bromsar greppar sådär...

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98
Hej!!
Det är nämligen så här att jag tycker mina bromsar på min zx6r greppar lite dåligt...visst dom tar o hojen blir stilla stående...Men jag vill att dom ska hugga typ direkt...Så jag tänkte att jag skulle betsälla stålomspunna bromsslangar o se om det skulle bli bättre...Men när jag inspekterade hojen igår så satt det redan sånna slangar på den.
Finns det något annat sätt man kan göra för att dom ska hugga i lite bättre?


Sen en fråga till.
När jag ligger i 2ans växel o kommer upp till 8000rpm så vill hojen inte riktigt gå mer den står o hackar lite o sen så släpper den på o ökar i rpm...Vad kan det bero på?
 
i fram kan du sätta på en större skiva och sen sätta in distanser vid bromsoket så det kommer ut från sina fästen och passar till den nya skivan! Eller helt enkelt, byt vättska o få ut ev luftbubbla! Vet inte hur det är på din hoj men CBRn pressar man in oljan nerifrån och upp för att bli av med ev bubbla! Funkar inte det, byt bromsar! Har HÖRT att kawa har si så där orginal bromsar, vet dock inte om det stämmer!
Lycka till.
 
Prova lufta bromsarna alternativt byta bromsvätska och sen lufta. Bör nog göra susen.

Fråga två kan däremot vara lite olika saker då förgasare kan ge väldigt många felsymptom. Kan vara skit i nål- eller huvudmunstycket, kan även vara för låg flottörnivå eller vatten i förgasarna. Skulle också kunna vara för litet huvudmunstycke.

I vilket fall som helst skulle det innebära att plocka bort förgasarna och rengöra / kontrollera dom.
 
Prova lufta bromsarna alternativt byta bromsvätska och sen lufta. Bör nog göra susen.

Fråga två kan däremot vara lite olika saker då förgasare kan ge väldigt många felsymptom. Kan vara skit i nål- eller huvudmunstycket, kan även vara för låg flottörnivå eller vatten i förgasarna. Skulle också kunna vara för litet huvudmunstycke.

I vilket fall som helst skulle det innebära att plocka bort förgasarna och rengöra / kontrollera dom.

Det bör inte vara någon luft i bormsarna eftersom jag hade den på service för 3 månadersen o då byttes bromsklossarna.

Ska testa plocka ner förgasarn efter lelle träffen:D
 
Det bör inte vara någon luft i bormsarna eftersom jag hade den på service för 3 månadersen o då byttes bromsklossarna.

Ska testa plocka ner förgasarn efter lelle träffen:D

Att bromsbeläggen är bytta betyder på inget sätt att det garanterat inte är luft i bromsarna. Dom byter man lätt själv i garaget på 5 minuter utan att behöva lufta.
Däremot är det väl inte säkert att det är lift i bromsarna.
Har du jämfört med andra likadana motorcyklar så att det är en markant skillnad.
Det kan ju hända att dina bromsar är som dom ska. I så fall så är det bygga om som gäller. Men jag skulle nog som första steg kolla över om bromsarna är luftade. För att vara på den säkra sidan så kan man byta bromsvätska helt när man ändå håller på. Den ska ju bytas lite då och då men jag misstänker att det är något som många fuskar med.
 
1. Lufta och byt vätska
2. Byt pads och rengör skivan
3. Byt tätningarna i bromspumpen
4. Ge upp och köp bättre bromsgrejer
 
Bromsar den lika bra/dåligt som innan den var på service, vet du vad det är för belägg/pads som sattes dit?
Skulle padsen köras in på nåt sätt?
 
1. Lufta och byt vätska
2. Byt pads och rengör skivan
3. Byt tätningarna i bromspumpen
4. Ge upp och köp bättre bromsgrejer

Möjligtvis en rengöring av skivan som första punkt....

Några rejäla inbromsningar kan göra stor skillnad, Alltså hetta upp skivor och belägg.
Mina bromsar blev mycket bättre efter en dags Knix på Gokartbanan.
Byte av bromsvätska och bromsledninar är mest för tryggheten och känslan i greppet. Har inte så mycket med bromskraften att göra.

Mats
 
Bromsar den lika bra/dåligt som innan den var på service, vet du vad det är för belägg/pads som sattes dit?
Skulle padsen köras in på nåt sätt?

nja inte så mycket...dom bytte bromsvätska då med så det borde inte vara något luft i dom...vet ej vad för pads som sitter på nu...
Men bästa sätt att rengöra bromskivorna då?
 
nja inte så mycket...dom bytte bromsvätska då med så det borde inte vara något luft i dom...vet ej vad för pads som sitter på nu...
Men bästa sätt att rengöra bromskivorna då?

Biltema bromsrengörning fungerar utmärkt. Nya bromsklossar skall väl köras in innan man använder dem fullt ut. Alltså åka å småbromsa ett antal ggr. De skall lixom anpassa sig till skivan utan att glaseras. Kanske bara gällde gamla ök hojar men jag har fortsatt att göra så.

Orginal bromsarna på zx6'an tar normalt ganska bra, ända tills skivorna slår sig :huvet
Jag har bytt till ISR.....
 
Kan du ställa in bromshandtaget? pröva ställa det så att det nyper på en gång, inget som påverkar bromsarna på något sätt..men det kanske känns vassare :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top