Broms problem"hjälp sökes ;)"

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tjo...

Har ett smäre problem med frambromsarna på min mille..byte i höstas ut mina andra broms skivor mot nya beg skivor som såg raka ut. Men nu när man kör en bit eller rullar typ 4m så måste man pumpa två gånger innan frambromsen tar..men det vibrerar ej i styret när de väll tar m.m som de andra skivorna gjorde på grund av att flytningen i de skivorna hade kärvat ihop. Vad är det som gör att det blir så här?, har luftat m.m utan någon framgång. Sen så märkte jag en till sak också när man har rulat de där 4 meterna och pumpar så ser det ut som enna skivan trycks utåt lite gran.

Sitter brembo ej radial monterade bromsok på hojen.

Sry för min kassa stavning :)

Jag skulle kolla nivån på bromsoljan/vätskan,sen kolla så att alla kolvar löper ordentligt,förflyttningen kan komma ifrån att något/någon kolv kärvar på ena sidan.

Lam-Kaka skrev:
2116657 Tjo...

Har ett smäre problem med frambromsarna på min mille..byte i höstas ut mina andra broms skivor mot nya beg skivor som såg raka ut. Men nu när man kör en bit eller rullar typ 4m så måste man pumpa två gånger innan frambromsen tar..men det vibrerar ej i styret när de väll tar m.m som de andra skivorna gjorde på grund av att flytningen i de skivorna hade kärvat ihop. Vad är det som gör att det blir så här?, har luftat m.m utan någon framgång. Sen så märkte jag en till sak också när man har rulat de där 4 meterna och pumpar så ser det ut som enna skivan trycks utåt lite gran.

Om en skiva skevar litegranna (typ 0.2mm) Så är det fortfarande inom marginalen att du kan köra med dom. Men det fenomenet kan uppstå att du måste först dra handtaget en gång och sen greppa om för att få den rätta känslan.
Hade så på min gixx ett tag.

Skivan ska väl kunna röra sig lite lite just på grund av flytningen? F.ö. är flytningen just det som ska ta upp den här lilla skevningen.

Lam-Kaka skrev:
2116657 Tjo...

Tror att du fortfarande har luft i systemet. Om skivan är skev känner du vibrationer i handtaget när du bromsar. Förusätter ju dock lite högre fart än när du knuffar hojen 4m.

Two stroke man skrev:
2117408 Tror att du fortfarande har luft i systemet. Om skivan är skev känner du vibrationer i handtaget när du bromsar. Förusätter ju dock lite högre fart än när du knuffar hojen 4m.

Inge luft i systemet..funkar bra o pumpa när den står stil då tar det direkt och ej tapar trycket.

Jag kanske är helt ute å cyklar men kan det vara så att bromsvätskan har tagit upp vatten, har för mig att den gör det. Bromsvätskan ska väl helst bytas vatannat år eller vad det är av just denna anledningen.
Men provade du inte i höstas om de funkade då??

storcken89 skrev:
2117441 Jag kanske är helt ute å cyklar men kan det vara så att bromsvätskan har tagit upp vatten, har för mig att den gör det. Bromsvätskan ska väl helst bytas vatannat år eller vad det är av just denna anledningen.
Men provade du inte i höstas om de funkade då??
Vatten i bromsvätskan är inge bra men så länge man inte kör så hårt att vattnet börjar bilda ånga bör det inte märkas.

Det låter ändå som att någon skiva är skev, kan du känna något spel i skivorna eller sitter de kanske tight i den fasta delen?

Som ozzian skrev, kolla så att skivan inte sitter för tight mot någon sida av oket.
Uppkommer det något ljud när du bromsar hårt?

Robe skrev:
2118331 Som ozzian skrev, kolla så att skivan inte sitter för tight mot någon sida av oket.
Uppkommer det något ljud när du bromsar hårt?

Inget ljud.. de värkar ej vara skeva eller fast kärvade eftersom det inte blir några vibrationer. Och nej den sitter ej för tight åt någon sida. I höstas funkade frambromsen bra förutom att det vibrerade så jag byte skivor.. vibrationerna försvan men jag måste pumpa två gånger innan det tar. Och broms oljan är byt.

Last edited:
Lam-Kaka skrev:
2118336 Inget ljud.. de värkar ej vara skeva eller fast kärvade eftersom det inte blir några vibrationer. Och nej den sitter ej för tight åt någon sida. I höstas funkade frambromsen bra förutom att det vibrerade så jag byte skivor.. vibrationerna försvan men jag måste pumpa två gånger innan det tar. Och broms oljan är byt.

Men om du stuntar i att rulla hojen, behöver du pumpa två gånger då också?
Om problemet kommer endast när hojen rört sej så bör det ändå vara skivorna som "puttar" in kolvarna.

Lam-Kaka skrev:
2116657 Tjo...

Ja men hej Gamle Aprilia broder .

Kan det vara så att skivan inte sitter centrarad i oket för det är väl inte flytande ok på dessa.
Vet inte om jag är ute och cyklar men vissta är väl det vänstra gaffelbenet förskjutbart över framaxeln så att okets läge i förhållande till skivan kan påverkas.

Last edited:
2ono skrev:
2118635 Ja men hej Gamle Aprilia broder .

Kan det vara så att skivan inte sitter centrarad i oket för det är väl inte flytande ok på dessa.
Vet inte om jag är ute och cyklar men vissta är väl det vänstra gaffelbenet förskjutbart över framaxeln så att okets läge i förhållande till skivan kan påverkas.

Mmm du kan ha en poäng där.. ska kolla om det går flytta vänstra gaffel benet lite gran..oken är ej flyttande som du säger bara skivorna.

Sen så är det sant att bromsvärkan ej släper när hojen står stil endast när den rullar så mister den bromsvärkan.

Hej...

Har samma problem som dig.. Tog bort skivan å satte upp den i en svarv å mätte, men den klockan jag hade räckte in till för den va för sen... Men det märktes inget när man körde förutom att man måste pumpa ett par gånger innan den bromsa riktigt.

N_o_N skrev:
2119192 Hej...

Har samma problem som dig.. Tog bort skivan å satte upp den i en svarv å mätte, men den klockan jag hade räckte in till för den va för sen... Men det märktes inget när man körde förutom att man måste pumpa ett par gånger innan den bromsa riktigt.

K blir tillbakka med de andra skivorna då efter moddifiering av brikorna..synd att jag måste köpa ett nytt bromsok också... enna pigen va böjd som höll i bromsbaken försökte fixa det men då gick den av :/

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg