Bromsad Hayabusa. 234hk

Yngve, om du haft samma "lilla" motorvolym som Matte i sin motor hade du förmodligen fått samma effekt som honom. Det vore intressant att höra vem som har portat/flödat ditt topplock. Matte (som trimmar själv) med mindre kubik har våldsamt mycket bredare vridmoment än din motor - fast bara 183 Nm (pga av cylindervolymen).

andersbrink skrev:
Yngve, om du haft samma "lilla" motorvolym som Matte i sin motor hade du förmodligen fått samma effekt som honom. Det vore intressant att höra vem som har portat/flödat ditt topplock. Matte (som trimmar själv) med mindre kubik har våldsamt mycket bredare vridmoment än din motor - fast bara 183 Nm (pga av cylindervolymen).

MC-Xpress är det som portat Yngves motor, lustig bänk körning på 1400cc Busan, börjar på 6000rpm?

gixxer_1255 skrev:
MC-Xpress är det som portat Yngves motor, lustig bänk körning på 1400cc Busan, börjar på 6000rpm?

Bättre med turbosnurra och tomgång som farmors bil...

andersbrink skrev:

Det er Erik Marklund som har portet toppen som sitter i min 1550 nå.
Men jeg har en ny topp på gang som blir portet av Lennart som jobbet på Mc-Xpress samt nye kammer med høgre lyft, annet avgassystem, større trottlebodies osv.....

heliac skrev:
Bättre med turbosnurra och tomgång som farmors bil...

Det är häftigt med stora sugmotorer men så mycket enklare och billigare med turbo.

Bifogat

• bromsbankskurva_1b.jpeg
    bromsbankskurva_1b.jpeg
    77 KB · Visningar: 263
gixxer_1255 skrev:

Matte Bohlin kör Pro Street Bike med den hojen. Mattias köpte ut lite av Grottis <rip> gamla utrustning och trimmar också själv. Han har gjort ett sjuhelsikes bra jobb på det (egna) topplocket. Bra flöde och hög gashastighet, inte bara vid höga varv. Vill man ha många och fina kusar är det Matte man ska vända sig till.

Vill man ha en portad topp till en turbosnurra kan vilken lantis som helst göra ett "bra" jobb. Vem som trimmat topplocken (nåväl, iaf ett av dem fullt ut) till Sveriges två snabbaste turbohojar (2004) får ni klura ut på egen hand. :D

gixxer_1255 skrev:
Det är häftigt med stora sugmotorer men så mycket enklare och billigare med turbo.

Jo...hade mer än gärna haft en 200+ sugmaskin..men precis som du säger, enklare, billigare och framförallt driftsäkrare..

Som Anders Brink nämde så kör Matte dragracing med hojen. Så effekten under 6000rpm är inte så intressant (om han nu inte råkar peta i en för hög växel :rolleyes: ).
Hojen är bromsad även på lägre varv och den går dessutom väldigt fint på tomgång. :tummenupp -Mustigt tomgångsljud :tummenupp
Kan nämnas att kurvan är i DIN hästar....... Så jämför vi med SAE hästar så motsvarar det 242,88 hk (om jag inte räknar helt åt pipsvängen).

Yngves 1550 motor borde alltså lämna 237 hk DIN.

Mvh Jugge.

Jugge_c skrev:
Kan nämnas att kurvan är i DIN hästar....... Så jämför vi med SAE hästar så motsvarar det 242,88 hk (om jag inte räknar helt åt pipsvängen).

Yngves 1550 motor borde alltså lämna 237 hk DIN.

Mvh Jugge.

Hmmmmmmmm, DIN och SAE, om man anväder DIN brukar man få högre värden än om man använder SAE, se bromsbänksprotokollet nedan.

Bilden med bromsbänksprotokollet är lånad från Atom Racing

Bifogat

• bromsbänks-kurva.jpg
    bromsbänks-kurva.jpg
    37.1 KB · Visningar: 102
Last edited:
:va
Jag är ute på tun is måste jag medge.. Jag har bara tittat på din och Mattes bromskurva och där står ett "corr" värde. Enligt min mening så är det ett värde man multiplicerar det uppmätta värdet med för att få DIN alt. SAE..... :va
Men som sagt, jag kan mycket väl ha fel.. :tungan

Mvh Jugge.

Jugge_c skrev:
:va
Jag är ute på tun is måste jag medge.. Jag har bara tittat på din och Mattes bromskurva och där står ett "corr" värde. Enligt min mening så är det ett värde man multiplicerar det uppmätta värdet med för att få DIN alt. SAE..... :va
Men som sagt, jag kan mycket väl ha fel.. :tungan

Mvh Jugge.

Det finnest flere korreksjonsfaktorer.

Den mest vanlige er SAE som prøver å gjøre om "Actual" ( faktisk hp den dagen du er på benken ) til "corrected hp" dær referans trykket er 99 kpa, temperaturen er 25C og luftfuktigheten er 0 %.

STD ( Eller STP ) er en annen standard dær referanse verdiene er 103,3 kPa og temperaturen er 15,5 C.

DIN er en tredje som har et referansetrykk på 101.3 kPa og 20C.

SAE gir "lavest hester. DIN sånn midt imellom og STP gir mest ( vanligvis ).

MEN dette kan variere ettersom de forskjellige formlenne for omregning av vanntrykk fra vanninhold i luften kan variere osv.

Eneste riktige er samme dyno , samme dag....

Yngve skrev:
Eneste riktige er samme dyno , samme dag....
Helt rätt. Jag har givetvis varit ute och trampat i klaveret.... :rolleyes:
Jag fick i min enfald för mig att "SAE corr" och "DIN corr" nere i högra hörnen av bänkninsprotokollen var omräkningsfaktorer för att översätta från DIN till SAE och vice verca..... Men det är som Yngve beskrev en korrigering på den aktuella körningen.... Så Mattes kurva är i SAE och inget annat.
:huvet Ska försöka hålla mig från diskutioner när jag inte fattar bättre hädanefter.... :fatta!

Nåja, en sak är i alla fall säker. Mycket effekt är roligt :D

Finnes det en e-mail til eieren av denne Hayabusaen?
Jeg er interesert i å vite mere tekniske spesifikasjoner.
Jeg deler jo selvsagt på alt jeg har gjort/blir å gjøre så kanskje vi begge kan få mere hester.....

Vad spelar det för roll vad man har för effekt det är ju bara en siffra på ett papper d är ju på race banan det avgörs ändå eller.... :tungan

Mr Race skrev:
Vad spelar det för roll vad man har för effekt det är ju bara en siffra på ett papper d är ju på race banan det avgörs ändå eller.... :tungan

Nästa säsong är det nya regler, då måste man ha flickvännen bakpå om föraren väger under 65 kg. :tuttar

jag skulle jätte gärna ta med henne på en repa men nu e det ju så här att det finns inte någon plats för henne.som du kanske vet anders du har ju själv sett hojen :)

Jag försöker inte att klandra ner på dom som har mycket hk som matte tex.det är ju bara ett bevis på att man har kunskap på att man vet vad man håller på med. :) men det är ju ändå så att det är på race bana det avgörs det är ju inte bara hur mycket effekt man har bevisligen sen ska man ju ha ett chassie som klarar av effekt,spille åkte ju 8.95 med nästan standard hayamotor, adde åkte 8.70 med 190hk på bakhjulet fast dom väger över 65kg! :tummenupp

Mr Race skrev:

Men är man talanglös som dragracer som jag är så får man försöka glänsa med mycket HP på pappret.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...