Brister inför Uppkörning

Melwin

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2023
Hoj
Mt-07 2022
Tjenare Folket!

Har några frågor som skulle behöva besvaras av lite mer erfarna personer än mig själv så därför vänder jag mig hit. Nu är det så att jag har uppkörning på torsdag och jag ska köra upp med min privata hoj (Mt-07) Men jag har märkt att det finns några brister och hur farliga dom är att skippa vet jag inte men pallar bara inte att misslyckas med uppkörningen innan jag ens börjat köra.

Så problemen jag har är nummer ett: jag har ingen bakreflex på cykeln då förra personen köpte ett tailtidy kit och då den orginala regplåtshållaren inte följde med och jag hittar knappt någon plats för reflexen. Men om jag nu ska sätta på en reflex, ska jag sätta på den som i den första bilden eller ska jag fästa den på listen där nere, enda problemet jag ser med att sätta den där nere är att den kommer sticka ut lite fult. Men jag vet om att man aldrig egentligen ska sätta någonting på reggplåten då det kan räknas som att det skymmer plåten. Därför undrar jag om era synpunkter och råd gott folk.

Sen det andra problemet: Jag har märkt att sen jag köpte hojen så har det varit bara ett pyttelitet läckage på vänstra gaffelbenet. Men det är inget stort alls. Jag märker bara av det när jag gör kraftiga inbromsningar och dom såg ut som dom gör i bilderna efter drygt 15 kraftiga inbromsningar med bara hjälp av frambromsen så jag undrar om det går att göra uppkörningen när det läker bara just så lite efter några inbromsningar. Egentligen är det enda stället där man ser att det faktiskt är lite olja är på baksidan av gaffelbenet, så jag undrar om ni tror att det är lugnt eller inte och eventuella lösningar som kan gå att göra. Sen så är saken att jag ska transportera hojen rätt så långt på släp till banan och till staden. Så jag undrar vad jag ska göra om det rinner ut lite under färden ska jag bara torka upp det och spela dum eller bör jag förklara för trafikledaren att det just så pass läker lite i det ena gaffelbenet och säga: så fort som jag har tid ska jag skicka in hojen på Yamaha center och så ska de få fixa det där.

Tack i förväg för hjälpen och jag hoppas att jag har skrivit något som går att uppfatta. Tar gärna svar så fort som möjligt då det är lite stressigt nu inför körningen och man är väldigt nervös?‍?

Mvh / Melwin
 

Bifogat

  • 20230618_180543.jpg
    20230618_180543.jpg
    355.7 KB · Visningar: 51
  • 20230619_002622.jpg
    20230619_002622.jpg
    582 KB · Visningar: 56
  • 20230619_002637.jpg
    20230619_002637.jpg
    574.8 KB · Visningar: 55
  • 20230619_003002.jpg
    20230619_003002.jpg
    170 KB · Visningar: 55
  • 20230619_003013.jpg
    20230619_003013.jpg
    270.7 KB · Visningar: 54
Reflexen på regplåten är inte tillåtet, men min lokala besiktningsstation bryr sig inte så det känns ju lite märkligt att du skulle bli fälld på en uppkörning för en grej som inte besiktningen bryr sig om... Deras uppmaning till mig var "Vi bryr oss inte så länge det finns en reflex, men polisen kan bötfälla dig om de är på det humöret då det rent krasst inte är tillåtet". Jag skulle dock inte chansa då det bara bidrar till ökad nervositet vilket är precis vad du inte behöver, så sätt den nere på regplåtshållaren för sinnesrons skull.

Är du säker på att det är oljeläckage på gaffelbenet? Det är ju ändå en hyfsat ny hoj, känns märkligt att packboxarna börjat läcka redan... Kan ju vara smuts och annan beläggning som trycks ihop och bildar en liten rand vid kraftig inbromsning... Hur ser packboxen ut, är den skadad, torrsprucken eller synbart sliten? Om du ändå är säker på att det är en läcka men läckaget inte är värre än att det bara märks efter flertalet hyfsat kraftiga inbromsningar så skulle jag torka bort det strax innan uppkörningen och spela dum ifall det råkar fukta lite och provförrättaren mot förmodan noterar det. "Nämen oj, det har jag inte märkt. Så bra att du påpekade det, det ska jag se till att få åtgärdat direkt" typ... Men du bör nog se till att få det åtgärdat om det nu är ett läckage, oljebrist och luft i fjädringen kan ge mindre önskade effekter... Men har du nu precis märkt det och det inte fuktar mer än så så borde du vara safe inför uppkörningen inom en vecka.

