Broms #%&¤*#%

Farmer

Gick med
14 Jul 2004
Hoj
kawa
:mad: Nu blir jag galen jag får inte ordning på min frambroms... den läcker inte nån stans, jag har tagit isär och kollat hela alltet... Har hållt på hela dan med att försöka lufta skiten ute i kylan... men näe... jag får upp lite tryck på den om jag pumpar men såfort jag släpper bromsgreppet är den dööööd igen!! :huvet Jag har luftat vanligt, trycka in öppna-stänga, släppa ut............. Sen har jag även tryckt in olja ett tiotal ggr nerifrån oket upp i behållaren.... men näe.... nån som kanske vet nått som kan hjälpa :Bugar jag kommer avguda den som löser problemet :Bugar :3freak

Kolla teknik-forumdelen, finns minst ett par trådar om luftning av bromsar.

Jag har samma problem....tyvärr har jag inte hittat felet.. Har frambromsen inlämmnad till en kompis nu istället...

Kolla så att bromsslangen inte läcker någonstans..

(Är VÄLDIGT trött, heter det verkligen bromslang? Där oljan åker fram i) :)

Är det Brembo 2-kolvsok vi talar om?
Jag hade ett helvete när jag bytt och skulle lufta.
pumpade tills händerna krampade, kom just ingen luft i nippeln, inget stuns i handtaget.
Det slutade med att jag tog loss oket, fyllde det så gott det gick med olja, sen luftade uppåt (!)
Hade alltså locket till vätskebehållaren av och pumpade som en idiot och såg de små, små luftbubblorna sakta komma upp till ytan.
Det var det enda sättet jag lyckades med.
Sist jag satte på det gick det som en dans av nån anledning, så kan kanske vara någon tjurig luftficka som vägrar ge sig.
Jag skulle testa ta bort oket, tömma det och fylla det sen.
Sen sätta igång igen...

Gör som jess sa, ta loss oket och för fyl det först sen lufta det när det är löst så du kan röra oket. sentog jag en lite tur med hojen och den känndes inte helt 100 men efter en liten sväng så lufta jag det igen och nu är den grymt bra.

Sen heter det inte broms olja utan broms vätska :)

Ja det där har man ju fått höra förut, men hur är det EGENTLIGEN? Är inte bromsvätska en syntetisk olja då ett bromssystem = Hydrauliskt system? I ett hydrauliskt system så använder man uteslutande en inkompressibel vätska vanligtvis hydraul olja, nu vill man ha höga kokpunkter osv med bromsvätska och man kallar det därför för bromsvätska därför att....?

Enda anledning jag kommer på är att folk kan röra till det och få för sej att olja bromsarna.

liljekvist skrev:
Sen heter det inte broms olja utan broms vätska :)

Blip skrev:
Ja det där har man ju fått höra förut, men hur är det EGENTLIGEN? Är inte bromsvätska en syntetisk olja då ett bromssystem = Hydrauliskt system? I ett hydrauliskt system så använder man uteslutande en inkompressibel vätska vanligtvis hydraul olja, nu vill man ha höga kokpunkter osv med bromsvätska och man kallar det därför för bromsvätska därför att....?

Enda anledning jag kommer på är att folk kan röra till det och få för sej att olja bromsarna.

Anledningen till att det heter vätska istället för olja är att.
Oljor har en smörjande effekt, och vätskan i bromsystem har ingen smöjade effekt därav blir det en vätska.

ok???

Till att börja med lär det aldrig heta varken "broms vätska" eller "broms olja" :arsele :)

Sen är det ju som Blip säger ett hydraulsystem vilka oftast fylls med just hydraulolja vilket gör att det aldrig kan vara FEL att säga just bromsolja. Tycker iaf jag. Ska man titta på engelskan så heter det ju brake fluid vilket skulle bli bromsvätska men jag hävdar fortfarande att det inte är FEL att säga bromsolja.
Jag brukar säga bromsklägg eller bromsstuff just för att undvika onödiga påhopp ;)
Däremot tycker jag att det är utmärkt att detta missförstånd (eller vad vi ska kalla det) är utmärkt eftersom det ger upphov till massor av roliga konflikter där vi kan jävlas och bråkas med varann. I STÖRSTA VÄLMENING, märk väl :banana :fyllisar

liljekvist skrev:
Anledningen till att det heter vätska istället för olja är att.
Oljor har en smörjande effekt, och vätskan i bromsystem har ingen smöjade effekt därav blir det en vätska.

ok???
AHA!
Aldrig sett så på det.....
Så det är en hydraulvätska då isf!? Finns det andra hydraulsystem som innehåller "icke smörjande oljor" (dvs vätskor) ??
Varför behöver hydrauloljor i andra system ha en smörjande effekt medans det inte har det i bromsar enligt dig :va

Supermoto skrev:
AHA!
Aldrig sett så på det.....
Så det är en hydraulvätska då isf!? Finns det andra hydraulsystem som innehåller "icke smörjande oljor" (dvs vätskor) ??
Varför behöver hydrauloljor i andra system ha en smörjande effekt medans det inte har det i bromsar enligt dig :va

Ingen aning varför man behöver smörjande effekt i viss hydralsystem. Jag jobbar bara med bromsystem & chassiet på Volvobilarna, så jag kan bara tala för det jag jobbar med.

Men kanske för att att man inte är så noga med tempraturena i ett vanligt hydralsystem. Behöver inte o-roasig för kokpunkten och då kan man ju skaffa helt vanlig packningar som samtidigt smörja av oljan i sytemet = billigare med olja än vätska samt packningarna är billigare och mer underhållsfritt.

Detta går ju inte ha i ett bromsystem då vi hög kokpunkt. Skulle vi haft hydral olja skulle den kokat för länge sen. Därför är det ju specielt gummi i packningarna till bromsoken som tål Broms vätska.

Klarnar det lite??? :va

Last edited:
h-street skrev:
Du trycker väl i Bromsvätskan/olja :rolleyes: nedifrån oket med en gammal 1,5l petflaska
o slang som sitter på nippeln. Kolla denna sida!
http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,927248,00.html

Tack för alla svar :) .... Det du skrev (ovan) det är så jag gjort....Jag ska testa det där med att ta loss oket....Slangen är tät!
Det är brembo 1 kolvsok vi snackar om...
Å själv säger jag Bromsvätska/olja beroende på vad som först kommer ur munnen :rolleyes: ...

MVH :banana

Jag hade samma problem på min hoj.

Tog bort handtaget och hällde i olja i hålet där slangen ska va, då kom de små jävla bubblorna fram! :tummenupp

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back