Broms problem Kawa

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Kör en Kawasaki zx6rr får redan efter en 3-4 varv i hårdare tempo på
Gelleråsen bromshandtaget nästan ända in i bott.
Har försökt bota detta genom stålomspunna slangar och motuls värsta
bromsolja på 307 grader kokpunkt utan större resultat.
Är det någon som vet någon lösning.

Jag är också lite intresserad av en lösning till det problemet. Handtaget tar långt in och blir lite "svampigt", även med stålomspunna slangar. Det gäller alltså bankörning, vid gatkörning blir det nog aldrig så varmt i bromseriet.

Kan du berätta vad för utrustning som sitter på just nu? I detalj.

Vad jag kan se på bild av en 04 ZX6R så borde du kunna med distanser föra ut bromsoket och på så sätt installera en större bromsskiva.

Jag antar du har bytt ut bromsslangar till stålomspunnet, eller kevlar.
Köp en dyr och känd racingbromsvätska som funkar. Titta inte alltid på Dot-markeringen.

Kolla så inte bromsoken kärvar och ligger i och nöter. För att checka detta, lyfta upp fronten av hojen och rulla framhjulet. Det ska snurra fritt minst åtminstone 2-5 varv när du tar i.
Kärvar det, ta ur, rengör ordentligt. Lufta om med rätt verktyg och testa ovan test igen.

Last edited:
Nånting jag har läst i PB är att kawas radialmonterade ok har tunna belägg. Det gör att kolvarna flexar i oken. Men om det sen innebär att handtaget skulle gå djupare med tiden låter ju märkligt.
Men alla bromsar tar ju längre in när dom blir varma, kanske läge att skaffa en justering för handtaget?

Ett par 320mm bromskivor av bra kvalitet (ISR Galfer m.fl) och flytta ut oken ev byta ut oken (brembo har bra ok med 4 sep belägg per ok).
Den bromsvätskan du kör med (Motul RBF) bör bytas ut ett antal gånger per år, den är mer hygroskopisk än vanliga bromsvätskor men med extremt hög kokpunkt.

Bifogat

• brembook.jpg
    brembook.jpg
    5.5 KB · Visningar: 324
Last edited:
Nu har jag inga radialmonterade ok eller annat hokus pokus på min hoj, utan original Tokico-ok som sitter på rätt många olika Kawasakis från 90-talet. Bromscylindern (pumpen) är också original, från Nissin tror jag. Det hela hänger ihop med stålomspunna slangar. Beläggen kommer från SBS och är väl egentligen främst till för gatkörning.

Kan nån förklara för mig varför handtaget tar längre in och blir lite "svampigt" när jag kör bana, för att sedan bli som vanligt igen när det får svalna lite? Har det att göra med att bromsvätskan inte riktigt pallar värmen eller så?
Bromsverkan bli nog egentligen inte nämnvärt sämre, men känslan blir lite lixom lite diffus.

Gasbubblor i bromsvätskan pga hög värme.
Blir oftast bättre med nya (mindre slitna belägg) samt regelbundet byte av bromsvätskan.

PacMan skrev:
Nu har jag inga radialmonterade ok eller annat hokus pokus på min hoj, utan original Tokico-ok som sitter på rätt många olika Kawasakis från 90-talet. Bromscylindern (pumpen) är också original, från Nissin tror jag. Det hela hänger ihop med stålomspunna slangar. Beläggen kommer från SBS och är väl egentligen främst till för gatkörning.

Kan nån förklara för mig varför handtaget tar längre in och blir lite "svampigt" när jag kör bana, för att sedan bli som vanligt igen när det får svalna lite? Har det att göra med att bromsvätskan inte riktigt pallar värmen eller så?
Bromsverkan bli nog egentligen inte nämnvärt sämre, men känslan blir lite lixom lite diffus.

