Bromsar CBR 600 91

LillSnorring

Haschodlare på heltid
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
1991 Honda CBR 600,YZF 600r Streetfighter
Haloj.. som alla vet som kört en 1991 cbr 600 så finns de inga bromsar på en sån moped.. tänkte bara höra om ni vet om ngn som byggt om eller bytt ut bromskivor\ bromsok eller liknande och efter de uppnått något som kan kallas för retardation.! danke schönshår för svar

btw inga idiotförklaringar tack. (typ olja på belågg eller ja trampar på fel pinne haha )jobbar i bilbranschen så ja har hyfsad koll på de uppenbara de ja e ute efter är tips från folk som har haft liknande problem med likadan hoj.

Last edited:
Testat ny bromsvätska/stålomspunna slangar/sintrade belägg? Kan göra rätt mycket förbättring..

hmm.. har ju bytt bromsvätska åså gjorde nada.. kan tänka mig att de gör skillnad undrade mest ifall nån har pillat me de innan och VET ! men tack ändå

Du måste ha nåt annat fel. Honda brukar ju ha kanonhejdare, och 600:an är inget undantag.

Fått bromsvätska eller gaffelolja på belägg/skivor kanske?

CBR600F från nådens år 1991 ska ha fullt tillräckliga bromsar om allt är som det ska. Det som brukar fela är att skivorna är nedslitna, oken kärvar och bromsslangarna sväller som ballonger när man kramar handtaget. Det ska bli helt okej för rätt lite pengar. Det finns gott om piratskivor som är bra, jag har provat Brembo och Braking. När det kommer till bromsbelägg är det inte mycket som slår Honda original. Bromsslangarna finns också från en massa leverantörer. Just fix it! :tummenupp

Håller med föregående talare..
Tyckte att mina bromsar va rätt svampiga, bytte till stålspunna slangar o helt plötsligt gick de o göra stoppies..

Ja alltså...91 var inget speciellt år (med någon unik bromslösning för just DET året)

Håller med föregående talare..
Tyckte att mina bromsar va rätt svampiga, bytte till stålspunna slangar o helt plötsligt gick de o göra stoppies..

Precis.
Gamla originalslangar blir mjuka (armeringen ger sig) så ett byte för en tusing är välinvesterade pengar.
Jag tog mina till en hydraulfirma som kopierade dem, och voila´så var det problemet ur världen.

Hör oxå på Mattias: Originalbellägg, eller iaf tillbehörsbelägg med originalhårdhet är det som gäller.

Last edited:
Ja alltså...91 var inget speciellt år (med någon unik bromslösning för just DET året)

Nej det vet jag också. Men -91 är ett tag sedan.. Menade att trots att honda är kända för att ha bra bromsar IDAG kanske de inte ALLTID har varit bra..

Men som sagt det är ett tag sedan, hojen kan ju vara sleten på allehanda sätt.

Nej det vet jag också. Men -91 är ett tag sedan.. Menade att trots att honda är kända för att ha bra bromsar IDAG kanske de inte ALLTID har varit bra..

Men som sagt det är ett tag sedan, hojen kan ju vara sleten på allehanda sätt.

Men hallå, -91 är inte stenåldern. Det är bara, öh öh..:va ... 16 år. Tro inte att skivbromsarna blev uppfunna då.
Men backar du ytterligare 5 år, börjar det bli lite skillnad i kvaliten. Då tog det fart i utvecklingen. Då var det option att få bra bromsar på en hoj.

Mats

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...