Bridgestone S21 vs Metzeler M7RR

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Kör en Tuono 1100 Factory. Mina Pirelli Supercorsa som är standard på hojen håller på att ta slut och jag vill ha något mer gatvänligt som håller längre men framförallt som klarar av regn.

Jag kör cirka 6-7 bandagar per år, vill ej hålla på med värmare eller att skifta hjul. Jag vill ha möjligheten att kunna ge mig ut på banan även om det skulle vara vått. Är inte jättesnabb, har inte kört så mycket bana fram tills nu (A-torp: 1.53,2 Falkenberg: 52,XX)

Jag har kommit fram till två alternativ som ska funka ypperligt för mig:

- Bridgestone S21
- Metzeler M7RR


M7RR har funnits x antal år ute på marknaden och de ska vara riktigt bra på torrt med fantastiskt våtgrepp dessutom.

Bridgestone S21 är ett nyare däck som också fått riktigt bra recensioner, fast jag har bara kunnat läsa om hur det är på torrt.

Min uppfattning av det jag läst är att S21orna ska funka bättre på torrt, går att pusha mer, framförallt går det att bromsa rätt så hårt fram utan att däcket ger vika - ska vara rätt så styvt enligt de recensioner.

Däremot är jag tveksam till S21ornas våtgrepp. Kollar man på däckmönsterna för respektive däck så tycker jag iallafall att det ser ut som att M7RR har mer mönster och längre ut på däckets kant vilket borde innebära att man nog kan luta mer i regn än med S21orna.

Någon som har åsikter om dessa två däck och vad ni hade valt?
 
Jag har M7RR på min street triple och har bara gott att säga om det. Har dock inte pressat bana, men aktivt på gata i torrt och vått utan problem! :tummenupp

Har tyvärr ingen erfarenhet av S21.
 
Hejsan,
Jag har gjort slut på två uppsättnigar Bridgestone s20 (föregångaren till S21) och har varit helnöjd både vid blött och torrt. Kör en Tuono Gen2.
10 bandagar i snabb grupp på olika banor och knix.
Testar gärna S21 nästa gång!

//Uffe
 
Hade BSS21 på min Tuono, men upplevde att jag fick lite släpp bak när jag pushade riktigt hårt med mycket nedlägg på banan. Funkade fenomenalt på gatan, men levde inte riktigt upp till mina förväntningar och krav för bankörning. Det kan såklart vara en del psykologi i det hela, men jag känner mig bekvämare på Pirelli Rosso/SuperCorsas för banan.

Jag kör sällan då det är blött och har inte testat vad S21:orna går för i regn, så där kan jag inte tillföra någon information.

Dock måste det tilläggas att S21:ornas livslängd var riktigt bra.
 
Har precis bytt bak från RS10 till S21 för att få ut lite mer än 180-210 mil på ett däck.....:gnissla
Väldigt nöjd än så länge ( 200 mil gata ). Ingen bankörning ännu. :(
 
Hade BSS21 på min Tuono, men upplevde att jag fick lite släpp bak när jag pushade riktigt hårt med mycket nedlägg på banan. Funkade fenomenalt på gatan, men levde inte riktigt upp till mina förväntningar och krav för bankörning. Det kan såklart vara en del psykologi i det hela, men jag känner mig bekvämare på Pirelli Rosso/SuperCorsas för banan.

Jag kör sällan då det är blött och har inte testat vad S21:orna går för i regn, så där kan jag inte tillföra någon information.

Dock måste det tilläggas att S21:ornas livslängd var riktigt bra.

Pushar man hårt med mycket nedlägg så släpper vilket däck som helst jöh, även slicks :banana
 
Jag har kört båda och skulle säga att m7rr är bättre i blött. Bankörning torrt är de likvärdiga. Har s21 idag som gatdäck skulle jag köpa nya för gatan skulle det bli m7rr.
 
Pushar man hårt med mycket nedlägg så släpper vilket däck som helst jöh, även slicks :banana

Ja, då får jag väl förtydliga att när jag pushade vad jag tyckte var riktigt hårt så var S21:orna halare än vad SuperCorsorna var, och när jag menar hårt så är det säkert inte i närheten av vad du gör ;) Men normala varv, 1.10 runt Knutstorp som referens. Du körde ju själv Duke innan så du vet var gränsen går :D
 
Ja, då får jag väl förtydliga att när jag pushade vad jag tyckte var riktigt hårt så var S21:orna halare än vad SuperCorsorna var, och när jag menar hårt så är det säkert inte i närheten av vad du gör ;) Men normala varv, 1.10 runt Knutstorp som referens. Du körde ju själv Duke innan så du vet var gränsen går :D

Men det är inte konstigt heller.

S21orna ska vara en bra kompromiss fast åt det sportigare hållet. Supercorsorna är definitivt mer seriösa när det gäller bankörning. Inget konstigt med det!

Däremot är jag egentligen mest intresserad av hur S21orna håller sig jämfört med M7RR.

Om det är som Pirate-Girl skriver så är M7RR att föredra för mig. Lika bra torrgrepp fast bättre våtgrepp med M7RR - då är det solklart att köra Metzeler enligt mig :)
 
Om det är som Pirate-Girl skriver så är M7RR att föredra för mig. Lika bra torrgrepp fast bättre våtgrepp med M7RR - då är det solklart att köra Metzeler enligt mig :)

Nu är jag väl mitt vanliga fåniga jag, men det här ordvalet fnissade jag lite åt. :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top