Bridgestone RS11

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Tjena däckfantomer!! Nu ska vi reda ut ett RS11 bakdäck(bifogar en bild längre ner)
Tillbaka efter 2 dagar på Gelleråsen, fick rejäla ruggningar redan på slutet av dag ett och efter halva dag 2 började fästet svikta rejält.
Kände först några mjuka släpp i långsam fart, Tröset och Eijes sen kom det nåt rejält som nog lämnade ett fräsigt spår ut ur depåkurvan på gaspådrag, efter det började rekommendationerna komma från rutinerade fortåkare att: -Du, vore dedär min gathoj skulle jag nog inte köra mer på det bakdäcket…
Så där la jag ner dag 2..
En sak i denna historia är att han jag åker med hade RS11 ifjol på Gelleråsen på sin R1M, hans blev precis lika om inte värre.
I år hade han Pirelli supercorsa sp på, samma hoj, samma tider och däcket ser ut som ett skolboksexempel för banslitage.
Har ju fått förklarat för mig att mycket av dedär har med mitt gaspåslag att göra, men eftersom polarns blev lika…får inte ihop’et..
Nån som har nån bra idé, pallar inte RS11orna med när det börjar mosas på med 1000cc? Är det inte så jävla bra som det sägs? Åkte dunlop TT sist vi var ner, dock på K6an och nån sekund långsammare men dom var oxå jättefina i slitaget.
 

Bifogat

  • 9DFE21DA-AF2A-487E-A5F5-C0842AE2CB56.jpeg
    9DFE21DA-AF2A-487E-A5F5-C0842AE2CB56.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 35
Vad kör du med för däckstryck?

En snabb googling ger vid handen att RS11 blir fort väldigt varma särskilt med lite lägre tryck och ditt slitage ser ut som att det gått väldigt varmt.
 
Vad kör du med för däckstryck?

En snabb googling ger vid handen att RS11 blir fort väldigt varma särskilt med lite lägre tryck och ditt slitage ser ut som att det gått väldigt varmt.
Siktade på 1,7-1,8 varmt på rekommendation av ”dom som visste” på plats, började med 1,74 kallt då jag läste det i nån bridgestonetabell, men tendenserna började visa sig litegrann även då
 
Siktade på 1,7-1,8 varmt på rekommendation av ”dom som visste” på plats, började med 1,74 kallt då jag läste det i nån bridgestonetabell, men tendenserna började visa sig litegrann även då
Du får väl googla själv då detta med bankörning inte riktigt är min kopp te, men flera menade då att dessa däck skall ha betydligt högre tryck då de bygger värme så lätt.
 
Tror de som förklarar för dig tidigare har rätt, går man lite sent hårt på gas ur böj blir det så där. Börja smyg upp gasen tidigare så du inte fläskar på allt vrid på en gång så kommer det där rätta till sig.

Jag gjorde samma misstag när jag började köra bana, och även nu denna säsongen igen när jag började försöka köra snabbt igen och med ny hoj, fegade från apex och sen fläskade på allt så fort jag vågade. Jag var också på Gelleråsen och nu fick jag fint slitage och samma tider som förr :)

Langa upp en bild på dig därifrån så kanske jag minns att jag sett dig? Jag körde i alla grupper ?

Testa att höj däcktrycket till 1,9-2,0. 1,8 är rek i kalltryck på de däcken enligt tabellen som gundj länkade, jag tror vi kom fram till det med med kompisen som kör de däcken, har nedsatt och frågat honom. Men det räcker inte med däcktrycket, den kraftiga rivningen får du inte enbart av det.
 
Last edited by a moderator:
Tror de som förklarar för dig tidigare har rätt, går man lite sent hårt på gas ur böj blir det så där. Börja smyg upp gasen tidigare så du inte fläskar på allt vrid på en gång så kommer det där rätta till sig.

Jag gjorde samma misstag när jag började köra bana, och även nu denna säsongen igen när jag började försöka köra snabbt igen och med ny hoj, fegade från apex och sen fläskade på allt så fort jag vågade. Jag var också på Gelleråsen och nu fick jag fint slitage och samma tider som förr :)

Langa upp en bild på dig därifrån så kanske jag minns att jag sett dig? Jag körde i alla grupper ?

Testa att höj däcktrycket till 1,9-2,0. 1,8 är rek i kalltryck på de däcken enligt tabellen som gundj länkade, jag tror vi kom fram till det med med kompisen som kör de däcken, har nedsatt och frågat honom. Men det räcker inte med däcktrycket, den kraftiga rivningen får du inte enbart av det.
Ja det blir många bud från många specialister ute på banan, å själv fattar man nada å provar, synd bara när det blir så pass ruggat så man mister bantid, men ruskade ju ihop en bit över hundra varv iaf så kroppen var ju rätt nöjd ändå, blev lite tid över till fotning iställe:) bjuder på en sportig bild av Lotta då:)
 

Bifogat

  • 05830A8F-4146-4E8F-B838-B80136738DA8.jpeg
    05830A8F-4146-4E8F-B838-B80136738DA8.jpeg
    160.5 KB · Visningar: 24
Ja det blir många bud från många specialister ute på banan, å själv fattar man nada å provar, synd bara när det blir så pass ruggat så man mister bantid, men ruskade ju ihop en bit över hundra varv iaf så kroppen var ju rätt nöjd ändå, blev lite tid över till fotning iställe:) bjuder på en sportig bild av Lotta då:)

Dig minns jag mkt väl :) Kört gixxer själv och älskar den grafiken :)

Du fläskar på som fan ut ur böj samtidigt som du kunde hållit betydligt högre fart in och mitt i. Så testa som jag skrev i förra inlägget :)

Jag:
 

Bifogat

  • received_981220732554013.jpeg
    received_981220732554013.jpeg
    66.8 KB · Visningar: 19
  • IMG_20220720_112611.jpg
    IMG_20220720_112611.jpg
    5.4 MB · Visningar: 22
100 varv får du vara nöjd med. Jag körde 130 på en dag ? Kroppen gjorde ont när jag la mig i stugan på Måndag kväll ?
 
Kan ju rivit dom kalla med, måndagen var ju inte så vidare varm.
Så brukar mitt bak se ut när jag kör mjukt(sc1) när det är kallt på åsen, särskilt efter dom asfalterade om men det börjar bli bättre nu när det gått ett gäng år sen dess, när det precis var omlagt så dödade banan många pirelli för mig både mjuka och hårda.

Har man väl rivit så är det nästa omöjligt att rädda...

Hur värmer du dom?

Bäst med värmare är att "panga" redan ut ur depån, kör du dom varma så hård acceleration och broms när du är upprätt och rulla mjukt genom böj i nedlägg de första varven.
 
Det ser ut som kallruggning.
Jag hade liknade på min banhoj, fick hjälp av självaste dave moss för att komma till botten med det.
Hojen var för hård bak så att bakdäcket fick inte upp värmen i stommen som de skulle vilket resulterade i att de slets sönder.I mitt fall så öppnade jag kompressionen med några klick och lossade preload bak och sen blev slitaget exemplariskt.

Inte säkert det är så i ditt fall men för mig var det så.
 

Bifogat

  • 20220718_175112.jpg
    20220718_175112.jpg
    1 MB · Visningar: 17
  • 20220627_170512.jpg
    20220627_170512.jpg
    1.5 MB · Visningar: 15
  • 20220627_170505.jpg
    20220627_170505.jpg
    1.4 MB · Visningar: 17
  • 20220604_180623.jpg
    20220604_180623.jpg
    1.1 MB · Visningar: 17
Kan ju rivit dom kalla med, måndagen var ju inte så vidare varm.
Så brukar mitt bak se ut när jag kör mjukt(sc1) när det är kallt på åsen, särskilt efter dom asfalterade om men det börjar bli bättre nu när det gått ett gäng år sen dess, när det precis var omlagt så dödade banan många pirelli för mig både mjuka och hårda.

Har man väl rivit så är det nästa omöjligt att rädda...

Hur värmer du dom?

Bäst med värmare är att "panga" redan ut ur depån, kör du dom varma så hård acceleration och broms när du är upprätt och rulla mjukt genom böj i nedlägg de första varven.

