Bromsar biter dåligt och "stötigt" vid minusgrader

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Varje gång jag är ute och brassar med gixxern i minusgrader så irriterar jag mig på att bramsarna uppför sig konstigt. De biter ojämnt och dåligt. Man måste i princip "bränna belägg" ett par hundra meter för att de ska bli någorlunda normala (efter det är skivorna stekheta :hihi).

Vad kan detta bero på?

Nu kör jag inte sådär jätteofta i minusgrader, men vad har du för belägg på hojen?
För övrigt borde väl inte friktionen påverkas speciellt mycket av temperaturen....skumt :va .

PacMan skrev:
Nu kör jag inte sådär jätteofta i minusgrader, men vad har du för belägg på hojen?
För övrigt borde väl inte friktionen påverkas speciellt mycket av temperaturen....skumt :va .
Har ingen koll på fabrikatet tyvärr, man jag har för mig att de är rätt standard. De är lite gamla... kanske blir stelare vid kraftig kyla.

mb skrev:
Varje gång jag är ute och brassar med gixxern i minusgrader så irriterar jag mig på att bramsarna uppför sig konstigt. De biter ojämnt och dåligt. Man måste i princip "bränna belägg" ett par hundra meter för att de ska bli någorlunda normala (efter det är skivorna stekheta :hihi).

Vad kan detta bero på?

Du kör med sommarbelägg, du måste ju byta till vinterbelägg begriper du väl!

Nu vet jag inte om det samma som det är med "hårdare" belägg till rallybilar men kan tänka mig det.
Mekade lite åt en kille som körde en Galant 4wd och det var skillnad som natt och dag på om bromsarna var varma eller kalla.
På vintertävlingarna så åkte han och pumpade med bromsen i ca 1 km på transporten till sträckan för att få upp temperaturen.
Vid ett tillfälle så fick dom stå väldigt länge i kö innan dom vart utsläppta på sträckan och bromsverkan var obefintlig pga bromsarna svalnade.
Om det är skivorna eller beläggen som måste upp i temperatur låter jag vara osagt men jag har själv testat bilen och märkt att det är en jäkla skillnad.

Anledningen har jag fått förklarat för mig att det beror på att om man skulle ha "vanliga" belägg så skulle dessa ta slut för snabbt pga dom överhettas.
Det problemet har jag även sett då vi körde med "grus" belägg på en asfaltstävling (sliter ännu mera på bromsarna pga greppet).
Belägget var nästan helt nytt ute i kanterna men där kolvarna hade tryckt på så var det nere i metallen.
Det hade blivit så varmt att det helt enkelt hade böjt sig.

Jag har sintrade belägg på VFR:en, och dom tar kasst kalla, men väldigt bra när dom blivit varma. Blir bromsarna fuktiga får jag tokbromsa massor innan jag har någon som helst bromsverkan igen, märks knappt ens att man kramar handtaget då.

En liten skojig detalj är sist jag skulle värma ur fukten ur bromsarna. Jag låg i ~50 knyck och bromsade så hårt frambromsarna klarade (inte hårt alls just då). Efter ~1 km så blev nog bromsarna torra, och framhjulet tvärlåser med följd att hojen tar ett skutt och nästan skickar mig av vägen..

Jag bytte bromsar totalt, från en klen 2-kolvsbroms till en phet 4-kolvs. TIll min stora fasa så hade jag inte bättre, utan sämre broms...
Men jag var så dum att jag inte kollade beläggen.
När jag gjorde det så förstod jag förstås varför.
De var glasade.
Nån hade kört för hårt med dem innan de satt sig.
Med lite grovt sandpapper på golvet och idogt gnuggande mot det så tog det helt plötsligt så in i H-E!!!!
Det kan ju vara en sån sak.
Tror det ordnar sig, men du måste förstås nöta in även "nyinnötta" belägg i nån mil...

Kommer å gå bra tror jag.

Och ja, det är en jävla skillnad mellan varma och kalla bromsar!

mb skrev:

Vad kan detta bero på?

Det kan inta vara gamal och vattnig (?) bromsvätska som det blidas iskristaller i vid minusgrader? Bara en fundering...

Nexor skrev:
Det kan inta vara gamal och vattnig (?) bromsvätska som det blidas iskristaller i vid minusgrader? Bara en fundering...
Nä, den är nyss bytt.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026