bromsar

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Tjena!
jag har precis monterat på ett rs250 bromsok på min rs 125:a
men efter några test, så nyper inte bromsarna någe vidare (finns bromsverkan, men inte det riktiga bettet). Min tanke var då att kolven uppe vid bromshandtaget inte har tillräckligt stor area för att trycka ut kolvarna vid beläggen tillräckligt... någon som vet vad som kan vara fel?

shoik skrev:
Tjena!
jag har precis monterat på ett rs250 bromsok på min rs 125:a
men efter några test, så nyper inte bromsarna någe vidare (finns bromsverkan, men inte det riktiga bettet). Min tanke var då att kolven uppe vid bromshandtaget inte har tillräckligt stor area för att trycka ut kolvarna vid beläggen tillräckligt... någon som vet vad som kan vara fel?

Skitiga (eller glaserade kanske) brombelägg eller luft i systemet är mina gissningar. Förmodligen det sistnämnda, brukar vara mycket svårare än man tror att få ut all luft. Tror inte alls det har med huvudcylindern att göra.

URRninja skrev:
Skitiga (eller glaserade kanske) brombelägg eller luft i systemet är mina gissningar. Förmodligen det sistnämnda, brukar vara mycket svårare än man tror att få ut all luft. Tror inte alls det har med huvudcylindern att göra.

ok tack... det var det jag ville höra, ska nog testa att lufta lite mer.

Bara att jämföra diametern på kolvarna i nya o gamla oken. Är totala kolvytan större på dom nya så kan det hända att huvudcylindern inte räcker till.
Men det känner du isf på att handtaget går ända in till styret. (Den känslan får du förstås om det är luft i systemet.)
/u

ulf_lundin skrev:
Bara att jämföra diametern på kolvarna i nya o gamla oken. Är totala kolvytan större på dom nya så kan det hända att huvudcylindern inte räcker till.
Men det känner du isf på att handtaget går ända in till styret. (Den känslan får du förstås om det är luft i systemet.)
/u

Det är ju fyrkolvsok, orginal rs 125 och 250 det som skiljer är att på rs 125 är ena kolven lite mindre än den andra. sen är kolvarna kanske pytte pytte lite större.

Luft

shoik skrev:
Det är ju fyrkolvsok, orginal rs 125 och 250 det som skiljer är att på rs 125 är ena kolven lite mindre än den andra. sen är kolvarna kanske pytte pytte lite större.

Jag monterade på mina bromsar igår efter renov. och hade j.vla problem med att få ur lufften, gick nog åt en närmre halv liter broms olja :huvet och sedan fick jag lufta både ur luftnippeln och bromsrörsnippeln satan jag började nästan gråta :huvet

Danne me Z1 skrev:
Jag monterade på mina bromsar igår efter renov. och hade j.vla problem med att få ur lufften, gick nog åt en närmre halv liter broms olja :huvet och sedan fick jag lufta både ur luftnippeln och bromsrörsnippeln satan jag började nästan gråta :huvet

Och så gör du om det igen om ett par dagar, du kommer säkert få ut mer luft då.. :tummenupp

Du bytte väl bromsbelägg och körde in dom ordentligt mot dina skivor?

Ugluk skrev:
Du bytte väl bromsbelägg och körde in dom ordentligt mot dina skivor?

Det är klart att jag bytte belägg...men dom sitter ju stumt monterade på kolvarna så hur menar du att jag ska köra in dem mot skivorna det händer ju liksom ajtomatiskt när man börjar lufta :va

Danne me Z1 skrev:
Det är klart att jag bytte belägg...men dom sitter ju stumt monterade på kolvarna så hur menar du att jag ska köra in dem mot skivorna det händer ju liksom ajtomatiskt när man börjar lufta :va
Slita in dem med mjuka inbromsningar. Fast om beläggen är nya tror jag också att det handlar om luft i systemet.

Danne me Z1 skrev:

Nu tror jag inte Ugluk menade dig, du hade väl inget problem..? :7peta

Och att köra in beläggen är inte att "peta in" dom mot skivan, köra in här betyder samma sak som i att köra in en motor.

URRninja skrev:
Nu tror jag inte Ugluk menade dig, du hade väl inget problem..? :7peta

Och att köra in beläggen är inte att "peta in" dom mot skivan, köra in här betyder samma sak som i att köra in en motor.
Jupp, min kommentar var till trådstartaren Shoik.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025