Bromsar ligger emot

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Har ett litet problem. Precis bytt bakdäck på hojen, men när hjulet skulle på igen verkade inte som skivan fick plats mellan beläggen. Då skulle man ju givetvis på och pilla, och när jag tryckte ner bromspedalen satte sig beläggen ihop med varandra och gick inte tillbaka.. Så min fråga är alltså; hur får man isär dem? Eller är det nåt i systemet som har hängt upp sig? Är ingen mästare i garaget direkt...

Har ett litet problem. Precis bytt bakdäck på hojen, men när hjulet skulle på igen verkade inte som skivan fick plats mellan beläggen. Då skulle man ju givetvis på och pilla, och när jag tryckte ner bromspedalen satte sig beläggen ihop med varandra och gick inte tillbaka.. Så min fråga är alltså; hur får man isär dem? Eller är det nåt i systemet som har hängt upp sig? Är ingen mästare i garaget direkt...

Plocka bort beläggen och pressa tillbaks kolvarna med nåt lämpligt verktyg.

pilla bort beläggen, och pressa tillbaka kolven/kolvarna med hjälp av en polygrip/rörtång, alternativt om du har en trefot som du kan använda för att skruva tillbaka dom med. Har du tur kanske det t om räcker med att pilla in en skuvmejsel ( bara inte mot beläggens yta) och använda som hävstång.
Såvida inte kolven hamnar snett och du råkar ut för "byrålådsffekten", så ska det inte behövas särskillt mkt kraft.
Se bara till att inte kolven trillar ut helt, då blir det ju en massa söl och pill.

(hoppla, såg att n hel bunt redan svarat... var lite sölig vid tangentbordet)

Ok, tack så mycket för svaren. Då var det kanske inte så blodigt som jag hade föreställt mig.. Då får man väl ta vägen förbi clas ohlson imorgon och införskaffa en polygrip då. Så ska det väl förhoppningsvis inte bli alltför många öl när man lufsar runt på knäna i garaget..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg