Bricka på nålen på Mikunifuggar (gsxr)

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Frågor om Mikunifuggar på Gixxern

Halloj!

Bestämde mig för att riva fuggarna på gixxern i kväll...

Jag undrar om det ska sitta en liten plastbricka under klipset på nålen? Inte för att det har så stor betydelse egentligen, bara det att klipset sitter i sitt översta läge och jag vill veta om det innebär att nålen är i sitt nedersta läge eller om den egentligen är i mittläget. Tog man bort plastbrickan skulle det nämligen få sätta klipset i mittläget för att få nålen på samma höjd.

Last edited:
Ingen som vet?

Jag monterade tillbaka grejorna i morse och efter att ha höjt flottörnivån 1 mm går hojen ganska bra, men inte helt perfekt. Emulsionsrören var lite slitna och jag antar att det är det som är problemet. Munstyckena var 137.5 (original 122.5!?) - borde jag byta dom till mindre när jag ändå byter emulsionsrör? Vad jag vet sitter det inget trim på den, men jag har ett V&H supersport och K&N HiFlo-filter.

Var handlar man dessa prylar till vettigt pris?

Sedan undrar jag om någon utifrån bilderna kan avgöra om det är mikuni original:

Bifogat

• Nål.JPG
    Nål.JPG
    89.3 KB · Visningar: 90
  • Emulsionsrör.jpg
    Emulsionsrör.jpg
    120.5 KB · Visningar: 84
  • Munstycke.jpg
    Munstycke.jpg
    79.5 KB · Visningar: 82
Last edited:
Du ska upp i bänk för att byta huvudmunstycke. Att byta på känn brukar bli kostbart.

Plastbrickan sitter där för att inte nålen ska glappa axiellt, dvs upp-och-ner.

Du berättar inte om det är RS34, 36, 38 eller 40. 34 har #125 på huvudmunstycket från Mikuni, 36 har #130, 38 har #135 och 40 har #140.

Om det är en 1052'a med RS36 så kan 137.5 vara rätt nära optimalt, med en 1127'a låter 132.5 mera normalt medans en 1370cc med RS36 kan köra så snålt som 125. Mer kubik = mer insugsvakum = större sugförmpga = mindre munstycke för rätt blandningsförhållande.

Jag tror jag har fyra titannålar som passar RS-förgasarna, 500 pix.

Mikuni originalmunstycken har ALLTID en dubbel-fyrkant instämplat på sig någonstans. Dvs en liten fyrkant i ena hörnet på ett större fyrkant.

andersbrink skrev:
2215698 Du ska upp i bänk för att byta huvudmunstycke. Att byta på känn brukar bli kostbart.

Plastbrickan sitter där för att inte nålen ska glappa axiellt, dvs upp-och-ner.

Du berättar inte om det är RS34, 36, 38 eller 40. 34 har #125 på huvudmunstycket från Mikuni, 36 har #130, 38 har #135 och 40 har #140.

Om det är en 1052'a med RS36 så kan 137.5 vara rätt nära optimalt, med en 1127'a låter 132.5 mera normalt medans en 1370cc med RS36 kan köra så snålt som 125. Mer kubik = mer insugsvakum = större sugförmpga = mindre munstycke för rätt blandningsförhållande.

Jag tror jag har fyra titannålar som passar RS-förgasarna, 500 pix.

Mikuni originalmunstycken har ALLTID en dubbel-fyrkant instämplat på sig någonstans. Dvs en liten fyrkant i ena hörnet på ett större fyrkant.

Jag antar att jag har RS36 (det är 36 mm dia insug iaf) och jag har antagit att det är en 1127 eftersom den är från -90 om inte förre ägaren lurat mig. Enligt uppgift har den blivit arbetad lite med, och bänkad, på EBOS (tror jag stället heter) i Malmö, till 132 hästar på slangen. Säger det dig något?

Kanske bäst att låta munstyckena sitta då!? Den går ju bra förutom lite lite bluddrigt på lägre varv.

Ok - jag såg inga Mikunistämplar på prylarna. Tror du jag måste byta nålarna om jag byter emulsionsrör till original? (Nålarna ser väl annars ganska ok ut) I så fall är dina nålar intressanta.

Fredsfursten skrev:
132 hästar på slangen

Det låter som en väldigt snäll portning av toppen om det är en -90.

Jag kikade igår kväll, har inga titannålar kvar utan bara oanvända originalnålar till RS-förgasarna - fast det lär väl gå lika bra?

Med RS'arna finns det väl bara original emulsionsrör att köra med - har aldrig hört talas om pirat-emulsionsrör. Så dina som sitter i nu är med 99.99% säkerhet originalprylar.

