Brembo rcs19 med abs?

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Goddagens!
Jag har köpt en begagnad brembo rcs19 som skall sitta på en FZ1 SA.
Blev tvungen att byta till en längre stålomspunnen slang då den befintliga inte räcker till.
Denna går då från pumpen till abs-enheten som sitter under sadeln, för att sedan gå vidare därifrån till bromsoken.
Då slog det mig att det kanske blir konflikt då pumpen ger så pass mycket mer fräs än originalet.

Grevens mc säger att det skall fungera. Men jag har för mig att jag läst att abs-enheten kan börja strula iom att den inte fattar vad som händer, då trycket är större.

Är det någon av exempelvis er rejsputtar som har testat en sådan här bromspump på en hoj med abs?

Visst kan jag prova och se, men jag vill ju helst inte stå på näsan..

Hälsningar
/Jocke

Om du lägger upp data för originalpumpen; 'blir det möjligt att teoretisera.

Vad betyder "fräs" i det här fallet?

Data har jag inga. Egentligen är det väl oväsentligt. Vi vet att pumparna skiljer sig från varandra. Det är större kolvdiameter på rcs pumpen. Dvs att den skickar mer olja med mindre ansträngning.
Frågan är om det har betydelse för abs-systemet eller ej?

Fräs, kraft, effekt, prestanda.. Kanske luddigt uttryckt. Den är kraftfullare än original. Samma tryck på bromshandtaget med båda pumparna resulterar i mer bromsverkan med rcs19.

Jag har rcs 19 på en ABS hoj, inga problem hittills.
Kör endast bana (Aprilia V4 2015)

Funkar inte hydrualik typ tvärtom? En mindre diameter på kolven i bromspumpen ger en större kraft i kolvarna i oket?

Data har jag inga. Egentligen är det väl oväsentligt. Vi vet att pumparna skiljer sig från varandra. Det är större kolvdiameter på rcs pumpen. Dvs att den skickar mer olja med mindre ansträngning.

Fräs, kraft, effekt, prestanda.. Kanske luddigt uttryckt. Den är kraftfullare än original. Samma tryck på bromshandtaget med båda pumparna resulterar i mer bromsverkan med rcs19.
Sov du på fysiklektionen?

Funkar inte hydrualik typ tvärtom? En mindre diameter på kolven i bromspumpen ger en större kraft i kolvarna i oket?

Visst är det så. Du har helt rätt. Utan att faktiskt veta så tog jag för givet att det var på det viset.
Jag gissade att det var det man ville uppnå med att byta till en pump med större kolv, men där fick jag..

Sov du på fysiklektionen?

Tackar så ödmjukast för hjälpen. Du som faktiskt är vass på sånt här, har inte du någon teori om det kan fungera eller ej?

Visst är det så. Du har helt rätt. Utan att faktiskt veta så tog jag för givet att det var på det viset.
Jag gissade att det var det man ville uppnå med att byta till en pump med större kolv, men där fick jag..

Tackar så ödmjukast för hjälpen. Du som faktiskt är vass på sånt här, har inte du någon teori om det kan fungera eller ej?

Visst fasen kommer det att fungera. ABS enheten kommer att klara det där finfint.

Bromshydraulik är precis som all annan fysik, du minns kanske det där med hävstång och det man vinner i kraft förlorar man i väg osv. Det som är viktigt är kvoten mellan storleken på bromskolvarna och storleken på bromscylindern. Den kvoten har en sweetspot där man vill ligga för att få en så bra kompromiss som möjligt.

En liten bromspump kräver att du drar in handtaget mer för att pumpa tillräckligt med vätska för att trycka ut bromskolvarna och ge bromstryck X. Däremot så åtgår det mindre armstyrka för att nå bromstryck X. En stor bromspump pumpar mer vätska och klossarna når skivan snabbt men där åtgår mer armstyrka att uppnå det magiska bromstryck X. Till detta kommer den mekaniska utväxlingen i bromspumpen som i fallet med RCS är justerbar. Vad är då optimalt?

Du har 14mm original och sporthojar som har din diameter på bromskolvarna 8st 27/30mm brukar ha 5/8 eller 16mm. Så 19mm RCS pump kommer att vara i stummaste laget och kräva mer av dina nypor men det är bara att prova om du gillar det.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8