Bromsar fastnar

McGyver

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha
Frambromsarna låser sig mot bromsskivan! Har gjort rent bromscylindrar så gott det går utan att plocka isär oken, luftat, rengjort belägg, centrerat oket över skivan osv. Jag får upp bra tryck i bromsarna, de kniper åt och känns inte svampiga. Men när jag fått upp trycket så vill de absolut inte gå tillbaks! Vad kan det vara? Kan det vara kolvringarna som stoppar tillbakaflödet av vätska? Eller kan det vara något i huvudcylindern, har bytt handtaget för en tid sedan... Tacksam för hjälp! :confused:
 
McGyver skrev:
2122487 Frambromsarna låser sig mot bromsskivan! Har gjort rent bromscylindrar så gott det går utan att plocka isär oken, luftat, rengjort belägg, centrerat oket över skivan osv. Jag får upp bra tryck i bromsarna, de kniper åt och känns inte svampiga. Men när jag fått upp trycket så vill de absolut inte gå tillbaks! Vad kan det vara? Kan det vara kolvringarna som stoppar tillbakaflödet av vätska? Eller kan det vara något i huvudcylindern, har bytt handtaget för en tid sedan... Tacksam för hjälp! :confused:

Har för mig att på stenåldern (97-98) så var vi ett gäng på Gelleråsen och då hade en kompis samma problem (fzr 1000 91) felet var då en plastbit innanför bromsgreppet med en oring som behövdes bytas. sen var det bara att gasa igen. :tummenupp
 
Kan faktiskt vara en trasig bromsslang som separerat inuti. Har varit med om det på bilar. Blir som en backventil som inte vill släppa tillbaka bromsvätskan. Ytterst ovanligt, men det har hänt...
 
Hell_Man skrev:
2122518 Kan faktiskt vara en trasig bromsslang som separerat inuti. Har varit med om det på bilar. Blir som en backventil som inte vill släppa tillbaka bromsvätskan. Ytterst ovanligt, men det har hänt...
Jo, har läst om det någonstans att det kan flagna skit inuti slangarna, men som du säger det är ju inte så vanligt... Får hålla tummarna att man bara behöver byta ett gäng packningar då!

750-R skrev:
2122510 Har för mig att på stenåldern (97-98) så var vi ett gäng på Gelleråsen och då hade en kompis samma problem (fzr 1000 91) felet var då en plastbit innanför bromsgreppet med en oring som behövdes bytas. sen var det bara att gasa igen. :tummenupp
Men det kan väl även vara oringarna nere i oken som har spruckit eller svällt, och detta leder till att vätska inte går tillbaks?? Ska jag byta både i huvudcylinder och ok kanske????
 
McGyver skrev:
2122487 Frambromsarna låser sig mot bromsskivan! Har gjort rent bromscylindrar så gott det går utan att plocka isär oken, luftat, rengjort belägg, centrerat oket över skivan osv. Jag får upp bra tryck i bromsarna, de kniper åt och känns inte svampiga. Men när jag fått upp trycket så vill de absolut inte gå tillbaks! Vad kan det vara? Kan det vara kolvringarna som stoppar tillbakaflödet av vätska? Eller kan det vara något i huvudcylindern, har bytt handtaget för en tid sedan... Tacksam för hjälp! :confused:


Vad har du för ok? Har hört talas om kolvar som blir ovala när dom blir varma, men som jag förstår dig så har du problem även med kalla ok och bromsar.
 
Jo det är problem även i kallt tillstånd, kolvarna sitter som berget! Det är fyrkolvsok...

Ljunghusen skrev:
2122671 Jag skulle renovera oken till att börja med
Jo, det blir nog en renovering! beställer stålomspunnet, tvättar och byter packningar så ska det nog bli bra! Någon som vet var man kan hitta reparationssatser till oken och huvudcylindern??? Har kollat lelles och touringbutiken men de har ej till min... Nåt annat tips kanske?
 
McGyver skrev:
2122699 Jo det är problem även i kallt tillstånd, kolvarna sitter som berget! Det är fyrkolvsok...


Jo, det blir nog en renovering! beställer stålomspunnet, tvättar och byter packningar så ska det nog bli bra! Någon som vet var man kan hitta reparationssatser till oken och huvudcylindern??? Har kollat lelles och touringbutiken men de har ej till min... Nåt annat tips kanske?


Nissin, ISR ellr vad har du?
 
McGyver skrev:
2122487 Frambromsarna låser sig mot bromsskivan! Har gjort rent bromscylindrar så gott det går utan att plocka isär oken, luftat, rengjort belägg, centrerat oket över skivan osv. Jag får upp bra tryck i bromsarna, de kniper åt och känns inte svampiga. Men när jag fått upp trycket så vill de absolut inte gå tillbaks! Vad kan det vara? Kan det vara kolvringarna som stoppar tillbakaflödet av vätska? Eller kan det vara något i huvudcylindern, har bytt handtaget för en tid sedan... Tacksam för hjälp! :confused:


Du är ju för fan Mcgyver!
Du måste vara en dålig kopia för han skulle fixat det på två sekunder med ett örhänge! :4skrika
 
Testa det här: Ha hjulet fritt i luften, bromsa, lossa lite på luftnippeln på det ena bromsoket, släpper trycket och hjulet snurrar lätt så är oken okey.