Är hojen besiktad och godkänd så har jag svårt att se att de kan kugga dig för dylika punkter. Har besiktningen godkänt dig så borde inte provförrättaren ha något att tycka till om liksom... Det är ju inte ditt fel utan snarare besiktningsorganet som släppt igenom din hoj.

Lycka till på torsdag :tummenupp
 
En del av uppkörningen är säkerhetskontrollen, där ingår kontroll av läckage från gaffelben :) Men det beror på vilka moment de ber dig att kontrollera.
Håller med föregående - så länge hojjen beter sig som den ska, torka av inför uppkörningen och åtgärda sedan så snart som möjligt.
Kladda dit en tillfällig reflex för uppkörningen, fordonet ska ju vara godkänt och säkert, utan reflex ska det inte bli godkänt = kladda dit för att vara hundra på att inte få nedslag.
Efter uppkörning så letar du reda på någon snygg lösning så att du har en reflex bak - utan reflex är du sjukt svår att upptäcka vid vägkanten när mörkret börjar falla på (med belysning av).
 
Det finns ju reflexer som sitter i underkant av regskylten och fästs med självhäftande på baksidan av skylten.
Diskret och snygg lösning, samt gör sitt jobb som avsett.

Det finns flertalet videos på youtube där man gör rent läckande packboxar med hjälp av tunna plastbitar som klippts ut som ”krokar”.
Verkar fungera bra och fördröjer behovet av att byta packboxar.
Plastbitar kan t.ex. klippas ut från PET-flaskor eller liknande.
Bort med dammskyddet vid packboxen, försiktigt in med plastbiten och svep runt röret och dra ut eventuella smutsrester eller små gruskorn.
Googla detta!
 
Det där ser ut att vara extremt lite läckage... Tvätta och torka av innan, ta ner dammkåpan och gör rent där med, så lär det inte synas nåt som kan klagas på. Alltid haft reflex på skylten, aldrig hört något om det från varken polis eller besiktningsman. Du kommer inte bli hemskickad för att du har reflex på nummerplåten.
 
Jag antar att det är bromsslangen man ser för inte har väl MT-07 hastighetsmätarvajer? I vilket fall så ser den skadad ut och då reagerar jag på "pittningarna" på benet, alla dessa småmärken. Bör kollas.

Edit; Om det är en spunnen bromsslang med skadat plastöverdrag eller en hastighetsmätarvajer och höljet är skadat, då har du en fil som skaver sönder kromet/ytskiktet på ditt gaffelben. Är benet skadat håller ingen packbox tätt.


Sitter något skräp fast?
Vid en första anblick ser randen ut att lika gärna kunna vara rester från rengöring med t ex wd40 men när jag zoomar syns en del potentiella problem. Du lär ju märka om det läcker när du spänner ned den vid transport om inte förr.
Gör du vid det i tid slipper du byta bromsbelägg och den jobbiga rengöringen när allt är kontaminerat med gaffelolja, bromsdamm och annat.
Mitt svar hjälper iofs inte inför din uppkörning men kolla upp statusen på ditt gaffelben och om något skaver på det.
En bra rutin är att alltid få bort insektslik och tjärfläckar efter körning, dvs innan skräpet hinner bita sig fast. Saliv löser insekter, (spotta, inte slicka), wd40 resten.
En av mina hojar har haft reflex på skylten sen 2001 och varken bes eller polis har haft något att anföra. Den har iofs inte använts till uppkörning vad jag vet. Iaf inte efter 2007.
 
Last edited:
När jag körde upp så upptcäkte jag att skyltbelysningen var ur funktion under säkerhetskontrollen. Fick lite puls men var ärligt och sade att skyltbelysningen inte fungerar och att lampa behöver bytas. Men det var inga konstigheter att köra vidare och genomföra uppkörningen på hojen.
 
Det där ser ut att vara extremt lite läckage... Tvätta och torka av innan, ta ner dammkåpan och gör rent där med, så lär det inte synas nåt som kan klagas på.
Petimäterpåpekande, men visst är det en konventionell gaffel, alltså inte USD. Isf ska väl dammskyddet upp, inte ner? (Försöker förebygga att samhällsomstörtande förvirring utbryter.)
 
Den där lilla oljefukten skulle jag bara torka av utan att pilla upp dammskyddet. Sen skulle jag inte gör något åt det förrän man tydligt ser att det läcker. Håll koll på det och torka av. Låt det inte gå så långt att det rinner längs gaffelbenet.
 
Fixa reflexen, den ska sitta där men absolut inte på plåten.
Enligt lag får inget sitta på plåten, inte ens ett klistermärke.
Sätt dit den under plåten, det spelar ju ingen roll om du tycker det är fult som stryk, den behöver sitta där för att du inte ska riskera att bli underkänd för en sån skitsak. Dumt att chansa på nåt så litet.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top