Bromsar Som Inte Tar !!!!!!

Istvan

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
GSX 1100
Har hållt på hela vintern med mina bromsar och både bak och frambroms vägrar ta som dom ska. Dom tar inte destinkt utan är bara sega. Jag har luftat åt bägge håll och bytt handtag med kolv och behållare men ingenting hjälper. Kan det vara braomsvätskan ?? Kan luft ställa sig i anti-diven ??
Mycket tacksam för alla förslag för mina har tagit slut för länge sen. :huvet

Istvan skrev:
2146509 Har hållt på hela vintern med mina bromsar och både bak och frambroms vägrar ta som dom ska. Dom tar inte destinkt utan är bara sega. Jag har luftat åt bägge håll och bytt handtag med kolv och behållare men ingenting hjälper. Kan det vara braomsvätskan ?? Kan luft ställa sig i anti-diven ??
Har inget svar på din fråga för jag lider av samma åkomma själv.
Lånar din tråd & återupplivar den trots att den är färsk, hoppas att du ursäktar mitt inklamp.
Hört ngt om att man ska lufta underifrån :confused: då luften vill stiga uppåt.
Jag har renoverat oken satt dit stålomspunnet men får ändå inte till det. Har inget läckage någonstans. Pumpar jag ett par ggr & håller in så känns det stumt & bra & jag tappar inget tryck. Släpper jag & väntar 30 sek så går handtaget nästan i bott & är svampigt. jag har 1100R 4 kolvs ok på min & har försökt att lufta på gammalt maner. Trodde att jag hade ett 10 min jobb framför mig men icke. Kan det bero på att jag var snål & satt tillbaks gamla beläggen? tyckte att det var så pass mkt kvar på dom så dom skulle få jobba ett tag till

//Patrik

Gamla belägg lär inte va anledningen till att handtaget sjunker in. Lufta "underifrån" har jag inte gjort men vad jag förstått så trycker man in bromsvätskan genom luftningsnippeln.

Tjena Patrik !!

Helt ok att du lånar den. Har du min gamla Katana ?? *S*
Jag har luftat genom nipplarna och tryckt olja "baklänges men det hjälper inte. Har nya belägg och ingen skillnad. Säljaren har berättat att det var jätte bra bromsar innan och han förstår inte själv vad som kan vara problemet. Det här är min 8:e hoj och aldrig varit ute för det här förr. :mad:

Du har inget läckage runt bromsoken?

Är bromsvätskan ny?

Vad för bromspump har du? Original?

Har du stålomspunnet?

Du kanske luftar fel, lämna in om du inte får det rätt.

Hade samma problem med min mille med två bromsskivor.. inga vibrationer under bromsning men tapade trycket när man rulade hojen en bit men stog den stil så va trycket kvar.. troligen en skiva som va sne.

Istvan skrev:
2146509 Har hållt på hela vintern med mina bromsar och både bak och frambroms vägrar ta som dom ska. Dom tar inte destinkt utan är bara sega. Jag har luftat åt bägge håll och bytt handtag med kolv och behållare men ingenting hjälper. Kan det vara braomsvätskan ?? Kan luft ställa sig i anti-diven ??

Har du försökt med att ha oket högre än bromspumpen?. Viktigt att göra detta då luftfickan annars bara åker fram o tillbaks i slangen annars ( Kan göra o är nog ganska vanligt! )

Mitt råd ialf!

Du har inget läckage runt bromsoken?
Nej !!

Är bromsvätskan ny?
Ja !!

Vad för bromspump har du? Original?
Ja men 3:e pumpen jag är inne på.

Har du stålomspunnet?
Nej.

Du kanske luftar fel, lämna in om du inte får det rätt.
Jag har luftat efter alla konstens regler, både underifrån och som "vanligt". Även lossat banjo bultarna men inget hjälper. Har satt spännband över natten och systemet behåller det tryck som jag nu får upp så det läcker inte.

Istvan skrev:
2146704 Tjena Patrik !!

Helt ok att du lånar den. Har du min gamla Katana ?? *S*
Jag har luftat genom nipplarna och tryckt olja "baklänges men det hjälper inte. Har nya belägg och ingen skillnad. Säljaren har berättat att det var jätte bra bromsar innan och han förstår inte själv vad som kan vara problemet. Det här är min 8:e hoj och aldrig varit ute för det här förr. :mad:
Hej.
Vet inte om det är din gamla Katana, ligger bilder ute på din här på sh. Det kanske är du som byggde den?. Köpte den av en som hette Arne i Stockholm det kanske kan ge dig en ledtråd. Trevlig hoj föv, dock inte hunnit avverka så många mil på den än.

Istvan skrev:

Men prova att lufta alla anslutningar individuellt dvs från bromskoppen och ner då luftfickor kan gömma sig.

Du har en gammal hoj och glöm inte att Oringarna kanske är slut relativt enkelt och billigt att byta.

Hur luftar jag anti-diven ??? Ska jag spänna ihop gaffeln ??

Jag vet inte, så många år sen nu men reg nr var LHY 517.

Istvan skrev:
2146832 Hur luftar jag anti-diven ??? Ska jag spänna ihop gaffeln ??

Då är det inte din gamla katt som jag har

Istvan skrev:
2146832 Hur luftar jag anti-diven ??? Ska jag spänna ihop gaffeln ??

Det går väl en slang dit från bromsen? (kommer inte riktigt i håg hur det såg ut) om det finns en luftnippel använd den annrs lossa slangen lite och lufta som vanligt.
Det är ju bromssystemet som skall luftas inte gaffeln.

Är det en sån här? http://www.mcpoolen.se/images/mc/82/suzuki/gsx400f/antidive.gif
Där sitter ju en luftnippel högst upp.

Istvan skrev:

Är det helt nya packningar i handtaget?
Dom brukar svälla med årens gång, och vätskan kommer inte ner där den ska.

Annars, ta en sprillans NY oljekanna och fyll med bromsvätska, sätt på en genomskinlig slang. Pumpa fram olja i slangen och tryck dit den på luftnippeln. Öppna nippeln, och pumpa. Var försiktig så det inte svämmar över i handtaget.
FUngerar alltid.
Men det är skit-viktigt att det aldrig har varit olja i kannan innan. Bromsvätskan förstörs och det leder till att packningarna sväller och bromsarna slutar fungera.

Det kan inte vara, som Lam-Kaka säger att det är en sned bromsskiva? Bromsarna verkar kanon när man luftar dem, men efter att ha rullat 50 meter är trycket borta...

Istvan skrev:
2146849 Sv: Jo det är luftat !!!

I vilken ordning gör du det? Enligt servicehandboken till min GSX 750 ES är det viktigt att tar det i ordning:
1.) vänster antidive
2.) vänster broms
3.) höger antidive
4.) höger broms

(har jag för mig i alla fall. pm:a mig och påminn så kan jag kolla när jag kommer hem ikväll).

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...