Nästa steg är att du tar av locket till bromsbehållaren, i botten på behållaren finns ett lite större hål där bromsvätskan ska rinna ut när du bromsar, och ett väldigt litet hål som vätskan kan tryckas upp när bromsen släpps. Är det lilla hålet igensatt så kan inte vätskan tryckas tillbaka till behållaren utan tryckat kvarstår i slangar och bromsok. Om du petar in ett litet borr eller dyl. i det lilla hålet i botten på burken
så känner du om hålet är tätt eller inte.

Är det tätt så snurrar du borret några varv mellan fingrarna.

Hör gärna av dig när du hittat felet.


Fender
 
McGyver skrev:
2122487 Eller kan det vara något i huvudcylindern, har bytt handtaget för en tid sedan... Tacksam för hjälp! :confused:


Om du har bytt handtag måste du vara säker på att den är exakt likadant som orginal. Om det bara skiljer några millimeter på den punkt som trycker på kolven till huvudcylindern kan denna ej gå tillbaka fullt och du får ett tryck som inte släpper. Med resultat av att bromsarna låser. Ju varmare bromsen blir då den ligger på desto hårdare låser det. :)
 
Du det borde du väl fixa med en tändsticksask och lite garn!
Kanske lite vete mjöl med för att få det att hålla längre :tungan

Edit:sen som vanligt!
Men hoppas ditt problem löser sig!
 
Martinus skrev:
2125899 Om du har bytt handtag måste du vara säker på att den är exakt likadant som orginal. Om det bara skiljer några millimeter på den punkt som trycker på kolven till huvudcylindern kan denna ej gå tillbaka fullt och du får ett tryck som inte släpper. Med resultat av att bromsarna låser. Ju varmare bromsen blir då den ligger på desto hårdare låser det. :)


Tror att du har helt rätt då jag råkat ut för samma sak pga fel handtag.
 
Läs vad Fender skrev ... testa det.
Sedan är det också en justeringssak om du bytt handtag så att huvudcylindern inte ligger på hela tiden.
 
Fender skrev:
2125869 Testa det här: Ha hjulet fritt i luften, bromsa, lossa lite på luftnippeln på det ena bromsoket, släpper trycket och hjulet snurrar lätt så är oken okey.

Nästa steg är att du tar av locket till bromsbehållaren, i botten på behållaren finns ett lite större hål där bromsvätskan ska rinna ut när du bromsar, och ett väldigt litet hål som vätskan kan tryckas upp när bromsen släpps. Är det lilla hålet igensatt så kan inte vätskan tryckas tillbaka till behållaren utan tryckat kvarstår i slangar och bromsok. Om du petar in ett litet borr eller dyl. i det lilla hålet i botten på burken
så känner du om hålet är tätt eller inte.

Är det tätt så snurrar du borret några varv mellan fingrarna.

Hör gärna av dig när du hittat felet.


Fender
Fan, har ju redan monterat ner bromsok och hela skiten!! beställt stålomspunnet och nya packningar till oken... :-)
Allt dessa bra tips kom lite för sent, men nu får vi se om man får igång dem med lite rengöring och förnyelse. Annars är det väl detta problemet med handtaget! det vore ju surt nu när man pungat ut för renoveringen...
 
Martinus skrev:
2125899 Om du har bytt handtag måste du vara säker på att den är exakt likadant som orginal. Om det bara skiljer några millimeter på den punkt som trycker på kolven till huvudcylindern kan denna ej gå tillbaka fullt och du får ett tryck som inte släpper. Med resultat av att bromsarna låser. Ju varmare bromsen blir då den ligger på desto hårdare låser det. :)
Bromshadtaget är inköpt på touringbutiken och skulle passa till den hoj jag kör så man tycker ju inte det borde skilja i storlek då...
Men om det kan vara så att det skiljer, vad kan man göra??
 
McGyver skrev:
2128518 Bromshandtaget är inköpt på touringbutiken och skulle passa till den hoj jag kör så man tycker ju inte det borde skilja i storlek då...
Men om det kan vara så att det skiljer, vad kan man göra??

Kolla om du har ett litet glapp mellan handtag och kolv. Har du inget glapp har du förmodligen hittat felet. Då är det bara att slipa lite tills det blir bra.
 
Martinus skrev:
2129517 Kolla om du har ett litet glapp mellan handtag och kolv. Har du inget glapp har du förmodligen hittat felet. Då är det bara att slipa lite tills det blir bra.
Tack för tipset! Ska kolla det när allt är ihopsatt igen, har allt liggande i delar på arbetsbordet nu ;-)
Men det var nog ändå dags för denna genomgång, det är ju gamla grejer...
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top