Brembo-överreklamerad dynga?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
RSV Mille R, XL250k4
Många tillverkare förser ju sina toppmodeller med märkeskomponenter från tex Brembo, Öhlins och Akrapovic. Men är det inte mer marketing-bs än något annat? Kanske är det snikversioner av dessa företags produkter som hamnar på produktionsmodellerna?
Om jag tex jämför bromsarna på min fireblade med min tuono factory, så är tokico-bromsarna på firebladen helt överlägsna brembo-brylarna som sitter på aprilian.
Tokico-bromsarna har ett mjukt ingrepp och en underbar modulation, men ändå tilltäckligt med kraft för att kunna promsa upp hojen på framhjulet med ett finger. Brembo-bromsarna är som en av/på knapp, hugger tag i framhjulet om man inte är extremt försiktig.
 
Skillnad på belägg och skivor, temp på bromsar etc etc.
 
Brembo tillverkar bromsprylar till alla möjliga fordon. Det satt inte samma grejer på min fars gamla Toyota Corolla som på en ny Ferrari.
 
Många tillverkare förser ju sina toppmodeller med märkeskomponenter från tex Brembo, Öhlins och Akrapovic. Men är det inte mer marketing-bs än något annat? Kanske är det snikversioner av dessa företags produkter som hamnar på produktionsmodellerna?
Om jag tex jämför bromsarna på min fireblade med min tuono factory, så är tokico-bromsarna på firebladen helt överlägsna brembo-brylarna som sitter på aprilian.
Tokico-bromsarna har ett mjukt ingrepp och en underbar modulation, men ändå tilltäckligt med kraft för att kunna promsa upp hojen på framhjulet med ett finger. Brembo-bromsarna är som en av/på knapp, hugger tag i framhjulet om man inte är extremt försiktig.
Håller med om ingreppet på de Brembobromsar jag testat (originalmonterade på standardhojar). Det är säkert en vanesak, men jag upplever det också som för mycket av/på.
 
Det beror ju helt på spec på den individuella komponenten. Det är ju skillnad på Brembos M50 eller Stylema monoblock-ok som sitter på t.ex. Panigale och det flytande tvåkolvsoket från Brembo som sitter på min motard och med motsvarande skillnad i pris. Sen beror det ju också på vilken bromspump som sitter på, kan ju ha nästan lika stor påverkan för känslan som bromsoket i sig, om inte ännu större.

Vad gäller Öhlins har jag efter att ha ägt en hoj med Öhlinare utan tvekan konstatera att det är bättre kvalitet på dessa än de flesta övriga fabrikat,
 
Håller med om ingreppet på de Brembobromsar jag testat (originalmonterade på standardhojar). Det är säkert en vanesak, men jag upplever det också som för mycket av/på.
Tycker olika.
Helt klart är de brembobromsade hojarna jag kört de med mer initialt bett än de andra. Men det sagt så gillar jag den känslan, av att kunna skrubba fart utan att lägga mycket tryck, eller framför allt mycket rörelse i handtaget.

Det sagt så är det inget dåligt bett i Tokico hejdarna på gsx-r'en heller. (att lufta skiten med original slangdragning är att sätta sinnesnärvaron på spel, dock)
Tyvärr åker en hel del känsla och inte obetydlig mängd bromsverkan till gudarna på att framgaffeln är åt helvete för mjuk och aset dyker som en skrämd pingvin, men det är knappast Tokicos fel.
 
Brembo gör som sagt produkter i alla prisklasser och lägger sig inte i hur kunden kombinerar komponenter.
Öhlins verkar däremot ta ett större helhetsgrepp på slutresultatet även om de definitivt levererar enklare/billigare modeller än normalt om en stor kund är intresserad av det. Exempelvis BMW har i modern tid haft Öhlinare som varit ganska enkla emulsionsdämpare. De är naturligtvis inte dåliga men hade knappast sålts som eftermarknadsutrustning.
 
Jag skulle säga att det är kanske mer kvalitet vid mer påfrestning? Bromsar känns ok vid vanlig gatkörning. 20 varv på bana kanske de blir svampiga och tappar kraft. Brembo har för min del varit guld då trots det är av/på-känsla så har de klarat påfrestning på bana utan att vika sig.

Som många andra saker, kvalitet kommer vid påfrestning/användning i långa loppet.

Sedan testas ju hojar en hel del av pressen/youtubers/div på bana och där vill de såklart ligga högt i kurs
 
Nog för att det kan vara marketing-bs på en del modeller, men de har också bra prylar.
Vad gäller bromsar så gör samspelet mellan komponenterna väldigt stor skillnad med. Parar man för stor eller liten huvudcylinder med oken blir känslan bajs åt ena eller andra hållet.
 
Som sagt det beror helt på vilken modell tillverkaren köper in. Jag har brembo på min SLR 650 från 1997. Gör inga stoppies med den ?
 
Back
Top