Bromsa på lågfartsdelen

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har en ZX9R som jag ska köra upp med. Men den får för hög fart på 1:ans växel när man ska krypköra. Drar man in kopplingen för att farten ska bli lägre så får man inte samma känsla och kraften förvinner ganska enkelt(kopplingen kopplar ur) då den är väldigt känslig. Har kopplingen lite indragen men drar jag in mer tappar den för mycket kraft. Så jag blir tvungen att hålla kopplingen på ett läge och bromsa ner farten vid vissa ställen. Får man bromsa i lågfartsdelen? har du erfarenhet eller tips om hur jag ska få hojjen att bli lite enklare att kontrollera?

Nån annan som kört upp med en ZX9R 96:a?
 
Brukar vara lite olika bud tyvärr. Där jag körde upp och övade (Västerås) så fick man fotbromsa vilket gjorde saken så mycket enklare. Har hört att man på en del ställen inte fick använda fotbroms. Men som sagt, lite lätt fotbroms fungerade bra för mig iaf.
 
Det var inga prb att använda fotbromsen för mig, dom såg det snarare som ett plus att man kunde hantera hojjen och bromsa samtidigt som man hade fullt upp med att hålla koll på övriga grejer som lågfartsdelen innehåller

/f
 
i lågfartsdelen där du ska sick-sacka mellan koner så får du bromsa, har inte hört nått annat än att det är fullt tillåtet. Det handlar bara om att du på nått sätt ska ha en krypfart samt visa att du kan manövrera hojen i låg fart. Det är ju mycket för o kolla att du har nån balans...

Det jag fick lära mej var att hela tiden jobba kring dragläget aktivt så att du har moment framåt så gott som hela tiden, när du vill sakta ner så duttar du till bakbromsen o drar in kopplingen en aning.

Hade en zr7 som hoj på körskolan och den lär väll inte vara helt annorlunda då din är en zx9r streetfighter. Det skreks ibland rätt ofta bakom visiret när man sneade till dom gånger allt kändes hopplöst. Men när man väl ger sej fan på att det ska funka så fick jag upp en sjyst balans vilket gjorde det hela till en relativt lätt grej.

Mitt tips är troligtvis världens tråkigaste och mest irriterande, men träna träna träna träna och träna lite till på balans och dragläget så att det blir så mjukt som möjligt så ska lågfartsdelen inte va några problem sen.
 
Last edited:
Brukar vara lite olika bud tyvärr. Där jag körde upp och övade (Västerås) så fick man fotbromsa vilket gjorde saken så mycket enklare. Har hört att man på en del ställen inte fick använda fotbroms. Men som sagt, lite lätt fotbroms fungerade bra för mig iaf.

Håller med. Det är upp till inpektören. Meningen med lågfartsdelen är att du ska lära dig använda bara kopplingen för att reglera farten. Som min uppkörningsinspektör förklarade för oss privatister: "Ni kan hålla 11000 varv om ni vill, men ge fan i bromsen". Han hade lite humor i alla fall.
 
lånar tråden lite:

nån som vet om man får ha "lätt sits" på lågfartsbanan?

dvs stå upp på fotpinnarna, känns som att jag får det mycket lättare med överblick och balans på det viset.
 
..ja körde upp på min zx7r-98 som ja hade förut å de funka fint :tummenupp

men nu måste ja ta om kortet då jag blivit av me det 4ggr. Så nu blir det me r1an :gnissla
 
Inte bromsa

Tog kortet i höstas och jag blev lärd att man inte får bromsa under lågfartsdelen.
Man skall ligga runt dragläget med kopplingen och hela tiden smågasa så att man ligger på ganska höga varv.

Efter MYCKET övande satte jag den delen utan att bromsa... :)
Lågfartsdelen var den del som tog mest tid att klara av.
 
så lånar tillbaks den :P

men finns det nånstans det står att man ej får bromsa?`tråkigt att träna skiten ur sig och sedan på uppkörningen får man höra nå annat:S
 
Ett annat tips e att ha blicken låååångt framför hojen..Gick inge vidare första gången ja körde upp..Hastigheten va kryphastighet.Men så tittade jag ner framför framdäcket och skulle kolla så jag höll mig inom markeringen för vändningen då tappade ja balansen totalt..Men det e klart att när ja körde upp för några år sen så va det ju garagevändningen man skulle göra o inte nån sick sack bana i slow motion
 
skit samma jag gav 5200kr å fick mitt kort å då fick jag väja för en älg på landsvägskörningen..
 
såvitt jag har hört från lärare så är det tillåtet att Parera med hjälp av bromsen, själva körningen ska dock klaras av främst med hjälp av kopplingen.

vissa undantag kan göras för stora enstånkare tex, som gärna vill börja hoppa fram annars..

nåt skriftligen har jag aldrig sett, så bered dig på antingen eller beroende på förrättare.
 
jo de jag kan säga att de beror mycke på inspectören... har han en bra dag får du nog de med..
 
Man ska ju reglera farten med kopplingen i lågfartsdelen, men får man för hög fart (om banan banan lutar tex) så får man väl bromsa för att få ner den, dock inte ha bromsen ligga an hela tiden, för då är det ju inte kopplingen man reglarar farten med.

arachnid: tja, det står väl inget om sittställning, så det lär man väl få. Det hjälper inte mycket balansmässigt, eftersom det inte direkt går att parera en "tung" mc som en crosshoj med croppsvikten. (Jag tyckte det verkade som en bra ide med lätt sits vid krypkörningen också till en början, men sen visade min körskolelärare att det snarare vart svårare balansmässigt)
 
okej då glömmer vi brommsen för ingen verkar än så länge ha exakt fakta. vi bor i sverige och om han dag är kanon och fått sig lite ligga ska inte spela roll då reglerna för sådana saker ska stå tydligt.

hur ska jag få hojen lugnare? eller kopplingen mer jämn än att den klipper upp eller av så fort. ska man kanske höja/sänka tomgången? fylla på vätska i kopplingens vätske hållare? för jag upplevde inte alls körskolans cb750 på detta sätt. den hade i försig också bättre och lättare svängradie, lugnare och jämnare motor. spelar det nå roll ifall det är förgasare/insprut. ja klarade det så lätt på cb750 när jag körde en dubbel lektion förra hösten men med min zx9r så känner man sig så hindrad.
 
visst deras hoj är enklare. men har bara kört med den engång så hyra den för uppkörningen och inte ha kört med den nåt innan tror jag inte funkar.
 
men tycker du deras hoj är enklare så är de väl värt pengarna.. ta en extra lektion med deras fixa det med engång en trilskas med din.. sen kan du ju köra hur du vill med din egna.. (du slipper ju slita på din koppling)
 
måste fundera. satte den några ggr ikväll så man får väl träna vidare och se hur man får göra.

nån som vet ifall det är samma vätska i kopplingen som i bromsarna? borde det vara men vill vara på den säkra sidan
 
tro jag inte att det är i bromsarna har du nog bromsvätska i kopplingen olja.. samma som i motorn...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top