Bromsar !? Honda CB750 K

McArvid

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
Honda CB750 81'a
Hej !
Är det någon som vet något om bromsarna på en Honda CB750 K 81á (blå)? :)
Dum fråga egentligen men ändå!
Har försökt få ner bromsträckan till 40m i 90km/h !?
Går det ?
Vad fins det att göra ?
Det går inte att få låsning på torr fin asfalt!
Ej heller kan jag lyfta bakhjulet!
jag har nya bromsklossar!
Kan det vara något med hydralen, ej luft utan tekniskt ?eller ???
Tacksam för svar för det är andra gången jag kuggar på ”bromsteknik” lirkade ur förrättaren att det var för lång bromssträcka. :nicka
Jag har mycket kortare bromssträcka på andra Hojar!

Så du har kuggat två gånger pga detta, taskigt.

Gammelhojarna har klart sämre bromsar än lite modernare saker men tipset till dig är att byta bromsslangarna, alternativt stålomspunnet.

Har lite dålig koll på gammelhondorna (andra kanske kan tipsa dig mer om det specifikt). Men hade samma problem som dig med en gammal Sucka GS, vilket nya bromsslangar gjorde susen (vilket även den var blå.........).

McArvid skrev:
Hej !
Är det någon som vet något om bromsarna på en Honda CB750 K 81á (blå)? :)
Dum fråga egentligen men ändå!
Har försökt få ner bromsträckan till 40m i 90km/h !?
Går det ?
Vad fins det att göra ?
Det går inte att få låsning på torr fin asfalt!
Ej heller kan jag lyfta bakhjulet!
jag har nya bromsklossar!
Kan det vara något med hydralen, ej luft utan tekniskt ?eller ???
Tacksam för svar för det är andra gången jag kuggar på ”bromsteknik” lirkade ur förrättaren att det var för lång bromssträcka. :nicka
Jag har mycket kortare bromssträcka på andra Hojar!
En Honda -81 har lång bromssträcka!
Om nu äldre hojar är godkända för uppkörning så borde förrättaren ta hänsyn till det. Överklaga till vägverket.

Troligen behöver du nya bromsslangar.
Kan du nypa in handtaget ända till gasrullen?
Isf - byt slangar, och det viktigaste på en gammal honda:

Luftningen.

Systemet är MER svårluftat än på andra hojar av olika orsaker, så i rangordning luftar du så här:

1: tryck upp vätskan bakvägen med en mjuk flaska
2: tal loss båda ok, förgrening osv så du kan hålla allt HÖGRE än handtaget. Vrid och vicka på slangar och ok som du kan tänka dig att luften går, och se till att ha nipplarna allra högst /borrhålet från nippeln kommer ut längst upp givetvis, men oxå längst in innanför kolven. D.v.s längst ut mot gatan tänkt när oken sitter på. Så vicka oken åt rätt håll!
3: traditionell luftning. Fungerar bara när systemet innehåller olja. Alltså inte på ett tomt system som ska fyllas. Oftast inte iaf, eller rättare: De kan vara ett h-te. Dessutom är det SVÅRT att få till en bra luftning då det aldrig blir nån skjuts på vätskan neråt, och de ev bubblor som finns i slangarna hinner flyta uppåt mellan varje pumptag.

Minsta lilla bubbla, t.o.m av ett knappnålshuvuds storlek är förödande, så luftning kan man inte lägga ner för mycket tid på!
Köp en hel liter bromsvätska.
Det går åt!

Byt till stålomspunna bromslangar det blir en stor skillnad :tummenupp

Det satt på min CB900F när jag köpte den så jag tänkt inte så mycket på det innan jag provade en utan. :jisses

På Gammelhondan kämpade jag ett litet tag med bromsarna.
Det sitter stålomspunnet men det gav bara känsla inte bett. Bytte belägg och det blev som natt och dag, men fortfarande sakade jag det där bettet som man vill att sina bromsar har. Bytte bromsvätska, oj oj oj nu bromsar det så att tiden står stilla, nåja där var boven i hela dramat.

Huvud problemet hos mej var att en packbox gått sönder och drällt olja över beläggen på den sidan. Men efter att man kört gixxern ett tag så gav jag med f..n på att det ska gå och få ordentliga bromsar även på en gammal CB900F från 82.

Med bromskraft på bara ena sidan lyckades en bekant klara sin uppkörning på min Honda, då kan jag ju tänka mej hur livsfarlig din hoj är. För jag hade knappt bromsar och 268kg fulltankad hoj.

Jag tackar för svaren !
Det fins en del att göra så det fins i alla fall hopp!
jag skall prova och se om det funkar ! Tack !

Last edited:
Som sista utväg ber du förrättaren visa hur
man ska göra.
Han kan ju knappast kräva att du får kortare bromssträcka
än vad han själv presterar. :tungan

.

Jag skulle dels varmköra och dels flytta polarns CB750 -81. Han hade en liten genomgång innan jag skulle iväg, påpekade att man fick köra den annorlunda än min hoj. Bland annat var bromsarna betydligt mycket sämre. Han skämtade inte! :jisses Det var effektivare att släpa fötterna i 70 än använda bromsen...
Nu hårdtestade jag inte varken bromsar eller vägegenskaper, hade ingen lust att råka lägga hans hoj, men inte var det RR-klass på dom direkt... :hihi

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år