Man får köra mkt gata efter bandagen ? Så har jag fått göra med mitt power cup 2. Nu börjar det se hyggligt ut :)
 
Kan ju rivit dom kalla med, måndagen var ju inte så vidare varm.
Så brukar mitt bak se ut när jag kör mjukt(sc1) när det är kallt på åsen, särskilt efter dom asfalterade om men det börjar bli bättre nu när det gått ett gäng år sen dess, när det precis var omlagt så dödade banan många pirelli för mig både mjuka och hårda.

Har man väl rivit så är det nästa omöjligt att rädda...

Hur värmer du dom?

Bäst med värmare är att "panga" redan ut ur depån, kör du dom varma så hård acceleration och broms när du är upprätt och rulla mjukt genom böj i nedlägg de första varven.
Ja måndagen var ju svalare med lite regndroppar, vi hade 1set värmare på 2hojar, jag började i medelgrupp på måndagen å kollegan åkte snabb så då fick dom skaplig med värmartid inför passen, men efter halva måndagen flyttades jag upp i snabb oxå och då fick vi kompensera lite, köra en 15-20 var innan vi skulle ut så man hade nån grundtemp iaf.
Körde lite som du säger, gick stenhårt rakt fram å bromsade hårt första varvet för att bygga värme.
 
Det ser ut som kallruggning.
Jag hade liknade på min banhoj, fick hjälp av självaste dave moss för att komma till botten med det.
Hojen var för hård bak så att bakdäcket fick inte upp värmen i stommen som de skulle vilket resulterade i att de slets sönder.I mitt fall så öppnade jag kompressionen med några klick och lossade preload bak och sen blev slitaget exemplariskt.

Inte säkert det är så i ditt fall men för mig var det så.
Tror snarare att min fjädring är för mjuk bak för Gelleråsen , folk trodde även det, komprimerade så pass hårt in i esset så jag har fina slipmärken på den otroligt nätta orginalljuddämparen:)
Men släpar man på en 2a med kokvrå så är det väl nästan oundvikligt ändå:)
 
Ja måndagen var ju svalare med lite regndroppar, vi hade 1set värmare på 2hojar, jag började i medelgrupp på måndagen å kollegan åkte snabb så då fick dom skaplig med värmartid inför passen, men efter halva måndagen flyttades jag upp i snabb oxå och då fick vi kompensera lite, köra en 15-20 var innan vi skulle ut så man hade nån grundtemp iaf.
Körde lite som du säger, gick stenhårt rakt fram å bromsade hårt första varvet för att bygga värme.
Är nog kallrivning då, kortare värmartid och ökat förtroende och man börjar gasa tidigare än däcket blivit varmt nog, när du väl rivit så fortsätter det bara, ju mjukare gummi desto snabbare går det.

Ed. Fråga runt nästa gång om du inte har värmare själv då, finns alltid någon som har extra, jag hade...:tungan
 
Man får köra mkt gata efter bandagen ? Så har jag fått göra med mitt power cup 2. Nu börjar det se hyggligt ut :)
Ha ha, kanske skulle funka ja...på banan har det bara resulterat i att jag slitit bort gummit under ett par pass ner till botten av rivningen så när det ser slätt och fint ut är det nästan slut ändå...
Trist när det händer då, ett nytt sc2 höll ett pass när det var nyasfalterat(var det 2017?)köpte det för att få många varv sådär första körningen för året.....gick sådär...:näsblod
 
Är nog kallrivning då, kortare värmartid och ökat förtroende och man börjar gasa tidigare än däcket blivit varmt nog, när du väl rivit så fortsätter det bara, ju mjukare gummi desto snabbare går det.

Ed. Fråga runt nästa gång om du inte har värmare själv då, finns alltid någon som har extra, jag hade...:tungan
Kan ju vara så, det som ändå förvånar mig lite är att polarens rs11or blev lika ifjol, MEN då hade han inga värmare alls.
Nu värmde han lika kort som mig fast på pirelli och fick väldigt fint slitage, men han åker några sekunder snabbare än mej å kan som sagt kanske hantera dom bättre med bättre kurvhastigheter å bättre gaspåslag.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top