Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jo tack, jag är väl införstådd i hydraulikens värld och de enkla sambanden mellan tyck på olika stora ytor, men är du verkligen säker att en broms inte blir bättre av namnet som står på?kawa1300 skrev:Ok..
Nu är det faktiskt så att bättre namn INTE är bättre broms/koppling oavsett vad nån säger..
Alltså...
Bromsverkan/kopplingsverkan har INGET med namnet på grejerna att göra överhuvudtaget!!
Har du blandat ISR-gejer med Jawa-saker så kan det faktiskt bli världen bästa bromsar!
O kom även ihåg att, om du vill ha dom BÄSTA bromsarna så finns inget annat än TRUMbromsar när det gäller effekten!!
Men ok...
Till din fråga då...
Det finns inga andra i världen som kan svara på din fråga förutom dom som har samma saker i garaget som du frågar om...
Alltså...OAVSETT märke..så är det ENDA som utmärker bromsarna/kopplingen, diametern på kolvarna...i huvudcyllen eller i oken...
Med andra ord...Är cyllen i DIN huvudcylle större eller mindre än det som satt original på din hoj??
DET är det viktiga...!!
Det finns alltså inga mystifikationer när det gäller hydraulik!!
Det är bara ren matematik...som gör att du tex kan få samma effekt med ISR eller Honda 125...!!
Alltså är det upp till dig...Mät upp dina saker innan du frågar..o fråga sen alla andra vad deras diametrar är på huvudcyllar är...sen är det upp till dig att välja mellan Pascals lag...
(Alltså..Kom ihåg att när det gäller bromsar eller hydraulik så är det bara FÖRHÅLLANDET mellan diameterna som har betydelse....MÄRKET har totalt NOLL betydelse!!!!)
Men till sist då..som en parentes...Kom ihåg att ska du ha dom häftigaste bromsarna...så är det inget annat än TRUMMOR som gäller..*ler*..
Ha det
Jag brukar dekaltrimma mina grejer och det blir en jävla skillnad

Jabben skrev:Jo tack, jag är väl införstådd i hydraulikens värld och de enkla sambanden mellan tyck på olika stora ytor, men är du verkligen säker att en broms inte blir bättre av namnet som står på?Jag brukar dekaltrimma mina grejer och det blir en jävla skillnad
![]()
Jag kanske var fumlig och lat när jag ställde min fråga. Jag undrade bara om det är någon som haft erfarenhet av ett liknande byte (vet ej vad huvudcylindrarna har för diameter på ducati 916 så jag kan ej jämföra...) Anledningen till att jag ska byta är att dessa huvudcylindrar är mycket snyggare och mer praktiska än orginal helt enkelt, är inte ute efter ökad prestanda men vill ej heller ha försämrad.
Angående olika bromstyper... En trumbroms kan bromsa ett högre vrid är en skivbroms med samma diameter p.g.a den servoverkan backarna får. det köper jag, sen finns ju nackdelarna också...
- Största anledningen till att trumbromsar tillhör hojar från 70-talet är att du inte har ett linjärt samband mellan pålagd kraft och erhållen bromskraft (p.g.a servoverkan),väldigt spännande vid aktiv körning....
- Du kan ta upp mindre värme (sämre kylning),
- Det är svårare att serva och underhålla
- Risk för fading!
- Samt att de är jävligt osnyggt att åka runt med trumbromsar på sin sporthoj....![]()
Sen är de inte alls de grymmaste bromsarna i fråga om att uppta vrid. Flerskivig våtbroms (tänk koppling i motorcykel) används flitigt i industrin för att bromsa höga moment.
En bandbroms kan bromsa grymma moment (kräver dock större diameter)
Du kan bygga en magnetbroms med t.ex elektromagneter, sitter på t.ex. X2000 och kan bromsa en helt tåg så att lokföraren slår näsan i vindrutan och börjar blöda.![]()
Tack för tipset om trumbroms men jag tror jag fortsätter med skivbroms ett tag till kompis![]()
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |