbaka iaf... så får vi se om de blir någon skillnad. har kört 4 eller 5 träningar på bromsvätskan så borde ju itne vara kass än.

blir till att sitta i garaget å lura lite.

men om jag nu får ordning på värmeproblemete. vad är nästa steg i bättre bromsar då? k5ans bromsar överaskar ju inte direkt med bra grep..

är de bromspump elelr skivor?

har aldrig tagit isär ett mc ok innan. men kanske värt å prova de. skall börja med å plocka ner å rengöra kolvarna från kanter å trycka dom fram å tillbaka iaf... så får vi se om de blir någon skillnad. har kört 4 eller 5 träningar på bromsvätskan så borde ju itne vara kass än.

blir till att sitta i garaget å lura lite.

men om jag nu får ordning på värmeproblemete. vad är nästa steg i bättre bromsar då? k5ans bromsar överaskar ju inte direkt med bra grep..

är de bromspump elelr skivor?

Köp en R1a istället :) haha..

Nä, men som du säger, bromsvätskan är det inte fel på.
Jag gissar på att nya belägg hjälper ganska mycket bara det..
Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av Suzukis bromsar, så jag kan varken
säga bu eller bä, men på med rejäla bromsbelägg och testa igen.

/Benny

Använder du dom vita Galfer? Dom är bra!
Rengör bromsoken ordentligt, hur = tryck ut kolvarna så långt du vågar, riv av en bit trasa(typ lakan) ca 15mm bred 200mm lång, tag sedan bräkleen på trasan och rengör så mycket det bara går!
Du ska kunna trycka in kolvarna för hand!
och hjulet måste rulla fritt när du släppt handtaget!
Just Anderstorp är lite kinkig på bromsar där krävs det bra belägg!
Och inga kärvande ok!
Sen är det inte fel att byta lite bromsolja i oken typ 5-8 pumpningar efter varje banåkning!
Har K5a själv och haft samma problem! :tummenupp

Köp en R1a istället :) haha..

Nä, men som du säger, bromsvätskan är det inte fel på.
Jag gissar på att nya belägg hjälper ganska mycket bara det..
Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av Suzukis bromsar, så jag kan varken
säga bu eller bä, men på med rejäla bromsbelägg och testa igen.

/Benny

Jorå, det har du visst det. :) 06 körde du ett race på en hoj på vilken det satt ett par ok på som kom från en K5a, vilket ju uppenbarligen funkade ok. Och hojen var inte någon sur sukka iaf.

Beläggen var vita Galfer och de hade gått klart efter 6h.

Ps Ska du med till Finland eller?

Galferbeläggen funkar inte bra på k5. Första två passen funkar dom bra sen är dom bara att slänga.
Jag körde upp 5 set i början av förra året innan jag bytte till carbone lorraine c55 som funkar mycket bättre...

Appapapp du kan inte jämföra äpplen med päron, det är ju skillnad på Galfer och Galfer. Det finns ju t.o.m flera olika Galfer för racing, 1003 och 1300 t.ex. Du kanske körde 1375 som är sportiga gatbelägg. C55 är ju racebelägg.

Mina bromsar blir betydligt svampigare när det bara är nån mm kvar på beläggen, dessutom ökar svampigheten rejält när bromsarna blir varma. Så nya belägg kan säkert göra stor skillnad.

Jag trodde att det blivit nåt fel på bromsarna, bytte belägg och vips var handtaget tvärstumt, bettet var återigen djävulskt bra och ingen försämring vid körning.

Last edited:
vita galfer, hm bra fråga. ja sa till greven att jag ville ha bra belägg som ändå höll hyffsatt. han gav mig belägg som kostade 450 kr per sida. som de står galfer på. vilken modell blev jag osäker på. dom är kopparfärgade med vitt på om jag kommer ihåg rätt.

ska man verkligen rengöra kolvarna med bräcklen? de är ju inget vidare att få bräklen på gummitätningar? kanske går lika bra att dränka en trasa i wd40 eller 5-56? ska grejja lite med de i morgon.

en fråga till. är de någon som bytt till wave skivor och verkligen märkt någon skillnad? att man märker skillnad på beläggen vet ja men någon som märkt de genom att enbart prova andra skivor?

tycker känslan i bromsen är bra. så att byta bromspump är nog inte de som ger mig mest, vill helst ha bromsar som inte mattas. men kanske räcker å byta till nya fräsha belägg. trodde inte beläggen blev kass förens dom var slut, men dom kanske blir de redan när hälften e borta. mindre material kvar som absorberar värmen?

benny de blir ingen R1a... inte i år iaf hehe. dina gamla däck funkar fint iaf. dock tuggar ju ett k0 däck i sig på ca 10-15 varv på anderstorp innan de började tappa fäste... höll på att gå omkull efter att jagat en av fiver förarna ett par varv. hehe. aldrig kört på k0 innan. skall dom ta slut så fort?:)

vita galfer, hm bra fråga. ja sa till greven att jag ville ha bra belägg som ändå höll hyffsatt. han gav mig belägg som kostade 450 kr per sida. som de står galfer på. vilken modell blev jag osäker på. dom är kopparfärgade med vitt på om jag kommer ihåg rätt.

Då har du de sportiga gatbeläggen. Racebeläggen kostar drygt 800 spänn.

okay okay. har en ny satts belägg hemma men kanske är läge att byta in dom mot mer race belägg då?:va

Eller så köper du en uppsättning racebelägg och testar om det blir bättre. Blir det bättre så är väl helt enkelt racelivet lite för hårt för de små gatbeläggen :)

Eller så är det samma problem och då kan du ju använda de du har liggandes och lösa det verkliga problemet.

Bräkleen funkar hur bra som helst! har funkat på mina hojar i alla år. wd40 är väl bra också efter bräkleen! Originalbelägg brukar vara allra bäst! Sps special a utpris 4000:- ska funka riktigt bra och du behöver inte byta så ofta, + bättre bromsar!

Appapapp du kan inte jämföra äpplen med päron, det är ju skillnad på Galfer och Galfer. Det finns ju t.o.m flera olika Galfer för racing, 1003 och 1300 t.ex. Du kanske körde 1375 som är sportiga gatbelägg. C55 är ju racebelägg.
.

Möjligt att så är fallet, har ingen koll på vilka det var jag körde på... men är det ju lite trist att greven skickar dom när man ringer och beställer racebelägg...

Möjligt att så är fallet, har ingen koll på vilka det var jag körde på... men är det ju lite trist att greven skickar dom när man ringer och beställer racebelägg...

tycker väl kanske som dig att de är konstigt om man får galfers gatbelägg om man säger att man skall ha belägg endast för bana. ?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...