Superbike Roger skrev:
Gasbubblor i bromsvätskan pga hög värme.
Blir oftast bättre med nya (mindre slitna belägg) samt regelbundet byte av bromsvätskan.

Ja OK. Antar att tjockare belägg skyddar bromsvätskan lite bättre från värmen. Man kanske skulle skaffa ett set belägg speciellt för bandagarna... :)
Finns det några belägg som är lite mer gjorde för bankörning men utan att vara alltför elaka mot skivorna?

Byte av packningar/tätningar i bromsoken kan hjälpa också. Fast det gäller väl mest på en äldre hoj. Dåliga packningar gör att beläggen inte släpper som de ska från skivan när man släpper bromsen, beläggen draggar mot skivan och det blir överhettat.

En sak som många missar är att göra ren/smörja kolvarna vid byte/service med följden att belläggen ligger ann hårdare emot skivorna vilket bygger en hel del värme.

Jag brukar använda speciellt fett (lukas) avsett för bromscylindrar när jag gör service på bromsar. :tummenupp

Nogrannhet är a och o......

Brake fading

Intressant problem när bromsarna förlorar sin kraft efter upprepade bromsningar i race tempo.

Verkar som vätskan blir för varm med tanke att dom tar bra i början men förlorar sin kraft succesivt.

Tips
Motul RBF 600 Brake Fluid har en kokpunkt på drygt 300 C
Sintrade/metall belägg som har bättre värmeavledning
Stålomspunnet ger mindre expansion och avleder värme bättre

Lufta och Byt bromsvätska efter varje race/träning
Använd hellre nya / tjocka belägg som isolerar värme bättre än tunna utslitna

2ono skrev:
Tips
Motul RBF 600 Brake Fluid har en kokpunkt på drygt 300 C
Sintrade/metall belägg som har bättre värmeavledning
Stålomspunnet ger mindre expansion och avleder värme bättre

Lufta och Byt bromsvätska efter varje race/träning
Använd hellre nya / tjocka belägg som isolerar värme bättre än tunna utslitna

Om man nu har ett belägg som leder bort värmen lättare , sintrat/metall, som du nämner. Det gör ju att kolvarna blir ännu lättare uppvärmda. :gnissla
Kolvarna värmer oljan förståss.
Hur förklarar du det?

Mats757 skrev:
Om man nu har ett belägg som leder bort värmen lättare , sintrat/metall, som du nämner. Det gör ju att kolvarna blir ännu lättare uppvärmda. :gnissla
Kolvarna värmer oljan förståss.
Hur förklarar du det?
Bra fråga värmen måste ta vägen nånstans och ett material med metall i borde väl kyla bättre :va

Helsintrade belägg har mindre bindningsmedel tål alltså värme bättre (avledning ?) om det nu är bromsbelägg som är orsaken till bromsproblemet och inte värmen i sig.

Hur som helst verkar det som många provat EBC - HH har en värmeavledande platta med hål och tycker dom funkar bra.

Mera raceanpassat som är mycket dyrare och slits ner snabbare är dom sk Carbon beläggen tex SBS Dual Carbon.

Swedie skrev:
Kan du berätta vad för utrustning som sitter på just nu? I detalj.
Jag kör med original skivor,SBS dualcarbon har givetvis även kört med original.
Stålomspunna slangar ett lighttech bromshandtag vajerstyrt typ 5 gånger
så mycke justermån mot original och Motul rbf 600(307 grader).
Hojen är Cralles vinnarhoj 03.
Har egna teorier att skivorna är för små på Kawa 280mm och därför blir för
varma Hondans är 310mm.
Jag har haft två planer på att lösa problemet den billiga är att använda
keramiskcoating på baksidan bromsbeläggen den andra att få tag i zx10r
bromsskivor om dom passar dom är 300mm och använda distanser på
oken men nu pratar Greven om att det kan vara bromscylindern i en annan
tråd är jag helt ute och cyklar :va

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back