Bluddrar på låga varv..? är det inte bara så att du inte är van att köra med flatslides så att du öppnar upp för mycket så att blandningen blir klen av det? Om du vet att den bli fet, har du provat att minimera ax-pumpens påverkan så att den inte kranar på så mycket soppa när du vrider rullen?

Last edited:
andersbrink skrev:
2216679 Det låter som en väldigt snäll portning av toppen om det är en -90.

Jag kikade igår kväll, har inga titannålar kvar utan bara oanvända originalnålar till RS-förgasarna - fast det lär väl gå lika bra?

Med RS'arna finns det väl bara original emulsionsrör att köra med - har aldrig hört talas om pirat-emulsionsrör. Så dina som sitter i nu är med 99.99% säkerhet originalprylar.

Bluddrar på låga varv..? är det inte bara så att du inte är van att köra med flatslides så att du öppnar upp för mycket så att blandningen blir klen av det? Om du vet att den bli fet, har du provat att minimera ax-pumpens påverkan så att den inte kranar på så mycket soppa när du vrider rullen?

Tack för hjälpen Anders!
Okej, jag har kanske fel. Det är kanske inte RS, vet inte vad de kallas men det är så vitt jag förstår original. Det är vacumfuggar. Jag har inte sett någon skillnad mot en servicemanual jag hittade och där står det Mikuni BST36SS. Men den bluddrar inte när man drar på kraftigt utan när man ökar litegrand på lägre varv. Jag kanske är för petig efter att ha haft insprutare tidigare!?

Men å andra sidan var som sagt emulsionsrören slitna och det verkar ju kunna påverka ganska negativt. (Och nålarna sitter dessutom i sitt nedersta läge)

Men till denna förgasaren (om det nu inte är RS) - kan det då vara annat än Mikuni emulsionsrör? Och i så fall - om jag byter emulsionsrör, måste jag då byta nålar också? De jag har kan ju kanske vara annat än Mikuninålar, verkar vara rostfria. Kan det vara så att de inte passar i hop med original emulsionsrör?

Finns det olika emulsionsrör till denna förgasare och vilket ska man i så fall välja?

Många frågor blir det...
:3freak

Last edited:
Fredsfursten skrev:

Det är vanliga CV. Byter du till original emulsionsrör lär trottelnålarna stämma överens med rören. Original trottelnålar är 2.50 mm i diameter och smalnar av till 1.5 mm i änden över en sträcka på 20 mm. Dynojetnålar är smalare än så i änden.

Ah, kikade precis på bilderna du postade. Det där är Dynocrap-nålar du har installerat. Om emulsionsrören är Dynojet går inte att säga eftersom du inte fotade beteckningen/loggan man alltid kan se på original Mikuni-prylar.

Last edited:
andersbrink skrev:
2216812
Ah, kikade precis på bilderna du postade. Det där är Dynocrap-nålar du har installerat. Om emulsionsrören är Dynojet går inte att säga eftersom du inte fotade beteckningen/loggan man alltid kan se på original Mikuni-prylar.

Okej - bra att veta. Jag kollade noga på rören och hittade ingen logga (därför inget foto på logga). Så det lär väl vara Dynojet också dådå. :mad:

Betyder detta att jag helt enkelt ska gå till närmaste handlare och be att få original nålar och emulsionsrör? Eller kan det bli knas då?

andersbrink skrev:
2216812

Måste lyfta denna tråd för att försöka få ett svar innan jag beställer.

Alltså, utifrån resonemanget ovan (jag tänkte byta till original Mikuni, nålar och emulsionsrör, idag sitter det slitna grejor förmodligen från dynojet och ett munstycke som är större, 137.5, än original, 122.5) vad ska jag köpa? Jag är osäker på om något är trimmat, men jag kör som sagt med K&N HiFlo-filter och ett V&H 4-1 supersportsystem. Jag är inte ute efter de sista hästkrafterna alltså, utan snarare en jämn och bra gång i motorn.

Ska jag köpa original nålar och emulsionsrör?
Ska jag byta huvudmunstycke till originalstorlek?

Fredsfursten skrev:
Ska jag köpa original nålar och emulsionsrör?
Ska jag byta huvudmunstycke till originalstorlek?

Original nålar och original emulsionsrör, jepp. Fast de är dyra... kanske billigare att hitta en fräsch brygga.

På huvudmunstycket med original luftburk och original luftfilter, en storlek större än original om du kör med öppnare avgassystem än original. Kör du med individuella filter, gå upp till 130 som startstorlek innan du börjar bänka den.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg