Bromsarna ger konstig feedback.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har en KTM625 med Beringer skiva + 4kolvsok. När man bromsar hårt känner man inte riktigt kontroll över bromsarna. Tex stoppies blir svåra.
Det är svårt att beskriva problemet, för de tar grymt bra, bara att bromsarna liksom hackar, fast de inte gör det. Bra beskrivning va? (mikroskopiskt hack, men sabbar känslan)
Kompisen har precis samma bromsar, där är det jämt fint sug hela vägen.
Har jämfört skivor osv, inga skillnader, ska inte vara skev skiva, beter sig inte så heller. Känns heller inte som luft i systemet.
Kan det vara snedslitna belägg eller nåt annat? Jag har kännt samma symptom på flera andra hojar när beläggen börjar bli slitna, men mina belägg är fräscha.
Om nån förstår min urdåliga beskrivning och kan ge tips vore jag tacksam.

Vild chansing bara men är kolvarna i oken okej? Det är ingen som har etsat sig fast en smula eller liknande.
Om polaren har exakt likadana bromsar kan det vara en ide att byta belägg med honom och utesluta att dom inte glasat sig eller fått någon annan beläggning på sig.

Glasade belägg, slipa av ytan på beläggen och prova igen.

-PLM- skrev:
Jag har en KTM625 med Beringer skiva + 4kolvsok. När man bromsar hårt känner man inte riktigt kontroll över bromsarna. Tex stoppies blir svåra.
Det är svårt att beskriva problemet, för de tar grymt bra, bara att bromsarna liksom hackar, fast de inte gör det. Bra beskrivning va? (mikroskopiskt hack, men sabbar känslan)
Kompisen har precis samma bromsar, där är det jämt fint sug hela vägen.
Har jämfört skivor osv, inga skillnader, ska inte vara skev skiva, beter sig inte så heller. Känns heller inte som luft i systemet.
Kan det vara snedslitna belägg eller nåt annat? Jag har kännt samma symptom på flera andra hojar när beläggen börjar bli slitna, men mina belägg är fräscha.
Om nån förstår min urdåliga beskrivning och kan ge tips vore jag tacksam.

Du kan ju alltid plocka bort beläggen och dra dom ett par gånger över en smärgelduk, kanske hjälper

Bra förslag, ska testa dom snarast! Finns det fler möjliga felkällor annars?

bromsslangar då?, fast jag antar att du har stålompunna slangar på en sådan hoj iofs.

Tvätta skivan med bromsrengöring eller tinner medans du håller på och slipar beläggen, men vet aldrig.

-PLM- skrev:
Bra förslag, ska testa dom snarast! Finns det fler möjliga felkällor annars?

Ingen bra som jag kommer på. Glapp i handtag/pump eller nått låter ju orimmligt.
Men berätta gärna vad som felar om du hittar det.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år