Broms-guppande

DJocke

Medlem
Gick med
25 Mar 2012
Hoj
ktm640sm
tjena så jag har ett rätt så irriterande problem med hojen, när jag bromsar i låga hastigheter, mest när jag bromsar för att stanna helt och hållet, så är det som att bromsen tar i och släpper, hela hojen guppar fram för att överdriva smått. :huvet jag har försökt läsa mig till vad det kan vara, det verkar vara bromsskivan som är skev men enligt vissa ger det andra symptom.
Jag har testat att dra upp framhjulet i luften och snurra på det, då hör man att bromsen tar i lite extra vid en punkt. jag har tagit av bromsskivan för att inspektera om man ser något, absolut inget syns i alla fall, självklart har jag också rengjort allt. Jag har dessutom bytt bromsbelägg och det har inte ändrat på saken.
Så jag tänkte bara kolla här för att vara säker innan jag lägger ut en del stålar på ny bromsskiva, är det den eller kan det vara något annat som orsakar själva pulseringen eller guppandet vid inbromsning? (ps. har läst att man känner en skev bromsskiva i hantaget när man bromsar, men jag känner ingenting där)

Kan vara värt att kolla så ringarna i skivan kan röra sig. Om inte, gör rent.

Är det helt enkelt inte bara att stånkor gör så, det blir så låga motorvarv per hjulvarv, så du känner varje takt i bakhjulet? Ömsom motorbroms/ömsom påknuff? Blir det bättre om du håller in kopplingen?

Testa att sätta upp en mätklocka mot skivan på några olika spår. Kan vara lurigt om den är borrad. Du hade ju hittat en punkt som är högre. Det finns en bromsskivefirma som annonserar på blocket, finns även en tråd här på SH. Den firman rekommenderas INTE.

https://www.google.se/search?q=mätk...v&sa=X&ei=xH4aVbvnJ8OksgHlkISYAQ&ved=0CB8QsAQ
Det är inte alltid det funkar med flytande skivor, eftersom skivan flyter kan den ju just då hänga lite på tvären i nitarna, och sedan hamna rätt så fort hjulet börjar rotera fortare, och i synnerhet när man bromsar.

Kolla styrhuvudet så det inte glappar, kolla att gaffelbenen inte spanner, dvs att du fjädrat några ganger innan axeln lasts. Hade samma problem som du för några år sedan.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...